۰ نفر

فوتبالیست‌هایی که جوانمرگ شدند +عکس

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 502263
فوتبالیست‌هایی که جوانمرگ شدند +عکس

خبر درگذشت مهرداد میناوند برای هواداران فوتبال اتفاقی غیرمنتظره و شوک‌آور بود. کرونا این بار یکی از بازیکنان محبوب و سرشناس فوتبال ایران را گرفتار کرده بود و درنهایت ستاره سابق تیم ملی ایران تسلیم این بیماری شد. زندگی میناوند درحالی به پایان رسید که تنها ۴۵ سال داشت و انتظار نمی‌رفت چنین خداحافظی زودهنگامی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، در ایران نمونه‌های زیادی پیش از این وجود داشتند که می‌توان به افرادی مثل سیروس قایقران، هادی نوروزی و مهرداد اولادی اشاره کرد. ورزش دنیا پیش از این نیز بارها شاهد از دست رفتن بازیکنان یا ستاره‌های معروف خود بوده که مدت کوتاهی از بازنشستگی آنها گذشته بود یا حتی هنوز هم مشغول بازی بودند.

یکی از مشهورترین نمونه‌های اخیر کوبی برایانت، اسطوره بسکتبال آمریکا بود که سال گذشته در اثر سقوط بالگرد شخصی‌اش جان خود را از دست داد یا خوزه آنتونیو ریس اسپانیایی که بر اثر یک سانحه رانندگی و درحالی‌که تنها ۳۵ سال داشت درگذشت. در ادامه نگاهی به فوتبالیست‌هایی خواهیم داشت که در سن کم با زندگی وداع کرده‌اند.

مارک ووین‌فو (کامرون)

در سال ۲۰۰۳ و در جریان رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها اتفاقی تراژیک رخ داد که فوتبال دنیا را تحت‌تاثیر قرار داد. مارک ووین فو، بازیکن تیم ملی کامرون در دقیقه ۷۲ دیدار تیمش برابر کلمبیا در ورزشگاه ژرلاند فرانسه ناگهان روی زمین افتاد و دچار حمله قلبی شد. هواداران و تماشاگران این دیدار از دیدن چنین صحنه دردناکی شوکه شدند و به سرعت تیم پزشکی برای احیای او وارد زمین شد. ۴۵ دقیقه تلاش آنها برای بازگرداندن این هافبک ملی‌پوش به زندگی بی‌فایده بود و ‌فو در نهایت در زمین فوتبال جان خود را از دست داد. این اتفاق به یکی از تلخ‌ترین تصاویر تاریخ فوتبال تبدیل شد و پس از آن فیفا قوانین سختگیرانه‌ای را برای آزمایش‌های قلبی بازیکنان و بررسی سوابق پزشکی آنها پیش از امضای قرارداد با باشگاه‌ها وضع کرد تا از بروز چنین فجایعی جلوگیری کند. براساس اعلام پزشکان، فو سابقه بیماری قبلی داشته و مرگ او علت طبیعی داشته است. ظاهرا مشکلی در قلب این بازیکن وجود داشته که تنها در معاینه‌ها و آزمایش‌های پیشرفته قابل شناسایی بوده است و به همین دلیل پس از آن تست‌های پزشکی باشگاه‌های فوتبال با موارد بیشتر و دقت بالاتری برگزار می‌شود.

خوزه آنتونیو ریس (اسپانیا)

ستاره سابق تیم‌های آرسنال، رئال‌مادرید و سویا سال گذشته و در حالی‌که در مسیر بازگشت از تمرین تیمش بود به دلیل حادثه رانندگی جان خود را از دست داد. ریس که در تیم ملی اسپانیا نیز عضویت داشت و از بازیکنان باسابقه و معروف اسپانیایی محسوب می‌شد در حالی‌که با خودروی خود از تمرین تیم اکسترمادورا به خانه برمی‌گشت به همراه دو همراه خود تصادف کرد و شدت برخورد به حدی بود که اتومبیل حامل آنها دچار سوختگی شد. سرعت بالا و ترکیدگی لاستیک ماشین علت اصلی این سانحه عنوان شد تا یکی از بازیکنان نامدار فوتبال اسپانیا در دهه گذشته میلادی جان خود را از دست بدهد. ریس در سال ۱۹۹۹ به سویا پیوست و فوتبالش را در این باشگاه آغاز کرد و سپس در باشگاه‌های بزرگی چون آرسنال، اتلتیکو مادرید، رئال مادرید، بنفیکا و اسپانیول توپ زد. او ۲۱ بازی نیز در ترکیب تیم ملی اسپانیا انجام داد و ۴ گل نیز با پیراهن این تیم به ثمر رساند.

