۰ نفر

آنچه درباره مشعل المپیک نمی‌دانید

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۱۳
کد خبر: 515693
آنچه درباره مشعل المپیک نمی‌دانید

مشعل المپیک که هر 4سال توسط افراد مختلف حمل می‌شود نکات جذابی دارد که در این گزارش می‌توانید با آن آشنا شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مشعل المپیک همراه با ۵ حلقه شناخته شده‌ترین نماد بازی‌های المپیک نشان دهنده ارزش‌های مثبتی است که انسان همیشه با آتش همراه داشته چرا که آتش نماد زندگی، خردگرایی، آزادی و همچنین ابتکار است.

آغاز مراسم روشن شدن مشعل از برلینب

زمانی که در سال ۱۸۹۶ المپیک برای نخستین بار برگزار شد، مشعل المپیک وجود نداشت اما در سال ۱۹۲۸ که بازی‌ها به میزبانی آمستردام برگزار شد برای نخستین بار مشعل طراحی شد. همه چیز با هیتلر آغاز شد؛ مراسم حاضر در المپیا باستان برای روشن کردن مشعل المپیک و حمل آن برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ برای بازی‌های برلین اتفاق افتاد.

بسیاری از مورخان معتقدند که هیتلر این مراسم را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای بازی‌ها معرفی کرد. آدولف هیتلر می‌خواست از یونانیان باستان استفاده کرده تا هوای کلاسیک معتبر و خاصی را به آلمان مدرن وارد کند. در سفر بین المپیا و برلین، مشعل از بلغارستان، یوگسلاوی، مجارستان، اتریش و چکسلواکی عبور کرد و سرانجام در تاریخ اول آگوست 1936 به استادیوم المپیک رسید.

المپیک

طرحی نو و ارسال مشعل به فضا و زیر آب

مشعل در ۴۰ سال اول با دویدن و شنا کردن انسان، هواپیما، قایق و اسب حمل می‌شد اما در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا مقامات این سوال را مطرح کردند که چطور رکوردشکنی کنند و چه وسیله دیگری می‌تواند مشعل را حمل کند؟ زمان آن فرا رسیده بود که مشعل از طریق یک طراحی خاص و ارتباطات راه دور ماهواره‌ای به فضا فرستاده‌ شود که این اتفاق در بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا، ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۱۴ سوچی (زمستانی) رخ داد. المپیک آتلانتا شاهد پیشرفت شگفت انگیز فناوری بود.

مشعل

بالاترین نقطه‌ای که مشعل المپیک از آن عبور کرده قله کوه اورست است که این اتفاق در مراسم حمل مشعل المپیک ۲۰۰۸ پکن رخ داد. در سال ۲۰۰۰ سازمان دهندگان تصمیم گرفتند مشعل را با دشمن نهایی خود یعنی آب روبرو کنند به همین دلیل یک غواص در المپیک سیدنی مشعل را زیر آب در Great Barrier Reef حمل کرد. دانشمندان مشعل ویژه‌ای را طراحی کردند که با فشار بسیار زیادی می‌سوخت تا مانع ورود آب به مشعل شود.

المپیک

 نقش حیوانات در حمل مشعل

در سال ۱۹۵۶ برای بازی‌های ملبورن مشعل به استکهلم سوئد منتقل شد، جایی که مسابقات سوارکاری برگزار می شد. اسب‌ها همچنین به عنوان بخشی از مراسم حمل مشعل المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نقش ویژه‌ای داشتند. نکته جالب اینجاست که در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، در مراسم حمل مشعل، اسب‌ها جای خود را به شترها دادند.

المپیک

مسن‌ترین حمل کنندگان مشعل المپیک

در تاریخ در بازی‌های برگزار شده المپیک همیشه افرادی بودند که به عنوان مسن ترین فرد مشعل را حمل کرده‌اند که می توان به بازی‌های توکیو، ریو، لندن و ... اشاره کرد. در المپیک ۲۰۱۶ ریو آیدا مندس معروف به "مادربزرگ ایایا" در بخشی از مراسم حمل مشعل در شهر ماکاپا در شمال برزیل، شرکت کرد. طبق نظر کمیته برگزاری المپیک و پارالمپیک ریو تصور می‌شد که وی پیرترین مشعل دار تاریخ المپیک باشد اما این رکورد در المپیک توکیو شکسته شد به طوری که یک شهروند ژاپنی به نام کان تاناکا با ۱۱۸ سال سن حمل کننده مشعل خواهد بود‌. در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز دایانا گولد با ۱۰۰ سال سن به عنوان مسن‌ترین فرد مشعل را حمل کرد.