۰ نفر

بدعت بحث برانگیز تلویزیون در گزارشگری

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۹
کد خبر: 548208
بدعت بحث برانگیز تلویزیون در گزارشگری

‌اتفاقات المپیکی برای کاروان ایران در روز گذشته، از همان اوایل صبح رقم خورد؛ جایی که از ساعت 5:30 بامداد، ناهید کیانی، مبارز وزن منهای 57 تکواندو بازی داشت؛ اما بازی ناهید از آن دست دیدارهایی بود که نمی‌شد به‌سادگی از آن عبور کرد؛ چون رقیب، رقیبی معمولی‌ نبود!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، ناهید کیانی باید در همان اولین مبارزه المپیکی‌اش به مصاف کیمیا علیزاده، ملی‌پوش سابق ایران می‌رفت. کیمیا، همان ورزشکاری بود که در بازی‌های المپیک ریو 2016 برای کاروان ایران تاریخ‌سازی کرد و موفق شد اولین مدال تاریخ زنان ایران در این بازی‌ها را به دست بیاورد؛ اما چندی بعد از المپیک کیمیا علیزاده به دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت از ایران گرفت تا به آلمان سفر کند و پناهنده شود.

او در اولین کنفرانس خبری‌اش از این گفت که شرایط در ایران چندان برایش فراهم نبوده و به دلیل تمایل به داشتن زندگی بهتر تصمیم گرفته است به آلمان برود. مهاجرت کیمیا از ایران اما در بازه‌ای از زمان رخ داد که او فرصت زیادی برای فراهم‌کردن کارهای شهروندی‌اش نداشت و عنوان شد که شانسی برای رسیدن به المپیک 2020 ندارد؛ اما شیوع ویروس کرونا و به‌تعویق‌افتادن المپیک باعث شد کیمیا به مراحل انتخابی برسد ولی با کسب نتایج نه‌چندان درخور‌توجه، از این طریق هم نتوانست کسب سهمیه کند.

نهایتا اسم او در فهرست تیم پناهندگان المپیک گنجانده شد تا فرصت مبارزه در المپیک توکیو 2020 را زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک به دست بیاورد.

درست از همان زمان به بعد بود که مشخص شد مسابقه ناهید کیانی، جانشین او در تیم ملی ایران، با کیمیا، در بازی‌های المپیک یک بازی معمولی نخواهد بود؛ مسابقه‌ای که از آن به‌عنوان جدال هم‌تیمی و خواهران دیروز یاد می‌شد، اهمیت زیادی در ایران پیدا کرد.

باوجود‌این برای تلویزیون ایران، این رقابت کمی قبل از ساعت 5:30 شکل گرفت؛ رقابتی که مشخصا در برنامه ویژه المپیک شبکه ‌3 با قصد و غرضی مشخص، برای زیرسؤال‌بردن کیمیا علیزاده تهیه و طراحی شده بود. تلویزیون به بهانه این دیدار، با پخش چند آیتم و البته صحبت‌های عجیب‌و‌غریب مجری و کارشناسان برنامه، در تلاش بود تا چهره‌ای زشت از کیمیا علیزاده، دختری که تنها مدال تاریخ المپیک را برای ایران گرفته، به تصویر بکشد.

‌تخریب کیمیا علیزاده در تلویزیون و پیش از رقابتش با ناهید کیانی در چهار مرحله شکل گرفت؛ با دو آیتم، صحبت‌های نه‌چندان کارشناسانه و البته یک گزارش جنجالی از بازی این دو هم‌تیمی قدیمی. در این برنامه ابتدا بیژن خراسانی که به‌عنوان گزارشگر حضور داشت، مقدمه‌چینی کرد و گفت که کمیته بین‌المللی المپیک دوستی «خاله‌خرسه» را رقم زده و جدول را به گونه‌ای سیاسی در این گروه ترسیم کرده تا ناهید کیانی به کیمیا علیزاده برخورد کند. او سپس با به‌سخره‌گرفتن عملکرد کیمیا علیزاده از این گفت که تا‌به‌حال هیچ بردی نداشته و به دلیل مسائل سیاسی به المپیک راه داده شده است. خراسانی از طرف مردم هم صحبت کرد و گفت مردم ما آگاه هستند و این اتفاقات رقم خورده را به‌خوبی درک می‌کنند. نهایتا هم از این گفت که شرایط ذهنی و جسمی ناهید کیانی بهتر از کیمیا علیزاده است.

بعد از این صحبت‌ها نوبت به پخش نخستین آیتم رسید که به رشد ورزش زنان ایران بعد از انقلاب پرداخت. در این برنامه به افتخارات زنان ورزشکار ایرانی اشاره شد و اولین مدال‌های به‌دست‌آمده در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت ولی نکته عجیب اینکه وقتی نوبت به المپیک ریو رسید اسم کیمیا علیزاده سانسور شد و فقط به گفتن این جمله بسنده شد که طلسم کسب مدال در المپیک برای زنان ورزشکار ایران به دست ورزش تکواندو(!) شکسته شد.