دیوید کوپر (اسکاتلند)

یکی از بازیکنان نامدار فوتبال اسکاتلند در سال ۱۹۹۵ و در حالیکه تنها ۳۹ سال داشت از دنیا رفت. هواداران فوتبال در این کشور به سختی مرگ او را باور کردند و انتظار نداشتند این بازیکن در چنین سن‌وسالی فوت کند. بسیاری کوپر را یکی از بااستعدادترین و بهترین ستارگان تاریخ فوتبال اسکاتلند در کنار نفراتی چون دنیس لاو و کنی دالگلیش می‌دانند و معتقدند که او به آنچه استحقاقش را داشت نرسید؛ بازیکنی که وقتی صاحب توپ می‌شد کمتر حریفی می‌توانست حرکت بعدی‌اش را پیش‌بینی کند. دریبل‌های تماشایی او که معمولا به راحتی چند بازیکن را از پیش رو برمی‌داشت هنوز هم در یاد هوادارانش باقی‌ مانده است. او که سابقه ۲۲ بازی برای تیم ملی کشورش را داشت در بیمارستان شهر گلاسکو و بر اثر ابتلا به یک تومور مغزی بدخیم جانش را از دست داد.

آنتونیو پوئرتا (اسپانیا)

آگوست سال ۲۰۰۷ و در جریان دیدار دو تیم سویا و ختافه در لالیگا باز هم یکی از اتفاقات تلخ دنیا فوتبال رخ داد. وینگر جوان و ۲۲ ساله سویا در جریان بازی دو بار تعادلش را از دست داد و بدون اینکه به کسی برخورد داشته باشد به زمین افتاد. مشخص بود که این بازیکن جوان و ملی‌پوش شرایط مساعدی برای ادامه بازی ندارد و در نهایت نیز تعویض شد. ظاهرا پیش از آن و در تمرینات تیم نیز چند بار این اتفاق برای پوئرتا افتاده بود اما توجه زیادی به آن نشده بود. این بار اما شرایط وخیم‌تر شد. او در رختکن دوباره به زمین خورد و این بار کادر پزشکی تیم برای احیای او تلاش‌های خود را آغاز کردند. پوئرتا به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما به کما رفته بود و چند روز بعد نیز خبر درگذشت او هواداران سویا را شوکه کرد. علت مرگ، ایست قلبی عنوان شد که ظاهرا حالا بیشتر به‌سراغ ورزشکاران می‌آید. بازیکنانی نظیر دلا رد و ایکر کاسیاس نیز چنین مشکلی را تجربه کردند اما خوش‌شانس بودند که به‌موقع متوجه مشکل خود شدند و از مرگ نجات پیدا کردند.

هواداران تیم، پوئرتا را با گل بسیار زیبایی که در نیمه‌نهایی جام یوفا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ برابر شالکه و در دقیقه ۱۰۰ بازی به ثمر رساند و باعث شد تیمش فینالیست‌ مسابقات شود به خاطر می‌آورند.

