۰ نفر

فقط کرونا جام تختی را از رمق انداخت؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبر: 529396
فقط کرونا جام تختی را از رمق انداخت؟

هر سال که می‌گذرد، رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی بیشتر از سال قبل رونق جهانی‌بودنش را از دست می‌دهد. مسابقاتی که روزی همه به یاد اسطوره به‌یادماندنی کشتی ایران نامش را با ابهتی خاص بر زبان می‌آوردند، حالا به جایی رسیده که با هزار زحمت می‌توانی تعداد انگشت‌شماری از کشتی‌گیران خارجی را در آن ببینی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این جام آن‌قدر اعتبارش را از دست داده که حتی نفرات مطرح تیم‌های ملی هم جایی در آن ندارند و بیشتر جنبه یک مسابقات کشوری برای استعدادهای نوظهور را دارد. چهل‌و‌یکمین دوره این پیکارها روز گذشته در‌حالی با برگزاری مسابقات کشتی فرنگی در سالن 12‌هزار‌نفری آزادی انجام شد که از بین 148 کشتی‌گیر شرکت‌کننده، تنها سه فرنگی‌کار قرقیزستانی به‌عنوان نماینده‌های خارجی، به روی تشک رفتند.

ناصر نوربخش، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی درباره دلایل بی‌کیفیت‌بودن این دوره از مسابقات می‌گوید: «با شرایطی که کرونا در سراسر دنیا به وجود آورده، طبیعی بود که شاهد چنین مسابقاتی باشیم. سال گذشته که اوج کرونا بود، اصلا این مسابقات برگزار نشد.

سالن کشتی خود ما در شهریار در این یک سال گذشته کلا بسته بود. از وقتی هم که کار را شروع کردیم، بچه‌های یکی‌یکی کرونا گرفتند. با‌این‌حال توانستم 10 نفر از شاگردانم را راهی جام تختی کنم. به نظرم بهتر بود فدراسیون کشتی این مسابقات را در یک فرصت مناسب‌تری برگزار می‌کرد تا این شرایط به وجود نیاید. ما باید از جام تختی به‌عنوان یک انگیزه برای کشتی‌گیران استفاده کنیم. جام تختی باید میدانی باشد برای گزینش کشتی‌گیرانمان در رویداد‌های مهم جهانی. اینکه بخواهیم فقط تقویم را عملیاتی کنیم و مسابقه را برگزار کنیم تا امتیازش را از ما نگیرند که نمی‌شود کار. امسال هم چون سال المپیک است و همه تیم‌ها برای المپیک آماده می‌شوند، طبیعی است در اوضاع کرونا تمایلی برای شرکت در جام تختی نداشته باشند».

سال‌های اولیه برگزاری جام بین‌المللی جهان‌پهلوان تختی با اعلام آمادگی کشورهای صاحب کشتی دنیا همراه بود اما در یک دهه اخیر سال‌به‌سال از حضور این کشورها کم شد. نوربخش ادامه می‌دهد: «مشکل اصلی بی‌کیفیت‌شدن جام تختی در سال‌های اخیر به سیاست‌های کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی برمی‌گردد. وقتی آنها می‌خواهند نظرات خودشان را در این مسابقات اعمال کنند، دیگر حرفی نمی‌ماند.

این موضوع تنها مربوط به محمد بنا نیست. نفراتی مثل علی اشکانی که او هم در گذشته سرمربی تیم ملی فرنگی بوده، این اعتقاد را داشته است. فدراسیون باید در مقابل کادر فنی قوی‌تر عمل کند. ما وقتی خودمان به‌عنوان میزبان مسابقات اجازه نمی‌دهیم نفرات مطرح تیم ملی روی تشک بیایند، پس نباید انتظار این را داشته باشیم که خارجی‌ها از جام تختی استقبال کنند. کادر فنی چون نظرش روی یک‌سری کشتی‌گیر خاص است، آنها را در جام تختی شرکت نمی‌دهد. به خاطر اینکه می‌ترسد گزینه‌های مدنظرش ببازند و نتیجه دلخواه را نگیرند. برای همین است که رقابت‌ها را در سطح یک مسابقه کشوری برگزار می‌کنند. فدراسیون هم چون نمی‌خواهد آقایان قهر کنند، مدام به کادر فنی آوانس می‌دهد».

