۰ نفر

با موافقت کمیته بین المللی و ملی المپیک چین؛

المپیکی‌ها واکسینه می‌شوند

۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
کد خبر: 512898
المپیکی‌ها واکسینه می‌شوند

کمیته بین المللی المپیک و کمیته ملی المپیک چین به منظور فراهم کردن واکسن کرونا برای ورزشکاران و تیم های شرکت کننده در المپیک‌های پیش رو در توکیو و پکن به یکدیگر ملحق شده و توافق کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همکاری کمیته بین المللی با مقامات المپیک چین امروز (پنجشنبه) در جریان یک نشست آنلاین اعلام شد.

توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک در این نشست گفت: از این پیشنهاد که بر روح حقیقی همبستگی المپیک منطبق است، سپاسگزاریم.

باخ در ادامه گفت که کمیته بین المللی المپیک هزینه دوزهای اضافی را برای شرکت کنندگان المپیک و پارالمپیک پرداخت خواهد کرد.

 باوجود نزدیک شدن زمان برگزاری المپیک توکیو، روند واکسیناسیون ژاپن نسبتا کند بوده است؛ در واقع ماه‌ها بعد از آغاز واکسیناسیون در کشورهای بزرگ، ژاپن در فوریه واکسیناسیون سراسری را آغاز کرد.

افتتاحیه المپیک توکیو ۲۳ جولای بوده و المپیک زمستانی پکن برای فوریه ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

باخ افزود: کمیته بین المللی المپیک هزینه دو دوز دیگر را نیز برای عرضه به کشورهای شرکت کننده و مطابق نیازشان، پرداخت خواهد کرد.

به گفته باخ توزیع واکسن یا از طریق نهادهای بین المللی بوده و یا از طریق توافقات صورت گرفته موجود مابین کشورها با پکن، انجام می‌شود.

چین که در اواخر سال ۲۰۱۹ خاستگاه شیوع کووید-۱۹ لقب گرفت در حوزه دیپلماسی واکسن فعال بوده و از واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت‌های سینوواک و سینوفارم استفاده می کند.

تحقیقات آسوشیتدپرس در ماه جاری حاکی از آن بود که چین برای فروش حدود نیم میلیارد دوز از واکسن ساخته خود، به بیش از ۴۵ کشور جهان متعهد شده است.

باخ اعلام کرد که توافق کمیته بین المللی المپیک با چین، به تحقق وعده های داده شده به سازماندهندگان المپیک و شرکت کنندگان در خصوص برگزاری ایمن بازی‌ها کمک خواهد کرد.

او گفت که این پروژه "نمایانگر همبستگی ما با مردم ژاپن است؛ مردمی که برای آنان احترام زیادی قائل هستیم."

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.