۰ نفر

چراغ سبز وزارت ورزش به قهرمانان برای ریاست

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۲۶
کد خبر: 561100
چراغ سبز وزارت ورزش به قهرمانان برای ریاست

وزارت ورزش مدال آوری در رویدادهای مورد تایید این وزارتخانه را به عنوان یک سابقه مدیریتی برای ورزشکاران و مربیانی لحاظ خواهد کرد که قصد وورد به انتخابات فدراسیون‌ها و ریاست در آنها را دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، با توجه به ابلاغ اساسنامه فدراسیون های ورزشی، وزارت ورزش تدوین آئین نامه جدید برای برگزاری انتخابات فدراسیون های ورزشی را در دستور کار قرار داده است تا از این پس ملاک برگزاری مجمع انتخاباتی در تمام فدراسیون ها باشد.

پیش نویس این آئین نامه جدید انتخاباتی در اختیار فدراسیون های ورزشی قرار داده شده تا توسط اعضای هیات رییسه آنها بررسی و به تصویب برسد.

این آئین نامه انتخاباتی به طور کلی به «شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه فدراسیون های ورزشی» اشاره دارد.

ماده ۷ آئین نامه موردنظر سوابق مدیریتی داوطلبان احراز پست ریاست فدراسیون را تشریح می کند. طبق این ماده «شرایط اختصاصی» در نظرگرفته شده برای متقاضیان ریاست عبارت است از:

* اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک

* اعضای هیات رییسه فدراسیون ها

* اعضای هیات رییسه کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی رشته های ورزشی مورد تایید کمیته بین المللی المپیک یا پارالمپیک

* مدیران عامل باشگاه های ورزشی در بالاترین سطح حرفه ای رشته های ورزشی (لیگ برتر)

* مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری به شرط مرتبط بودن فعالیت آنها با ورزش و تربیت بدنی

* مشاوران وزیر و مدیران کل ستادی و استانی در وزارت ورزش

* مدیران مرتبط با ورزش و تربیت بدنی در سطح مدیرکل دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

* مدیران و فرماندهان مرتبط با ورزش و تربیت بدنی نیروهای مسلح با تربه خدمتی حداقل ۱۶ و بالاتر

* روسای پژوهشگاه، پژوهشکده و دانشکده تربیت بدنی مراکز آموزش عالی

* روسای هیات ورزشی استان ها

در تبصره یک این ماده (۷) تاکید شده که هر یک از این سوابق از طریق ۱- مناصب دولتی مستند به ابلاغ (حکم) انتصاب و حکم کارگزینی یا ۲- مناصب ورزشی مستند به حکم (ابلغ) معتبر انتصاب یا انتخاب تایید می شود.

چراغ سبز وزارت ورزش به مدال‌آوران/ ریاست مشروط در فدراسیون‌ها

طبق آئین نامه جدید تدوین شده برا برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون ها، ورزشکاران هم می توانند کاندیدای ریاست فدراسیون ها شوند البته به شرط مدال آوری در ۶ رویداد مورد نظر وزارت ورزش که بازی های المپیک و پارالمپیک از جمله آنها هستند. این وزارتخانه مدال آوری در برخی رویدادها را معادل «پنج سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط با ورزش و تربیت بدنی» برای قهرمانان لحاظ کرده و آن را یکی از شرایط موردتایید برای کاندیدا شدن ریاست فدراسیون ها در نظر گرفته است.

البته حضور در کادر فنی به عنوان سرمربی و شرکت در رویدادهای مورد نظر هم امتیازی است که از طرف وزارت ورزش برای مربیان و ورود آنها به انتخابات در نظر گرفته شده است.

در تبصره دوم از ماده ۷ آئین نامه شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه فدراسیون های ورزشی به این موضوع اشاره شده است. در این تبصره آمده است:

دارا بودن عناوین ذیل معادل ۵ سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط با ورزش و تربیت بدنی محسوب می شود:

۱- مدال آوران بازی های المپیک، پارالمپیک، بازی های آسیایی و پاراآسیایی

۲- نفرات اول تا سوم مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان در رشته های مورد تایید کمیته بین المللی المپیک

۳- نفرات اول تا سوم مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در رشته های مورد تایید کمیته بین المللی المپیک

۴- پنج سال سابقه سرمربیگری تیم های ملی بزرگسالان یا جوانان در موارد فوق

وزارت ورزش دنباله رو فوتبال

این برای نخستین بار است که وزارت ورزش به قهرمانان و پیشینه مدال آوری آنها برای ریاست توجه اینگونه داشته و در واقع راه را برای ورود قانونی و بدون حرف و حدیث آنها به عرصه مدیریتی باز کرده است. به نظر می رسد این اقدام اصلاحی که در آئین نامه انتخاباتی فدراسیون ها انجام شده به نوعی الهام گرفته از فوتبال باشد.

اساسنامه فدراسیون فوتبال برای برگزاری انتخابات سال گذشته این فدارسیون با فشارهای فیفا و AFC و اعمال برخی اصلاحات دستخوش تغییراتی شد که حذف شرایط سنی و سابقه مدیریتی از مهمترین و تاثیرگذارترین آنها بود. به واسطه این تغییر فوتبالی‌ها می‌توانستند با معادل سازی سابقه حضور در تیم ملی یا بالاترین لیگ در انتخابات شرکت کنند. در واقع ورود علی کریمی به انتخابات اسفند ماه ۹۹ فدراسیون فوتبال هم به واسطه همین بخش اساسنامه بود و تغییراتی که در آن ایجاد شد.

حالا هم وزارت ورزش مدال آوری ورزشکاران در رویدادهای المپیک، پارالمپیک، آسیایی، پاراآسیایی، قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا را معادل پنج سال سابقه مدیریتی در نظر گرفته تا اینگونه ورزشکاران راحت تر بتوانند در انتخابات فدراسیون ها که طبیعتا در رشته مطبوع خودشان خواهد بود، شرکت داشته باشند.