۰ نفر

عادل- علی کریمی؛ پای چه کسی در میان است؟

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 508633
عادل- علی کریمی؛ پای چه کسی در میان است؟

شرایط برای علی کریمی در راه رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال پیچیده شده و به نظر می‌رسد در این مسیر، سنگ‌هایی فراتر از تصور او و مشاورانش انداخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  بعد از آنکه حسین شریعتمداری، علی کریمی را به‌دلیل بستن مچ‌بند سبز، شایسته احراز صلاحیت ندانست، جریانی همسو با این تفکرات، با مطرح‌کردن مسائلی غیرواقع، سعی در برهم‌زدن شرایط به ضرر کریمی کردند. تلاش‌های آنها اما بی‌نتیجه ماند و صلاحیت علی کریمی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران تأیید شد. بعد از تأیید صلاحیت و درحالی‌که دیگر کاندیداها رو به لابی‌های مرسوم برای بالابردن شانس ریاست کردند، علی کریمی ترجیح داد وارد چنین مقوله‌ای نشود. او و مهدی مهدوی‌کیا (نایب‌رئیس اول انتخابی علی کریمی) با صدور بیانیه‌ای نوشتند که با آگاهی نسبت به اتفاقات پشت‌پرده سعی می‌کنند در فضایی متفاوت برنامه‌های انتخاباتی خودشان را پیش ببرند.

در این بین یکی از امکانات تبلیغاتی که در اختیار کاندیداها قرار گرفته بود، استفاده از ظرفیت تلویزیون و برنامه‌های ورزشی آن بود. در اولین گام قرار شد که هر چهار کاندیدای پست ریاست فدراسیون فوتبال ایران در برنامه‌ای از پیش ضبط‌شده با مجری‌گری محمدحسین میثاقی شرکت کرده و برنامه‌هایشان را اعلام کنند. اگر این پیشنهاد با استقبال سه نفر دیگر یعنی مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و کیومرث هاشمی قرار گرفت، ولی علی کریمی با نمایشی‌خواندن این برنامه تلویزیونی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد حاضر نیست در آن شرکت کند.

کریمی و پلتفرم‌های اینترنتی

اطرافیان کریمی از همان ابتدا گفته بودند اگر قرار باشد مناظره‌ای مستقیم با دیگر کاندیدها صورت نگیرد، او علاقه‌ای به شرکت در برنامه‌های تلویزیونی نخواهد داشت. با‌این‌حال، علی کریمی در اقدامی جالب‌توجه به سراغ یکی از برنامه‌های اینترنتی رفت تا اهدافش برای انتخابات فدراسیون فوتبال را در آن برنامه شرح دهد؛ به‌این‌منظور که برنامه مذکور ازطریق نمایش خانگی در دسترس عموم قرار بگیرد. کریمی در این برنامه روبه‌روی مجری نشست و از تصمیمش برای ورود به عرصه انتخابات گفت و سپس برنامه‌هایش برای مدیریت فدراسیون فوتبال را شرح داد. البته که حضور اسکایپی مهدی مهدوی‌کیا هم مزید بر علت شد تا برنامه‌های تیم کریمی روشن و دقیق‌تر بیان شود. در ادامه چهره‌های دیگری مانند خداداد عزیزی و پرویز پرستویی هم به‌صورت ویدئویی در این برنامه چند موضوع را مطرح کردند که علی کریمی نسبت به همه آنها واکنش نشان داد. قرار شد این برنامه اینترنتی در دو قسمت 60 دقیقه‌ای روی خروجی برود و قسمت اولش دوشنبه‌شب مصادف با برنامه فوتبال برتر که دیگر کاندیداها در حال توضیح برنامه‌شان بودند، پخش شود. قسمت دوم هم مقرر شد فردای آن روز، یعنی سه‌شنبه پخش شود. برخلاف انتظار اما نه دوشنبه و نه سه‌شنبه خبری از پخش این برنامه نبود.

