۰ نفر

شما درست می‌فرمایید آقای طارمی!

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۵۸
کد خبر: 520657
شما درست می‌فرمایید آقای طارمی!

در 24 ساعت گذشته شاید ثانیه‌ای نبوده که از مهدی طارمی، مهاجم ایرانی باشگاه پورتو، خبری نقل نشده باشد. مهاجم بوشهری و 28ساله پورتو با درخشش در لیگ قهرمانان اروپا و البته زدن یک سوپرگل به چلسی نامش را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت و علاوه بر مطرح‌کردن خودش یک بار دیگر اسم فوتبال ایران را هم در قاره سبز زنده کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  مهدی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و در جریان بازی برگشت تیم‌های پورتو و چلسی 30 دقیقه فرصت بازی به دست آورد ولی برای درخشیدن مجدد شاید فقط به یک توپ بلند ارسالی نیاز داشت تا توانایی‌هایش را به رخ بکشد. او درست در ثانیه‌های پایانی با یک ضربه قیچی‌برگردان تماشایی دروازه چلسی را باز کرد تا بازی با همان گل و نتیجه به پایان برسد. اگرچه حلاوت آن گل برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران بسیار زیاد بود ولی تلخی‌اش به کام پورتویی‌ها ماند؛ چون آنها بازی رفت را 2 بر صفر باخته بودند و با وجود زدن چنین سوپرگلی از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی باز‌ماندند. البته که مهدی طارمی علاوه بر آن گل فوق‌تماشایی یک رکورد ویژه هم از خودش به جا گذاشت و تبدیل شد به اولین ایرانی تاریخ که توانسته در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا گل‌زنی کند. او که پیش‌تر توانایی‌هایش را برای بازی در سطح اول فوتبال دنیا نشان داده با این گل حالا بیش از گذشته نامش را سر زبان‌ها انداخته است. هرچند در ایران اما هنوز با گل‌زدن و گل‌نزدن‌های مهدی طارمی «شوخی» می‌شود. حتی همین 24 ساعت گذشته سوپرگل مهدی طارمی در فضای مجازی یکی از سوژه‌های داغ بود که با استقبال گسترده مواجه شد.

آیا خیریتی در کار است؟

شاید کلیدواژه اصلی بحث‌های تازه درباره توانایی‌های مهدی طارمی «خیریت» باشد؛ کلمه‌ای که او بعد از محرومیت چهارماهه‌اش در پرسپولیس به زبان آورد و گفت «حتما خیریتی در این محرومیت است» و تا مدت‌ها نقل محافل بود. ماجرا مربوط به سال 1396 است که او بعد از بازگشت از لیگ ترکیه و حضور مجدد در پرسپولیس نه‌تنها خودش را در معرض محرومیت چهارماهه قرار داد بلکه پرسپولیس را هم از دو پنجره نقل‌و‌انتقالاتی محروم کرد تا یکی از سخت‌ترین روزهای تاریخ باشگاه رقم بخورد. با وجود آنکه هواداران پرسپولیس همچنان مهدی طارمی را بابت آن اتفاق و البته آن واژه «خیریت» سرزنش می‌کنند اما سیر اتفاقات رخ‌داده نشان می‌دهد اتفاقا «خیریتی» در آن محرومیت بوده و حق با مهدی طارمی است!

خیریت اول: خروج از ترکیه

مهدی طارمی تبدیل به ستاره خط حمله پرسپولیس شده بود و داشت می‌درخشید. او در آن روزها با وجود اینکه فرصت‌های بی‌شمار گل‌زنی را هدر می‌داد اما هوشش در جاگیری در محوطه جریمه را به رخ می‌کشید و خیلی زود توانست تبدیل به برترین گل‌زن پرسپولیس شود و لیگ را هم تحت تأثیر خودش کند. طارمی بعد از درخشش در پرسپولیس اما هوای فوتبال اروپا به سرش زد و در اقدامی عجیب‌و‌غریب راهی ترکیه شد تا برای ریزه‌اسپور این کشور بازی کند. اقدامی بحث‌برانگیز که با سروصدای زیادی همراه شد. طارمی اما خیلی سریع فهمید که «اروپا» را «اشتباهی» انتخاب کرده و تقاضای بازگشت به پرسپولیس را داد. پرسپولیس هم او را برگرداند ولی بعدا فیفا باشگاه ایرانی را به دلیل «اغوا»ی بازیکن تیم دیگری محکوم کرد و خود طارمی را هم چهارماه محروم کرد. این‌طور شد که پرسپولیس از دو پنجره نقل‌و‌انتقالاتی محروم شد ولی خیریتی که در آن ماجرا برای مهدی طارمی رقم خورد، این بود که پی برد هر اروپایی اروپا نیست!

