۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جنس مدال های المپیک و شیوه ساخت آنها از مواد دور ریز / طلایی که طلا نیست!

۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 547655
جنس مدال های المپیک و شیوه ساخت آنها از مواد دور ریز / طلایی که طلا نیست!

در دوره‌های اخیر رقابت‌های المپیک، بنا به دلایل اقتصادی مدال طلای این رقابت‌ها با کاهش کیفیت مواجه شده است. مدالی که از لحاظ ورزشی ارزش بسیار زیادی دارد اما از نظر جنس شاید به آن اندازه که باید ارزش مادی نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، به خاطر دلایل اقتصادی، مدال های المپیک دیگر از جنس فلز خالص طلا ساخته نمی شود و می توان به جرات گفت که این موضوع در مورد تمام مدال های طلا و برنز صدق می کند. آخرین باری که مدال های توزیع شده در المپیک از جنس طلا بود، به مسابقات استکهلم 1912 برمی گردد و بعد از آن برگزار کنندگان این تورنمنت به این نتیجه رسیدند که این کار بیش از حد گران در می آید.

در حال حاضر هر اونس طلا در بازار جهانی 1892 دلار قیمت دارد. در هر دوره المپیک 812 مدال طلا توزیع می شود و تولید هر مدال طلا 500 گرمی چیزی در حدود 30 هزار دلار قیمت خواهد داشت که اگر آن را در 812 ضرب کنیم عدد 24 میلیون و پانصد هزار دلار هزینه فقط صرف تولید مدال های طلا خواهد شد.

در حال حاضر هر مدل طلا شامل 494 گرم نقره است و تنها 6 گرم طلا روی آن را پوشانده است و هر مدال طلا چیزی در حدود 815 دلار هزینه در بردارد.

مدال های نقره اهدایی به ورزشکاران، به طور کامل نقره است و روکشی ندارد. هر مدال نقره 500 گرمی چیزی در حدود 445 دلار هزینه دارد.

در مورد مدال های برنز نیز همانند مدال های طلا، 95 درصد مدال حاوی مس و 5 درصد زینک یا قلع است که ارزان ترین مدال المپیک با قیمت تنها 4 دلار و 70 سنت است.

لازم به ذکر است تمام مدال های المپیک دستکم سه میلیمتر قطر دارند و شعاع آنها نیز دستکم 60 میلیمتر است.

نکنه جالب اینجاست که در مسابقات المپیک امسال ژاپنی‌ها برای صرفه اقتصادی پا را از این هم فراتر گذاشته اند و مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ از بازیافت گوشی‌های موبایل در این کشور ساخته شده است. طی دو سال مردم ژاپن ۷۸۹۸۵ تن موبایل قدیمی و وسایل الکترونیکی را از طریق شهرداری‌های هر منطقه به کمیته المپیک اهدا کرده‌اند که از آنها بیش از ۳۲ کیلوگرم طلا، حدود ۴ و‌ نیم تن نقره و بیش از ۲ تن برنز استخراج شده است و تمامی مدال‌ها با این مواد ساخته شده‌اند. نکته دیگر این که روبان های مدال نیز از پلی اتیلن بازیافتی تولید شده است. اولین باری که از مواد بازیافتی در تولید مدال های المپیک استفاده شد، المپیک 2016 ریو بود.