۰ نفر

داورزنی ماندنی است؟

۷ مهر ۱۴۰۰، ۸:۲۷
کد خبر: 566640
داورزنی ماندنی است؟

با اینکه دولت و وزیر ورزش موافق مدیریت افراد بازنشسته نیستند اما گفته می‌شود این قانون شامل افرادی که هم‌اکنون پستی دارند، نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، محمد داورزنی از ریاست فدراسیون والیبال کنار می‌رود؟ این سؤالی است که بعد از صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور و حمید سجادی، وزیر ورزش مطرح شده است.

رییس‌جمهور گفته بازنشسته‌ها نباید سر کار باشند و سجادی با استناد به حرف او بحث ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها در ورزش را مطرح کرده است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد دولت جدید مخالف جدی به‌کارگیری بازنشسته‌ها در پست‌های مدیریتی است، اما افراد نزدیک به وزیر ورزش، رفتن داورزنی از فدراسیون والیبال را تأیید نمی‌کنند.

داورزنی که از سال‌1385 تا 1396 رییس فدراسیون والیبال بود، بعد از 2سال حضور در معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش، دوباره به والیبال برگشت. او با سابقه 38سال کار، آبان سال1398 به ریاست فدراسیون والیبال رسید. هر‌چند خود او قبول نداشت اما گفته می‌شد مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش برای ادامه کار او از سازمان‌های مربوطه مجوز گرفته بود.

در روزهای آخر حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش باز هم بحث بازنشسته‌‌بودن داورزنی و چند مدیر دیگر ورزش مطرح شد. در آن مقطع هم صحبت از این بود که وزیر به‌خاطر آرامش کاروان ورزش ایران و به‌خصوص تیم ملی والیبال در المپیک توکیو از سازمان بازنشستگی خواسته است به این بحث ورود نکند. حالا هم درباره شرایط ادامه حضور داورزنی در فدراسیون تردیدهایی وجود دارد.

بعضی می‌گویند حکم او برای ریاست فدراسیون تا آبان‌ امسال اعتبار دارد و عده‌ای هم مدعی شده‌اند که سجادی در روزهای آینده به بهانه بازنشسته‌بودن داورزنی او را راضی می‌کند که استعفا دهد. در مقابل نظر دیگری هم وجود دارد؛ اینکه داورزنی به هر طریقی شده تلاش می‌کند تا 2سال دیگر هم رییس فدراسیون بماند. بحث دیگری هم مطرح است؛ نزدیکان به سجادی از قول او می‌گویند قانون عدم‌به‌کارگیری بازنشسته‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود و افراد بازنشسته‌ای که هم‌اکنون رییس فدراسیون هستند تا پایان دوره 4ساله مدیریتشان می‌توانند به‌کار ادامه بدهند.

نقل قول دیگری هم از سجادی هست که به شخص داورزنی ارتباط دارد. او در جواب این سؤال که داورزنی به‌خاطر بازنشسته‌‌بودن کنار می‌رود یا نه، گفته است اگر روسای هیأت‌ها بخواهند، می‌توانند با تشکیل مجمع فوق‌العاده درباره او تصمیم بگیرند. اما آیا روسای هیأت‌های والیبال برای تشکیل مجمع درخواست می‌دهند و حاضر می‌شوند علیه داورزنی موضع بگیرند؟ مجمع پیش از این احمد ضیایی را به‌خاطر بازنشسته بودن‌ برکنار کرد اما فریدون الهامی بعید می‌داند این اتفاق در مورد داورزنی بیفتد.الهامی، رییس هیأت والیبال هرمزگان بود که داورزنی در دوره جدید مدیریتش او را برکنار کرد. او می‌گوید: «در دوره جدید فدراسیون، هیأت‌ها تغییرات زیادی داشتند. روسای قبلی یا برکنار شدند یا در انتخابات جایشان را به افراد جدید دادند. به جرأت می‌توانم بگویم هیأت‌ها نه قدرت انجام این کار را دارند و نه از جایگاه قانونی‌شان استفاده می‌کنند.»

در این چند روز بهنام محمودی‌ که در انتخابات فدراسیون والیبال رقیب اصلی داورزنی بود و در مقابل 26رأی داورزنی 15رأی به‌دست آورد، منتقد اصلی اوست. به غیر از بازنشسته‌بودن داورزنی، دلایل دیگری هم برای نقد فدراسیون داورزنی وجود دارد. نتایج ضعیف تیم ملی در لیگ ملت‌ها و المپیک، شکست تیم جوانان در مسابقات قهرمانی جهان و... محمودی هم از عملکرد فدراسیون انتقاد کرده و هم به صراحت به ایسنا گفته است: «رییس فدراسیون والیبال بازنشسته است و براساس صحبت‌های اخیر رییس‌جمهوری افراد بازنشسته نباید در سیستم دولت جدید مشغول به‌کار باشند.» محمودی در حالی یک‌تنه در مقابل داورزنی ایستاده که بعضی از او ایراد گرفته‌اند چرا در روزهایی که تیم جوانان درگیر مسابقات جهانی است، آرامش والیبال را به هم زده است. الهامی موافق نقدهای محمودی است: «خیلی‌ها به داورزنی نقد دارند که یا به‌خاطر رودربایستی یا هر چیز دیگری سکوت کرده‌اند. اگر همین امروز داورزنی استعفا بدهد، صدای اعتراض خیلی‌‌ها را می‌شنویم. امروز هر کس نقدی دارد، می‌گویند در این برهه حرف نزنید که والیبال به آرامش نیاز دارد. در تقویم هر روز یک مسابقه است، نمی‌شود که به‌خاطر مسابقه سکوت کرد و حرف نزد.»

ضیایی پیش از داورزنی رییس فدراسیون بود که به‌دلیل بازنشستگی به او فرصت داده نشد مدیریت 4ساله‌اش را به پایان ببرد. الهامی شرایط امروز داورزنی را با ضیایی مقایسه می‌کند: «می‌گویند قانون بازنشستگی شامل افرادی می‌شود که می‌خواهند برای ریاست فدراسیون‌ها ثبت‌نام کنند. چطور این فرصت به ضیایی داده نشد ولی امروز داورزنی می‌تواند در فدراسیون بماند؟» بعضی‌ها می‌گویند داورزنی حامیانی دارد که از حضور او در ورزش دفاع می‌کند. از نظر الهامی «پشت افراد باید به قانون گرم باشد نه به افراد.»

بهنام محمودی از وزیر ورزش خواسته است به بحث مدیریت ورزش ورود کند. شاید به‌نظر برسد که محمودی خودش را گزینه بعدی مدیریت فدراسیون می‌داند و به‌خاطر همین این بحث را مطرح می‌کند اما تغییر مدیریت در فدراسیون والیبال خواست خیلی از والیبالی‌هاست؛ آنهایی که به قول الهامی فعلا سکوت کرده‌اند.