خیریت دوم: محرومیت پرسپولیس

دومین خیریتی که آن ماجرا در دلش داشت، برای پرسپولیس رقم خورد؛ اگرچه آن زمان روزهای سختی را باشگاه متحمل شد ولی به لطف محرومیت مهدی طارمی و البته محرومیت از خرید بازیکن جدید چند اتفاق خوب رخ داد: اول اینکه یکی مثل علی علیپور که زیر سایه مهدی طارمی فرصت بازی‌کردن نداشت متولد و تبدیل به گل‌زن اول باشگاه شد. اتفاق دیگر هم استفاده از بازیکنان بعضا کم‌نام‌و‌نشان از سوی برانکو به دلیل محرومیت بود. خیریت اصلی اما این بود که همان محرومیت باعث پایه‌گذاری عصر جدید پرسپولیس شد. برانکو با تزریق روحیه جنگندگی و البته تیمی، کاری کرد که پرسپولیس تغییر تفکر دهد و بی‌نیاز از ستاره‌ها، تبدیل به یک تیم منسجم شود. پرسپولیس هنوز بعد از چهار قهرمانی پی‌در‌پی نان همان سخت‌کوشی، جنگندگی و تغییر ذهنیت بازیکنانش را می‌خورد!

خیریت سوم: خروج به مقصد قطر

اگرچه مهدی طارمی بعد از آن محرومیت و با وجود نیاز پرسپولیس به بازیکن حاضر نشد در این تیم بماند و راهی قطر و الغرافه شد ولی باز هم «خیرش» به پرسپولیس رسید. در آن بازه زمانی، باشگاه پرسپولیس از کنار فروش مهدی طارمی به الغرافه قطر رقم 600 هزار دلار سود کرد. رقمی که در آن زمان برای خودش ارزشمند بود و کمک زیادی به باشگاه کرد. آن رقم دیگر «خیریتی» بود که مهدی طارمی بعد از داستان محرومیت چهارماهه‌اش بنا کرده بود.

خیریت چهارم: رسیدن به اروپای واقعی

از اینجا به بعد داستان خیریت‌های مهدی طارمی بیشتر نصیب خودش و البته فوتبال ایران شده است. او بعد از بازی‌کردن در الغرافه در تصمیمی جالب، پیشنهاد گران‌قیمت دیگر تیم‌های قطری را رد کرد تا به اروپا برود؛ این بار ولی اروپای واقعی! او به تیم ریوآوه پرتغال رفت و به این فکر می‌کرد که با درخشیدن در این تیم نه‌چندان مطرح می‌تواند در عرض یک سال به تیمی معتبر برود. مهدی درست فکر کرده بود و در چشم به‌هم‌زدنی تبدیل به ستاره تیمش شد. او آن‌قدر گل زد تا عنوان آقای گلی لیگ پرتغال را به دست بیاورد. درخشش مهدی خیلی زود او را تبدیل به ستاره بازار نقل‌و‌انتقالات کرد و روزی نبود که خبر پیشنهاد یکی از تیم‌های مطرح پرتغالی به او در رسانه‌ها منتشر نشود.

خیریت پنجم: حضور در پورتو

پیوستن مهدی طارمی به باشگاه سرشناس پورتو اما نشان داد بی‌دلیل نبوده که مهدی طارمی عمدا یا سهوا از محرومیتش به‌عنوان خیریت یاد کرده است. او حالا عضو یکی از بهترین تیم‌های تاریخ پرتغال است و این فرصت را دارد تا در هر جامی به همراه تیمش در انتظار قهرمانی باشد. مهدی اگرچه در هفت هفته نخست لیگ مورد بی‌مهری سرمربی قرار گرفت ولی از زمانی که به او فرصت داده شد تا همین حالا که با گل‌های دیوانه‌کننده‌اش همه را به وجد آورده، لحظه‌ای دست از تلاش برنداشته است. او سه‌شنبه‌شب گلی را وارد دروازه چلسی کرد که می‌تواند در انتهای فصل کاندیدای دریافت جایزه پوشکاش شود؛ جایزه‌ای که اگر نصیبش شود، یکی از مهم‌ترین جوایزی خواهد شد که یک بازیکن ایرانی در طول تاریخ برده است. البته که از همه مهم‌تر زنده‌کردن نام دوباره فوتبال ایران در سطح اول دنیاست؛ مهدی طارمی درست می‌گفت: در آن محرومیت «خیریتی» بود!