۰ نفر

دومین شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۹
کد خبر: 528438
دومین شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو

فدراسیون جودو در حالی قصد دارد بار دیگر از حکم محرومیت ۴ ساله از سوی فدراسیون جهانی به دادگاه CAS شکایت کند که مشخص نیست آیا مانند مرتبه قبل اینبار نیز هزینه هنگفتی بر ورزش ایران و بیت المال تحمیل می شود یا می تواند به سود جودوی ایران تمام شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پس از اقدام فدراسیون جهانی جودو در تعلیق کامل جودوی ایران که بدون اشاره به تاریخ پایان آن منتشر شد، فدراسیون جودوی ایران به دادگاه CAS شکایت کرد.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و حضور هیاتی از دو طرف مناقشه در جلسه دادگاه در سوییس، دادگاه CAS طی حکمی با تاکید بر محرز بودن تخلف ایران و تخطی از منشور المپیک، تنها به صدور حکم تعلیق نامحدود از سوی فدراسیون جهانی جودو ایراد گرفت و ضمن مردود دانستن محرومیت جودوی ایران بدون درج تاریخ پایان محرومیت، آن را بر خلاف قوانین دانست و پرونده را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی برگشت داد تا در صورت اصرار بر محرومیت ایران، اینبار حکم محرومیت با قید زمان آغاز و پایان آن صادر شود.

هر چند وکیل پرونده بلافاصله در اقدامی عجیب از پیروزی بزرگ جودوی ایران در این پرونده خبر داد و مسئولان فدراسیون نیز به تبعیت از آن، صدور این حکم را پیروزی برای جودوی ایران دانستند، اما حقیقت محرز و قابل پیش بینی این بود که فدراسیون جهانی قطعا با دستانی باز و البته اینبار با چراغ سبز CAS، در صدد صدور حکم محرومیت جودوی ایران با قید زمان محرومیت خواهد بود.

علیرغم اصرار برخی افراد بر پیروزی ایران در این پرونده، تمامی هزینه ها از جمله بلیط پرواز، اسکان و دادرسی هر دو طرف از ایران دریافت شد تا هزینه ای بسیار سنگین بر جودوی ایران تحمیل شود.

در نهایت فدراسیون جهانی جودو چندی پیش در حکمی سنگین، جودوی ایران را از شهریور ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۲ به مدت ۴ سال از حضور در کلیه میادین بین المللی محروم کرد.

اما این پایان ماجرا نبود و فدراسیون جودو روز گذشته رسما اعلام کرد پس از برگزاری جلسه با مسئولان ورزش کشور، قصد دارد اینبار نیز در اعتراض به صدور حکم محرومیت ۴ ساله به دادگاه CAS شکایت کند.

در شرایطی که این دادگاه در حکم خود بر محرز بودن تخلف فدراسیون جودوی ایران و تخطی از منشور المپیک تاکید کرده و شکایت ایران در مرتبه نخست نیز هزینه بسیار سنگینی را بر بودجه بیت المال تحمیل کرده است، مشخص نیست مسئولان فدراسیون جودو و ورزش ایران بر اساس کدام منطق و خوشبینی درصدد شکایت دوباره به CAS هستند؟

در دشمنی مسئولان فدراسیون جهانی جودو و در راس آن ها ماریوس ویزر رییس فدراسیون جهانی جودو با جودوی ایران شکی نیست، اما آیا بهتر نیست مسئولان فدراسیون جودو و ورزش ایران با رایزنی و تعامل، راهی غیر از شکایت دوباره به دادگاه CAS که هزینه زیادی از کیسه بیت المال نیز صرف آن خواهد شد، پیدا کنند تا جودوی ایران را از این وضعیت خارج کنند؟ چرا که رای CAS با توجه به رای قبلی‌اش، تقریبا از حالا مشخص است و در حکم قبلی نیز فدراسیون جودوی ایران را محکوم کرده بود.