چهل‌و‌یکمین دوره از جام بین‌المللی تختی در کشتی آزاد امروز در شرایطی پیگیری می‌شود که در این بخش هم تنها کشور گرجستان حضور دارد. گرجستانی‌ها 17 آزاد‌کار خود را به این میدان آورده‌اند.

محمد‌حسین محبی، پیش‌کسوت کشتی آزاد ایران در واکنش به این موضوع می‌گوید: «متأسفانه جام تختی دیگر در حد‌و‌اندازه جهان‌پهلوان تختی نیست. به نظر من این‌قدر سطحش پایین آمده که حتی به اندازه یک مسابقه انتخابی تیم ملی هم نیست. کشتی‌گیران خوبی در آن شرکت نمی‌کنند، هر‌سال بدتر از سال قبل می‌شود. آن سال‌هایی که خود ما در جام تختی کشتی می‌گرفتیم، همه قهرمانان‌ خوب کشتی آزاد دنیا از روسیه می‌آمدند.

همین علیرضا دبیر که الان رئیس فدراسیون کشتی است، خودش یکی از بهترین‌های دنیا بود که پنج تا مدال طلا در جام تختی دارد. وقتی جوایز دلاری جام تختی را برمی‌دارند، نتیجه‌اش می‌شود همین. کشتی‌گیران خارجی هم باید بهانه‌ای برای شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی داشته باشند که در آن شرکت کنند. وقتی جام تختی دیگر جایزه ندارد، آنها هم دیگر علاقه‌ای ندارند در آن شرکت کنند. در سال این‌قدر تورنمنت برگزار می‌شود که جای جام تختی را پر کنند».

رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در‌حالی به‌عنوان یکی از فیلترهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد به حساب می‌آید که در این دوره هیچ‌یک از ملی‌پوشان در آن حضور ندارند. اما تیم ملی آزاد که قرار است دو ماه دیگر راهی بازی‌های المپیک 2020 توکیو شود، در برخی از اوزان انتخابی نگذاشته و تکلیف نفرات المپیکی را مشخص نکرده است. محبی در‌این‌باره اشاره می‌کند: «ای کاش کادر فنی برنامه‌ای ترتیب می‌داد تا نفرات مدعی تیم ملی در همین جام تختی کشتی با هم کشتی می‌گرفتند و تکلیف برای المپیک مشخص می‌شد اما آن‌طور‌که می‌گویند، می‌خواهند تیم را به جام زیلکوفسکی در لهستان اعزام کنند و آنجا تصمیمات را بگیرند».

کادر فنی تیم‌های ملی کشتی به چهل‌و‌یکمین دوره جام بین‌المللی تختی به چشم یک رقابت داخلی نگاه می‌کند و می‌خواهند از آن به‌عنوان انتخابی تیم ملی در راه اعزام تیم به مسابقات جهانی نروژ که بعد از المپیک برگزار می‌شود، بهره ببرند.

سخنگوی فدراسیون کشتی در‌این‌باره گفته: با توجه به اینکه این رقابت‌ها به‌عنوان اولین مرحله از انتخابی رقابت‌های جهانی 2021 نروژ محسوب می‌شود، حضور تمامی نفرات دعوتی در این رقابت‌ها الزامی است و در‌صورتی‌که کشتی‌گیری در این مسابقات حضور نیابد، شانسی به جهت پوشیدن دوبنده تیم ملی در رقابت‌های جهانی نروژ نخواهد داشت.