۰ نفر

فتح اله زاده در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

مسی را برای فینال آسیا به استقلال می‌­آورم / به شکست الهلال و صعود استقلال امیدوارم

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 562003
مسی را برای فینال آسیا به استقلال می‌­آورم / به شکست الهلال و صعود استقلال امیدوارم

یکی از نام‌­هایی که این روزها حول مدیریت باشگاه استقلال مطرح می­‌شود، علی فتح اله زاده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فتح اله زاده که در چند برهه مدیریت استقلال را برعهده داشت و هواداران این تیم خاطرات خوبی از آن دوران دارد، این روزها از هیاهوی مدیریتی به دور است اما همچنان پیگیر وضعیت فوتبال ایران است. با مدیرعامل سابق آبی‌­ها گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می­خوانید.

وضعیت تیم فوتبال استقلال در بازی حساس امشب برابر الهلال را چگونه ارزیابی می­کنید؟

مسلما کل فوتبال دوستان ایرانی علاقه دارند که استقلال به عنوان نماینده کشورمان موفق به شکست الهلال شود اما شرایط بسیار سخت است. مشکلات این روزهای استقلال اظهر من الشمس است و همه خبر دارند که در باشگاه چه خبر است. متاسفانه خیلی وقت است که این مشکلات به بدنه استقلال آسیب می­زند و دلیل آنهم سومدیریت و حضور کسانی است که نه سابقه­ای دارند و نه تخصصی. با این حال مطمئن هستم که فرهاد مجیدی می­تواند کارهای بزرگی انجام دهد و به قدرت استقلال آسیایی ایمان دارم. امیدوارم که با یک پیروزی دل همه هواداران بزرگ استقلال شاد شود.

با این حال الهلال تیم قدرتمندی است و هواداران هم خیلی امیدوار نیستند.

هواداران باید امیدوار باشند چون در فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و البته که روی کاغذ الهلال بسیار قوی تر است و شاید ارزش یک بازیکن آنها به اندازه کل تیم استقلال باشد. به خصوص که چند مهره اصلی تیم هم جدا شده­اند اما استقلالی­ها باید امیدوار باشند به اینکه فوتبال روی خوش خود را امشب به ما نشان دهد.

بحث بازگشت شما به استقلال مطرح شده و اینکه درمیان گزینه­هایی وزیر ورزش برای مدیرعاملی استقلال هستید.

تاکنون هیچ صحبتی با بنده نشده و من هم به هر طریقی نمی­آیم؛ هرچند که آقای سجادی را یک مدیر توانا و ورزشی می­دانم اما بحث حضور در باشگاه بزرگی مثل استقلال بسیار متقاوت است. بنده برای بازگشت حداقل به یک برنامه چندین ساله نیاز دارم تا طی آن بتوانیم تمامی مشکلات موجود را حل و راه موفقیت را صاف کنیم. در مدت کوتاه و بدون آرامش فکری نمی­توان معجزه کرد و من تنها درصورتی بازمی­گردم که زمان کافی داشته باشم.

اما همواره انتقادات زیادی مطرح می­شود که شما یکی از عوامل بدهی­های میلیاردی استقلال بوده­اید.

این را هم کسانی مطرح می­کنند که اطلاعات زیادی ندارند و تنها به دنبال تخریب افراد هستند. من هرگاه که در مسند مدیریتی استقلال بوده­ام، به جای اینکه مثل برخی از آقایان به فکر منافع خودم باشم، به شادی هواداران فکر می­کردم. مگر در این سالیان اخیر پول کمی هزینه شده؟ این همه بدهی مگر از زمان من بوده؟ آقایان تا توانسته­اند خرج کرده­اند و بدهی از خود به جای گذاشته­اند اما استقلال چه چیزی برده؟ هیچ. هواداران که این مسائل را می­بینند، خودشان راضی هستند که بدهی به وجود بیاید اما تیم قهرمان شود. بدهی را می­توان صاف کرد اما چرا قهرمانی به دست نمی­آورند؟ یک چیزی را هم باید بگویم.

چه چیزی؟

اینکه پس از آخرین دوره ای که استقلال قهرمان لیگ شد و آن اتفاقات رخ داد و ما از باشگاه رفتیم، دوستان در بوق و کرنا کردند که فتح اله زاده 13 میلیارد تومان بدهی از خودش باقی گذاشته است. اولا که اگر اجازه می­دادند، ما بدهی­ها را هم صاف می­کردیم اما این را هم نمی­گویند که من کمپی ساختم که 20 میلیارد تومان ارزش مالی داشت. آن کمپ ناصر جازی الان کجاست؟ اسیر بی تدبیری آقایان شده است. اما همه فقط می­گویند 13 میلیارد و کسی نمی­گوید یک سرمایه 20 میلیاردی در آن زمان برای استقلال گذاشتم.

عملکرد مسعود سلطانی فر را به عنوان وزیر ورزش در امور باشگاه های استقلال و پرسپولیس چگونه ارزیابی می­کنید؟

متاسفانه آقای سلطانی فر وزیری بود که بیش از حد تمایلات رنگی خودش را نشان داد و همین موضوع باعث شد تا کارنامه کاری ایشان تحت تاثیر قرار بگیرد. به هرحال شاید در گذشته کسانی بودند که تمایلات رنگی هم داشتند اما هیچگاه اینگونه بروز داده نمی­شد. این مسائل و نگاه رنگی با انتخاب مدیرانی که متخصص نبودند، باعث شد تا استقلال ضربه سنگینی در این سالها متحمل شود.

آقای فتح اله­ زاده شما در سالیان دور یک مصاحبه معروف داشتید که ادعا کردید روزی لیونل مسی را به استقلال می­آورید! هنوز هم سر حرفتان هستید؟

آن زمان هم یک شیطنت رسانه­ای باعث شد تا سوژه­ای جدید درست شود. آن موقع دوستی مانند شما از من پرسید آیا می­توانی مسی را به استقلال بیاوری و من هم گفتم اگر شرایطش فراهم شود و خودم باشم، چرا که نه؟ من منظورم در زمان انتهای فوتبال مسی بود. مثلا تصور کنید که مسی 38 ساله باشد و ما به دنبال قهرمانی آسیا باشیم. آیا مسی نمی­آید یک مسابقه فینال را برای استقلال بازی کند؟ وقتی از بارسلونا جدا شده مثلا می­شود فکرهای بزرگتری هم کرد. کما اینکه بازیکنان نامدار زیادی در سالیان اخیر در همین کشورهای اطراف به میدان رفته­اند. ولی باید به شرایط هم توجه کرد. اگر آن زمان مسی بازی کند و اگر من در استقلال باشم، شاید بشود این کار را انجام داد.