۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سوپرلیگ اروپا؛ کودتای اقتصادی در فوتبال

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۹
کد خبر: 521837
سوپرلیگ اروپا؛ کودتای اقتصادی در فوتبال

خبر شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا طی یک روز گذشته از جمله اخبار داغ ورزشی و سیاسی در سایت‌های مختلف بین‌المللی بوده است؛ اقدامی که توسط دو باشگاه یوونتوس و رئال مادرید کلید خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  روز گذشته با انتشار خبری در نیویورک تایمز مبنی بر تشکیل سوپر لیگ اروپا، این موضوع نه تنها تیتر یک اخبار ورزشی، بلکه در صدر اخبار سیاسی نیز قرار گرفت. شش تیم انگلیسی به همراه سه تیم اسپانیایی و سه تیم از ایتالیا تصمیم گرفته‌اند تا لیگی جداگانه به نام «سوپر لیگ فوتبال» تشکیل دهند. به گزارش تلگراف تیم‌های انگلیسی عبارتند از آرسنال، چلسی، لیورپول، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، تاتنهام و از اسپانیا، سه تیم بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکو مادرید به این پیمان پیوسته‌اند. آ.ث. میلان، اینترمیلان و یوونتوس سه تیم مشهور ایتالیایی نیز به این لیگ پیوسته‌ اما تیم‌های مطرحی همچون پاری‌سن‌ژرمن، بایرن مونیخ و دورتموند از الحاق به اتحادیه جدید خودداری کرده‌اند. فلورنتینو پرز، رییس باشگاه رئال مادرید و رییس و جو گلیزر، مالک منچستریونایتد نایب رییس سوپرلیگ خواهند بود.

در سال‌های اخیر باشگاه‌های موسس در پی بهبود کیفیت رقابت‌های فوتبال اروپایی در بالاترین سطح و تاسیس سوپرلیگی با حضور بهترین‌های فوتبال اروپا بوده‌اند. تاسیس سوپرلیگ زمانی سرعت گرفت که دنیای فوتبال تحت تاثیر پاندمی کرونا ضرر و زیان اقتصادی فراوانی دید. تیم‌های موسس سوپرلیگ اروپا در مجموع ۳.۵ میلیارد یورو دریافت برای اعمال تغییرات زیرساختی و جبران خسارات‌ ناشی از شیوع ویروس کرونا دریافت خواهند کرد.

 این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای هم در محافل فوتبالی و هم در بین سیاستمداران به دنبال داشته است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، راه‌اندازی «سوپر لیگ» را «برای فوتبال بسیار مضر» توصیف کرد و گفت از اقدامات مقام‌های ورزشی در این زمینه حمایت می‌کند. اتحادیه فوتبال اروپا، اتحادیه فوتبال و لیگ برتر انگلستان، فدراسیون فوتبال و لالیگای اسپانیا، فدراسیون فوتبال و سری آ ایتالیا، روز یکشنبه بیانیه‌ مشترکی در این باره منتشر کردند. این بیانیه ضمن تاکید بر موضع پیشین فیفا به امکان محروم شدن بازیکنان سوپر لیگ از حضور در مسابقه‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرده است. اتحادیه فوتبال اروپا همچنین گفته است که برای جلوگیری از اجرای این «پروژه خودخواهانه» از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. فدراسیون جهانی فوتبال قبلا گفته بود که این مسابقات را به رسمیت نمی‌شناسد و بازیکنان این لیگ از بازی در جام جهانی محروم خواهند شد. سوپر لیگ اروپا هم در نامه‌ای به جانی اینفانتینو، رییس فیفا و الکساندر سفرین، رییس یوفا از پیگیری در دادگاه‌های اروپایی برای جلوگیری از محرومیت‌های احتمالی خبر داد.

پس از انتشار خبر پیوستن باشگاه‌های بزرگ اروپایی به این لیگ، سهام باشگاه یوونتوس و منچستریونایتد بیش از 7 درصد افزایش یافت. بانک سرمایه گذاری جی‌پی‌مورگان که وودوارد مدیراجرایی منچستر یونایتد از کارفرمایان آن بوده، تایید کرد حمایت مالی سوپرلیگ را بر عهده دارد. بر اساس برخی اخبار غیررسمی، پس از مذاکرات تلفنی جانسون با بایدن، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد بانک‌های آمریکایی حامی سوپر لیگ شامل تحریم‌های اقتصادی دولت خواهند شد

به نظر می‌رسد این کودتای اقتصادی برای تصاحب بیشترین سهم از گردش مالی بالای مسابقات فوتبالی توسط تیم‌های مطرح اروپایی طراحی شده است