۰ نفر

طارمی؛ پادشاه ایرانی پورتو

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 529826
طارمی؛ پادشاه ایرانی پورتو

«سال فوق‌العاده‌ای را در پورتو با فرصت‌های عالی داشتم. از خانواده و طرفداران پورتو بسیار سپاسگزارم. ما قوی‌تر برمی‌گردیم». این تازه‌ترین پیامی است که مهدی طارمی، مهاجم ایرانی باشگاه پورتو، خطاب به هواداران تیمش نوشته است؛ قوی‌تر برگشتنِ سال آینده هم پیام روشنی دارد: قهرمانی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، پورتو در این فصل با وجود اینکه یکی، دو بار فرصت صدرنشینی داشت، نهایتا قافیه را به اسپورتینگ باخت و دستش از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه ماند. علاوه بر از‌دست‌رفتن جام قهرمانی، مهدی طارمی فرصت داشت عنوان آقای گلی لیگ پرتغال را هم به دست بیاورد که این مورد هم محقق نشد. با‌وجود‌این خللی در «پادشاهی» مهدی در پورتو رخ نداد. او بهترین بازیکن فصل پورتو بود و حالا هم برحسب عدد و رقم مؤثرترین بازیکن لیگ پرتغال است. دست‌کم با نگاهی به آمار گل، پاس گل و خلق موقعیت‌های مهدی طارمی، مشخص می‌شود که چرا او را باید «پادشاه ایرانی» لیگ پرتغال نامید.

سومین گل‌زن  برتر  لیگ

مهدی طارمی 28‌ساله، فصل را با 16 گل زده در لیگ به پایان رساند. این تعداد گل، او را پشت سر گونسالوس از اسپورتینگ و سفروویچ از بنفیکا که به ترتیب 23 و 22 گل زده داشتند، در رده سوم برترین گل‌زنان لیگ پرتغال قرار داد. طبق آمار ثبت‌شده، مهدی در 34 مسابقه‌ای که برای تیمش به میدان رفت، نهایتا 2024 دقیقه در ترکیب قرار داشت که با شمارش تعداد گل‌هایش، میانگین هر 138 دقیقه یک گل را در کارنامه ثبت کرد. او به طور میانگین 0.47 گل در هر بازی داشت. در مقایسه با دو نفر گل‌زن برتر لیگ پرتغال، مهدی دقایق کمتری بازی کرد که دلیلش هم کاملا مشخص شد: طارمی هفت هفته اول، بازی‌ها را از روی نیمکت دنبال کرد و دقایق کمی برای بازی در زمین به دست آورد. برای اولین بار او از هفته هفتم در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت.

سلطان  پاس گل

نکته‌ای که اهمیت مهدی طارمی را دوچندان کرده و کار او را ارزشمند جلوه می‌دهد، در همین بخش است. هیچ بازیکنی در لیگ پرتغال از لحاظ دادن پاس گل به مهدی طارمی نزدیک هم نشده است. او علاوه بر 16 گلی که زد، 15 پاس گل هم در لیگ پرتغال داشت. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش در این بخش سفروویچ بود که هفت پاس گل داشت. همین مورد مشخص می‌کند که مهدی طارمی روی 31 گلی که تیمش در این فصل از رقابت‌های لیگ پرتغال زده، تأثیر‌گذار بوده است؛ بیش از هر بازیکن دیگری. مهدی به‌تنهایی روی 41 درصد گل‌هایی که تیمش در این فصل از رقابت‌های لیگ زد، تأثیر‌گذار بود.

پنالتی‌گیرترین!

اسم مهدی طارمی که می‌آید بسیاری ناخودآگاه به یاد مهارت او در گرفتن پنالتی می‌افتند. پدرش می‌گوید این استعداد از دوران نوجوانی در این پسر بوده و مهدی از همان دوران آغاز فوتبالش خوب از رقبا پنالتی می‌گرفته است. مهارت در گرفتن پنالتی، برای مهدی دردسرهایی هم داشته و رقبا بعضا او را متهم به تمارض کرده‌اند؛ ولی از آنجا که VAR جایش را در فوتبال به دست آورده، مشخص است که نمی‌توان با تمارض پنالتی گرفت. مهدی امسال در لیگ پرتغال هم در زمینه‌ای که تخصص دارد، خوب عمل کرد و پنج پنالتی برای تیمش گرفت. این تعداد پنالتی او را را در کنار بازیکن سانتاکلارا قرار داد که او هم موفق شده بود پنج پنالتی برای تیمش بگیرد. شاید یکی از مشکلاتی که در این فصل مانع از رسیدن مهدی طارمی به‌عنوان آقای گلی شد، این بود که خود طارمی پنالتی را نمی‌زد و سرجیو الیویرا این وظیفه را در پورتو بر عهده داشت. چه بسا اگر خودش پنالتی‌های پورتو را می‌زد، می‌توانست به‌راحتی آقای گل شود؛ اما انتهای فصل فرصت پنالتی‌زدن برای طارمی از راه رسید و او سه بار از روی نقطه پنالتی موفق به گشودن دروازه رقبا شد.

