۰ نفر

نحوه بازگشت خارجی ها به فوتبال ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 529381
نحوه بازگشت خارجی ها به فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال قصد دارد با طراحی دستورالعمل مالی و فنی، اجازه حضور بازیکنان و مربیان خارجی را در ایران صادر کند و از طرفی جلوی مشکلات گذشته در زمینه شکایت خارجی‌ها در فیفا را بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اواسط لیگ نوزدهم فوتبال ایران بود که در پی تشکیل پرونده‌هایی علیه تیم‌های باشگاهی و ملی ایران از جمله شکایت ویلموتس، کالدرون، استراماچونی و همینطور بدهی سنگین به مربیانی مانند وینفرد شفر، برانکو ایوانکوویچ، بودروف، پروئیچ و ... قانون منع به کارگیری مربیان و بازیکنان خارجی در هیات رییسه سازمان لیگ و سپس هیات رییسه فدراسیون فوتبال به تصویب رسید.

اما این طرح از همان روزهای نخست دارای اشکالاتی بود چرا که در کنار تیم‌های بدحساب مانند استقلال و پرسپولیس، برخی باشگاه‌های دیگر لیگ‌برتر مانند سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان و ... که معمولا مشکلی از بابت پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی خود نداشتند، از قانون مصوب AFC محروم شدند و در نتیجه این مشکل در رقابت‌های آسیایی بیش از پیش به چشم آمد.

از طرفی با بسته شدن درگاه جذب خارجی‌ها، قیمت بازیکنان و مربیان ایرانی به علت کم بودن بازیکنان باکیفیت، سر به آسمان گذاشت و رفته رفته انتقادات افزایش یافت. با روی کار آمدن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال، اقدامات برای بررسی کارشناسی این طرح صورت گرفته و حالا قرار است از ابتدای لیگ بیستم این طرح لغو شود.

منصور قنبرزاده، سرپرستی دبیرکلی فدراسیون فوتبال با بیان این که طرح ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی از ابتدای لیگ برتر بیست و یکم لغو خواهد شد، گفت: شاخص و معیارهایی قابل توجه برای جذب مربی و بازیکن خارجی تعیین خواهد شد و پس از تصویب هیات رییسه، در فوتبال ایران اجرا می‌شود.

خارجی‌ها چطور به ایران می‌آیند؟

اگر چه تیم‌ها می توانند از ابتدای فصل جدید بازیکنان و مربیان خارجی مدنظر خود را جذب کنند اما این موضوع منوط به طراحی دستورالعمل و تصویب آن در هیات رییسه فدراسیون فوتبال است.

مهم‌ترین مشکل بعد از جذب خارجی‌ها، محدودیت‌های ارزی و پرداخت نشدن مطالبات آن‌ها بود که در نهایت به فسخ قانونی قرارداد و شکایت در فیفا منجر می‌شد. در نتیجه فدراسیون جهانی فوتبال هم به طور چشم بسته می‌توانست تیم‌های ایرانی را محکوم و این بار کل مبلغ قرارداد بازیکنان را بدون این که مسابقه زیادی را به میدان رفته باشند، از ایرانی‌ها مطالبه کند.

به همین دلیل، در فصل جدید قرار است تضمین‌های لازم برای پرداخت حقوق خارجی‌ها از تیم‌ها گرفته شود تا در آینده مشکلی از بابت پرداخت حقوق آن‌ها به وجود نیاید و پرونده‌ای هم در فیفا تشکیل نشود.

ایجاد صندوق ملی و ارائه تضمین از سوی تیم‌ها

از قرار معلوم و طبق گفته مسوولان، از تیم‌ها در قالب مشخص تضامین لازم برای پرداخت دستمزد بازیکنان گرفته می‌شود. این تضمین می‌تواند شامل پرداخت دستمزد خارجی‌ها از ابتدای فصل از باشگاه‌ها و واریز آن‌ به صندوقی در فدراسیون فوتبال باشد تا این فدراسیون در زمان مقرر، دستمزد فوتبالیست‌های خارجی را پرداخت کند؛ اتفاقی که مشابه آن در لیگ MLS آمریکا رخ می‌دهد.

جذب بازیکنان باکیفیت

معیارهایی هم در زمینه جذب بازیکنان باکیفیت در نظر گرفته خواهد شد تا همانند گذشته، به واسطه حضور دلال‌ها در باشگاه‌های مختلف، بازیکنان بی‌کیفیت راهی ایران نشوند.

کمک به استعدادیابی و آکادمی‌های فوتبال در مناطق محروم

طبق مصوبه رسمی و تصمیم اتخاذ شده در هیات رییسه سازمان لیگ، هر باشگاهی که بخواهد از بازیکن و مربی خارجی استفاده کند، باید ده درصد از حق الزحمه مندرج در قرارداد بازیکن را در صندوقی بگذارد که زیر نظر فدراسیون برای آکادمی‌های فوتبال و استعدادیابی با اولویت مناطق کم‌برخوردار هزینه شود.

۱۰ درصد از کل هزینه‌ تیم‌ها برای جذب بازیکن و مربی خارجی از طریق فدراسیون فوتبال صرف تیم‌های پایه، آکادمی و آموزش در فوتبال ایران خواهد شد تا این بخش که از سالیان گذشته بدون توجه تیم‌های حرفه‌ای ایران مغفول باقی مانده، رشد و توسعه خوبی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، هنوز قانونی لغو نشده اما گام‌های نخست برای پشت سر گذاشتن ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی برداشته شده است و باید دید پس از انجام کارشناسی‌های لازم، چه دستورالعملی برای بهینه‌سازی استفاده از خارجی‌ها انجام می‌شود.