از این زمان به بعد تخریب کیمیا علیزاده در تلویزیون شتاب بیشتری گرفت؛ بهزاد کاویانی که به جمع مجری و گزارشگر برنامه اضافه شده بود، ابتدا با اشاره به مدال طلایی که جواد فروغی در تیراندازی گرفت، کنایه‌ای تند به کیمیا علیزاده زد. «وقتی آقای فروغی مدال گرفت در آن لحظه به این فکر کردم که چقدر این آدم را خدا دوست دارد که زیر پرچم کشور بزرگی مثل ایران، با این مردم دوست‌داشتنی، توانسته چنین افتخاری را کسب کند و مردم هم به او افتخار می‌کنند». این صحبت‌ها مقدمه‌ای بود بر تخریب بیشتر کیمیا علیزاده. «البته بعضی‌ها هم نه‌تنها این لیاقت را ندارند بلکه این فرصت را هم از دست می‌دهند تا حداقل بتوانند در محیطی تنفس کنند که این ورزشکاران [جواد فروغی] اطرافشان هستند و بتوانند زندگی‌شان را در کنار هم‌وطنان خودشان بگذرانند».

بخش سومی که شبکه سه سیما برای تخریب چهره کیمیا علیزاده در نظر گرفته بود، به آیتمی جدید برمی‌گشت که در آن اشاره‌ای به مهاجرت این ورزشکار شده بود. دراین آیتم که تصویر مبارزات قبلی کیمیا پخش شد، مهاجرت او تأسف‌بار و آغشته با رنگ و لعاب ناسپاسی قلمداد شد. در ادامه هم به این مورد اشاره شد که حرکت کیمیا علیزاده و هر ورزشکار دیگری که به نوعی روبه‌روی کشورش قرار می‌گیرد، عملی زشت است. در بخشی از این آیتم هم این‌طور عنوان شد که «حالا مردم از کیمیا علیزاده رویگردان شده و دیگر ارزشی برای مدال او هم قائل نیستند. بی‌توجهی کشور مقصد علیزاده و بهره‌برداری از او که در این نوع از ماجراها رخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی بود. حضور در تیم پناهندگان خود گویای وضعیت فعلی کیمیا علیزاده است». بهزاد کاویانی هم بعد از این آیتم و پیش از شروع بازی تلاش کرد کیمیا را مقابل مردم قرار دهد. او گفت: «کیمیا علیزاده با پول و خرج مردم کشورمان، پول افرادی که به‌سختی زندگی می‌کنند و مشکلات فراوانی به‌خصوص در چند سال اخیر دارند، به مقام قهرمانی رسیده است. حالا چنین ورزشکاری می‌رود و آلت دست افراد بیگانه می‌شود و سیاسی‌کاری دامنش را می‌گیرد و متأسفانه به جایی می‌رسد که بزرگ‌ترین اتفاق بد یعنی کشور نداشتن برایش رخ می‌دهد و به ملیت خودش پشت کرده است».

نهایتا نوبت به پخش بازی کیمیا علیزده و ناهید کیانی رسید که اینجا هم یک‌بار دیگر اتفاقات عجیب‌و‌غریبی رخ داد؛ فارغ از اینکه گزارش این بازی بسیار ضعیف بود، خراسانی تلاش کرد با نادیده‌گرفتن کیمیا علیزاده تا جای ممکن از او اسمی نبرد و حتی امتیازاتی را هم که مقابل ناهید کیانی به دست آورد، گزارش نکرد. گزارشگر زمانی که کیمیا از ناهید پیش افتاد، این امتیازات را برنامه‌ریزی قبلی و اشتباهات داوری توصیف کرد و از این گفت که به داوران دستور داده‌اند بازی را برای کیمیا علیزاده دربیاورند!

بعد از اتمام بازی که با برتری 18 بر 9 کیمیا علیزاده همراه شد هم تصاویر خیلی سریع قطع شد تا درآغوش‌گرفتن مهرو کمرانی و بغل‌کردن ناهید کیانی توسط کیمیا علیزاده به تصویر کشیده نشود.

کیمیا بعد از عبور از سد ناهید کیانی، تکواندوکای خوش‌آتیه و فنی ایران، تا نیمه‌نهایی بازی‌های المپیک پیش رفت و در این مسیر جید جونز، قهرمان دو دوره المپیک را هم از پیش برداشت. کیمیا که با سه رنگ پرچم ایران اسم خود را روی کمربندش حک کرده بود، در نیمه‌نهایی برابر رقیبی از روس شکست خورد تا مدال طلا، درست مثل چهار سال پیش از دستش سُر بخورد؛ اما در ایران مجری تلویزیون به گفتن این جمله بسنده کرد که مبارزه زیر پرچم ایران لیاقت می‌خواهد که بعضی‌ها این لیاقت را ندارند.