6؛ عدد خاموشی

در رقابت‌های این فصل لیگ پرتغال، مهدی طارمی دو دوره شش‌هفته‌ای «خاموشی» داشت؛ یکی اوایل فصل و دیگری اواسط فصل. دوره خاموشی به این معنی که او در طول شش هفته موفق به گل‌زنی برای پورتو در لیگ نشد. دوره نخست مربوط به هفته اول تا ششم است. در این دوره نمی‌توان خرده زیادی از مهدی گرفت؛ چون او کلا به اندازه یک 90 دقیقه هم بازی نکرد. مهدی از هفته اول تا ششم به ترتیب 3،12، 36، 1 و 11 دقیقه برای پورتو به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت. به غیر از پاس گلی که در هفته اول و در بازی سه دقیقه‌ا‌ی‌اش برابر براگا داد، در هفته‌های دیگر نه گلی زد و نه پاس گلی داد. دوره خاموشی دوم هم مربوط به هفته بیستم تا بیست‌و‌پنجم لیگ پرتغال است. او با وجود اینکه کاملا در ترکیب اصلی پورتو به میدان رفت؛ ولی هرگز موفق به زدن گل نشد. در این برهه فشار روانی روی مهدی طارمی زیاد شد و بسیاری نگران خاموش‌شدن ماشین گل‌زن ایرانی پورتو شدند. با‌وجود‌این در همین بازه خاموشی دوم، مهدی سه پاس گل داد.

فارنسه، رقیب مورد علاقه

شاید بشود بهترین بازی مهدی طارمی در لیگ پرتغال را به بازی هفته سی‌و‌دوم و برابر فارنسه مربوط کرد. طارمی در آن بازی دو بار گل‌زنی کرد و دو پاس گل هم داد تا در 63 دقیقه حضورش در زمین گردوخاکی فراموش‌نشدنی به پا کند. در آن دیداری که پورتو 5 بر یک برنده زمین شد، مهدی ستاره بی‌چون‌و‌چرای تیمش بود. کلا در فصل گذشته، مهدی طارمی سه بار موفق به ثبت دبل شد: ابتدا برابر ویتوریا گیمارش در هفته دوازدهم، سپس برابر فامالیسائو در هفته چهارم و آخرین بار هم برابر فارنسه.

لیگ قهرمانان: بهترین آمار!

این نکته شاید عجیب و غریب باشد؛ ولی با توجه به تعداد دقایقی که مهدی طارمی برای پورتو در لیگ قهرمانان اروپا به ثبت رسانده، بهترین عملکرد را در همین لیگ داشته است! او در لیگ پرتغال هر 139 دقیقه یک بار موفق به گل‌زنی شد؛ ولی در لیگ قهرمانان اروپا این آمار برایش به هر 99 دقیقه یک بار رسید! طارمی در مجموع شش بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت که موفق شد دو گل بزند و یک پاس گل هم بدهد.

البته او همه بازی‌ها را فیکس نبود و نهایتا 198 دقیقه فرصت بازی به دست آورد؛ ولی از همین فرصت اندک هم نهایت استفاده را برد و توانست گل‌هایی به‌یاد‌ماندنی‌ بزند. سوپرگلش به چلسی، بسیاری از ایرانی‌ها را به وجد آورده که نهایتا جایزه پوشکاش (زیباترین گل فصل) را برد. طارمی به طور میانگین 21 دقیقه در هر بازی لیگ قهرمانان فرصت بازی داشت و روی 20 درصد گل‌های تیمش در این جام تأثیرگذار بود. بعد از لیگ قهرمانان هم بهترین عملکرد طارمی به جام حذفی برمی‌گردد.

در این جام مهدی طارمی شش بار برای پورتو به میدان رفت که پنج گل زد و یک پاس گل هم داد. با توجه به 517 دقیقه حضور در این جام او به طور میانگین هر 103 دقیقه یک بار برای پورتو گل‌زنی کرد. در این جام مهدی فرصت بیشتری برای بازی‌کردن داشت و در بیش از 80 درصد بازی‌ها را در ترکیب اصلی حضور داشت. نهایتا او در این جام روی 46 درصد گل‌های پورتو تأثیر مستقیم داشت.