ساترا مجوز می‌دهد، نمی‌دهد؟

با تأخیر در پخش این برنامه رفته‌رفته این شایعه به‌طور قوی مطرح شد که ساترا، سازمانی که مستقیما زیر نظر صداوسیما کار می‌کند و محتوای پخش شبکه‌های خانگی را زیر نظر می‌گیرد، با پخش مصاحبه انتخاباتی علی کریمی مخالفت کرده است. این موضوع تا آنجا پیش رفت که عوامل تهیه‌کننده برنامه شروع به رایزنی با نهادهای مختلف کردند تا اگر چنین شایعه‌ای درست است، ابتدا دلیل آن را جویا شده و سپس نسبت به رفع‌کردن آن اقدام کنند. برای عوامل این برنامه هم عجیب بود که چرا ساترا مجوزی به این قسمت‌ها نداده، درحالی‌که علی کریمی برخلاف رویه معمول، این‌بار اسمی از شخص دیگری نبرده و بسیار باهوش عمل کرده بود. سرانجام اما عصر روز گذشته ساترا با صدور بیانیه‌ای تقریبا گنگ خبر داد که عدم صدور مجوز برای این برنامه صحت ندارد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ضمن تکذیب خبر منتشره مبنی‌بر عدم صدور مجوز در برخی از رسانه‌ها، اعلام می‌شود یکشنبه سوم اسفند‌ماه درخواستی از سوی فیلیمو برای پخش برنامه یکی از کاندیداهای فدراسیون فوتبال به دبیرخانه ساترا وصول شد که در مسیر معمول برای این برنامه‌ها قرار دارد. ‌این برنامه به‌دلیل ساختار حرفه‌ای و نمایشی در دستور کار دبیرخانه قرار گرفته است. فرایند در نظر گرفته‌شده برای همه محتواهای نمایشی حرفه‌ای یکسان است که درخصوص برنامه همرفیق و سریال‌های قورباغه، خوب بد جلف و... طی شده و رسانه‌های صوت و تصویر برنامه‌های خود را طی این فرایند منتشر کرده‌اند. ‌در صورتی که برنامه در دسته‌بندی نمایشی حرفه‌ای قرار نمی‌گرفت، امکان پخش از صفحات شخصی افراد در رسانه‌های کاربرمحور را داشت و به فرایند فوق‌الذکر نیاز نداشت».

پشت‌پرده چه خبر است؟

با توجه به اینکه ساترا پیش از این، عادل فردوسی‌پور، یکی دیگر از چهره‌های محبوب ورزشی را از دور خارج کرده و اجازه پخش برنامه‌اش را نداده بود، محتمل به نظر می‌رسید که در راه پخش برنامه علی کریمی هم سنگ‌اندازی کند. این موضوع وقتی بیشتر قابل تصور است که پای علی فروغی، مدیر جوان شبکه سوم به میان می‌آید. او ظاهرا باید در برنامه‌های ورزشی شبکه‌های مختلف اعمال نظر کند و این اعمال نظر را به ظاهر در برنامه‌های اینترنتی هم دارد. اینکه چرا در صدور مجوز این برنامه تأخیر به وجود آورده‌اند هم دلیل بسیار مشخصی دارد. ماجرا از آن قرار است که علی کریمی از حضور در برنامه شبکه سه که فروغی ریاست آن را بر عهده دارد، به دلیل «نمایشی»‌بودن سر باز می‌زند و بعد در برنامه‌ای اینترنتی شرکت می‌کند که قرار بوده هم‌زمان با همان برنامه روز دوشنبه شبکه سه سیما پخش شود. پرواضح است که به‌دلیل اختلافات پیش‌آمده، در مسیر پخش مصاحبه انتخاباتی علی کریمی ایجاد اخلال شود. این اخلال ابتدا با شایعه صدور عدم مجوز صورت گرفته و در ادامه احتمالا درگیر مرور زمان می‌شود و به‌موقع برای پخش حاضر نمی‌شود! درواقع به نظر می‌رسد ساترا خیلی هوشمندانه کاری کرده که پخش برنامه علی کریمی به تعطیلات آخر هفته بخورد و بیننده چندانی نداشته باشد. از طرفی چون روز یکشنبه هم انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود، تأثیر این برنامه که عنوان شده می‌تواند معادلات فدراسیون فوتبال را به‌هم بزند، از بین می‌رود. شاید این موضوع «شخصی» باشد و به‌نوعی انتقام‌گرفتن از علی کریمی؛ ولی پشت این غرض‌ورزی اتفاق تلخ‌تری نهفته است.

ماجرای 1000 تبلت و 2/5 میلیاردی که علی کریمی می‌خواهد!

بر کسی پوشیده نیست که علی کریمی زیاد اهل مصاحبه نیست و به‌سختی حاضر می‌شود تا در برنامه‌ای شرکت کند. او برای حضور در این برنامه اینترنتی هم درخواست 2.5 میلیارد تومان کرده است که البته با موافقت تهیه‌کننده قرار گرفته است. در‌واقع شرط علی کریمی این بوده که به ازای حضورش در این برنامه مبلغ 2.5 میلیارد تومان، معادل خرید هزار تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، به یکی از مؤسسه‌های خیریه مورد نظر علی کریمی کمک شود. اسپانسر برنامه حاضر به پرداخت این رقم شده ولی حالا که در پخش برنامه علی کریمی خلل به وجود آمده و پخش نشده، آنها هم ظاهرا از پرداخت این هزینه تا زمان پخش برنامه سر باززده‌اند. اینجا درست همان موردی است که به نظر می‌رسد تصمیم مسئولان ساترا بیش از علی کریمی به آن هزار دانش‌آموز ضرر می‌زند.