۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ماجرای حواله های فولاد به بازیکنان فوتبال چیست؟ / سپاهان و فولاد در رادار اتهام

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵
کد خبر: 550873
ماجرای حواله های فولاد به بازیکنان فوتبال چیست؟ / سپاهان و فولاد در رادار اتهام

پس از اینکه بازرس امور ورزش و جوانان کشور اعلام کرد که برخی از باشگاه های صنعتی به بازیکنان خود حواله فولاد می دهند، این موضوع حواشی فراوانی ایجاد کرد.

اقتصاد آنلاینمرتضی پیچکا؛ اخیرا طاهری جعفری بازرس کل امور ورزش و جوانان کشور اذعان داشت درحالی که فولاد باید در بورس عرضه شود، برخی از باشگاه های صنعتی در هنگام عقد و یا تمدید قرارداد با بازیکنان خود خارج از عرف عمل کرده و به عنوان بخشی از مبلغ قرارداد به آنها حواله فولاد اعطا می کنند. اتفاقی که مبتنی بر فعل مجرمانه است و بنا بر ادعای سازمان بازرسی، مواردی در این زمینه محرز شده و به زودی پرونده های آنها به دادسرا ارجاع داده خواهد شد. اتفاقی که صحت و سقم آن با توجه به مسکوت ماندن اتفاق، هنوز رسانه ای نشده اما با کدهایی که از اطراف شنیده می شود، می توان به نتایج جالبی رسید.

از دیرباز حضور شرکت های بزرگ صنعتی وابسته به دولت در ورزش اتفاقی بوده که با حواشی فراوان مواجه شده است. تقریبا از دو دهه پیش بود که شرکت هایی نظیر فولاد مبارکه با ورود به عرصه ورزش قهرمانی، بودجه کلانی را به این موضوع اختصاص دادند و توانستند به موفقیت های خوبی هم دست پیدا کنند تا پای دیگر صنعتی ها هم به ورزش باز شود. البته عمده تمرکز مدیران این شرکت ها روی موفقیت در فوتبال بود و با توجه به اقبال جامعه و توجهات زیاد روی فوتبال، این سرمایه گذاری بیش از پیش نمود پیدا می کرد. در سالیان اخیر و با توجه به مشکلات مالی عدیده در این صنعت، بودجه باشگاه های صنعتی هم کاهش چشمگیری پیدا کرد و همین موضوع سبب افت کیفی تیم های مربوط به آنها شد. با این حال بودجه ورزشی آنها هیچگاه قطع نشد تا تیم های صنعتی نظیر سپاهان و ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، پیکان و سایپا تهران به هر شکلی که بود به حیات خود در سطح اول فوتبال کشور ادامه دهند اما شرایط برای آنها روز به روز سخت تر می شود. مدت هاست خبری از این تیم ها در معادلات قهرمانی نیست و اگر دو نایب قهرمانی سپاهان طی فصول جاری را فاکتور بگیریم، مابقی تیم ها هیچ عنوان خاصی به دست نیاوردند و حتی سایپا هم در فصلی که گذشت به دسته پایین تر سقوط کرد.

داستان خرج های خارج از حساب و کتاب های تیم های صنعتی مربوط به یکی، دو سال اخیر نیست. قبل تر که وضع خودروسازان بهتر بود، تیم های سایپا و بیش از آنها پیکان، علاوه بر پیشنهادات نجومی به بازیکنان از اعطای خودرو نیز برای اغوای ستاره ها استفاده می کردند. البته این خودروها جدای از قرارداد بازیکنان به آنها داده می شد. بعدها که وضعیت ایرانخودرو رو به افول رفت، مدیران تیم این بار از حواله خودرو نه به عنوان آپشن قرارداد که برای برآورده کردن مفاد قرارداد استفاده کردند که چندان مورد اعتنای بازیکنان واقع نشد اما خب برخی از آنها به اجبار مجبور به پذیرش آن شدند. کاری که قبل تر تیم های صنعتی دیگر مشابه آن را انجام می دادند و در برهه ای یکی از مدیران وقت یکی از این باشگاه ها که دست بر قضا یک روزنامه ورزشی هم داشت، برای صاف کردن بدهی خود به سردبیر روزنامه اش حواله آهن پیشنهاد داده بود!

چیزی که مشخص به نظر می رسد و البته منابع اقتصاد آنلاین آن را تایید کرده اند، به برخی از بازیکنان دو تیم صنعتی( نه همه آنها) حواله فولاد اعطا شده و این موضوع در قرارداد آنها نیز گنجانده نشده است. البته که یکی از ستارگان لیگ برتری از دریافت این حواله به دلیل مشکلات فروش آن سر باز زده اما باقی بازیکنان پس از دریافت حواله، با واسطه ای که خود باشگاه آن را معرفی کرده اقدام به فروش آن در بازار آزاد نموده اند. از آنجایی که خود مدیران رده بالای صنایع از غیرقانونی بودن این اقدام خبر دارند، به شدت هشدار داده اند که چنین اتفاقی با هیاهوی رسانه ای رخ ندهد و به همین دلیل باشگاه ها هم به بازیکنان خود سپرده اند که به هیچ عنوان این موضوع را رسانه ای نکنند. گویا این حواله ها به عنوان پاداش در اختیار این بازیکنان قرار گرفته و ربطی به قراردادشان ندارد.

از آنجایی که کمتر کسی در بدنه این باشگاه ها علاقه به فاش کردن این موضوع دارد و تمایلی هم به افشای نام به دلایل قضایی وجود ندارد، این ماجرا فعلا در شنیده شدن حد چند اسم سرشناس خلاصه شده اما قطعا طی روزهای آینده اخبار بیشتری در این خصوص به دست اقتصاد آنلاین خواهد رسید.