شیخ تیوته (ساحل عاج)

این هافبک آفریقایی نیز یکی از بازیکنان مشهوری است که در دوران فوتبال جان خود را از دست داد و نامش در ذهن فوتبال‌دوستان باقی ماند. تیوته در سال ۲۰۰۵ فوتبالش را در تیم اندرلخت بلژیک آغاز کرد اما نامش با حضور در نیوکسل و انجام ۱۵۶ بازی برای این تیم در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ بر سر زبان‌ها افتاد. پیش از حضور در نیوکسل او در لیگ هلند نیز بازی کرد و در سال ۲۰۰۸ به همراه توئنته قهرمان لیگ این کشور شد. او به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۱۵ را کسب کرد و همچنین دو دوره نیز در جام‌جهانی این تیم پرستاره آفریقایی را همراهی کرد. تیوته در حالی که بارها پیشنهادهای مختلف تیم‌های نامدار انگلیسی را رد کرده بود در سال ۲۰۱۷ راهی چین شد تا برای بیجینگ اینترپرایسز در لیگ دسته یک این کشور بازی کند؛ جایی که او در نهایت جانش را از دست داد و در یکی از تمرینات این تیم او هم دچار حمله قلبی شد. رافا بنیتس، سرمربی سابق نیوکسل درباره او می‌گوید: «در تمام طول دورانی که او را می‌شناختم همیشه همانند یک بازیکن حرفه‌ای رفتار می‌کرد و بالاتر از آن یک انسان بزرگ بود. فقدان او برای همه ما دشوار خواهد بود.»

فرناندو ریکسن (هلند)

مدافع و هافبک راست هلندی که در طول ۱۹ سال حضورش در زمین مسابقه افتخارات زیادی را به همراه تیم‌هایش کسب کرد. او به همراه گلاسکو رنجرز توانست دو قهرمانی در لیگ، ۲ جام حذفی و سه جام اتحادیه اسکاتلند را به ‌دست آورد و در هلند نیز عملکرد خوبی داشت. ریکسن در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ نیز ۱۲ بازی برای لاله‌های نارنجی انجام داد.

ریکسن در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۹ و درحالی که تنها ۴۳ سال داشت بر اثر ابتلا به بیماری نورون حرکتی جان خود را از دست داد. در این بیماری نورون‌ها سیگنال‌های الکتریکی به عضلات بدن می‌فرستند و عملکرد طبیعی آنها را مختل می‌کنند. استفن هاپکینز، فیزیکدان مشهور نیز به نوعی از این بیماری مبتلا بود اما توانست سال‌ها با آن مبارزه کند. در مراسم تشییع جنازه او در گلاسکو هواداران هر دو تیم رنجرز و سلتیک حضور داشتند و به او ادای احترام کردند.

گری اسپید (ولز)

گری اسپید یکی از بازیکنان نامدار فوتبال ولز در دوران خود بود که به ضربات سر قدرتمند خود مشهور بود اما در سال ۲۰۱۱ همسرش او را در حالی که خود را حلق‌آویز کرده بود در گاراژ خانه‌اش پیدا کرد. اسپید در ۴۲ سالگی دست به خودکشی زد و این اتفاق برای هواداران تیم ملی ولز اصلا قابل باور نبود. بازیکنی که سال‌ها باعث شادی و خوشحالی آنها شده بود حالا به دلیل افسردگی دست به خودکشی زده بود. اسپید پیش از اینکه در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ هدایت تیم شفیلدیونایتد را برعهده بگیرد حتی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را نیز به بازو می‌بست و یکی از نفرات تاثیرگذار این تیم در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بود. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ توانست ۸۵ بار پیراهن تیم ملی ولز را به تن کند و در زمان خود رکورددار بود. او همچنین با رسیدن به رکورد ۵۳۵ بازی در لیگ برتر انگلیس بهترین آمار را در این زمینه داشت تا اینکه دیوید جیمز این رکورد را جابه‌جا کرد. بازیکنی باهوش با قدرت رهبری بالا که در نهایت در ۴۲ سالگی تصمیم گرفت به زندگی خود پایان دهد و آن را عملی کرد.

پسران باسبی (انگلیس)

یکی از اتفاقات ناگوار در تاریخ فوتبال دنیا که بارها به آن پرداخته شده سقوط هواپیمای حامل بازیکنان منچستریونایتد در سال ۱۹۵۸ است. هواپیمای حامل بازیکنان تیم که از بازی برابر ستاره سرخ بلگراد به خانه برمی‌گشتند در بین راه باید برای سوختگیری به مونیخ می‌رفت. در نهایت یک سانحه در فرودگاه این شهر باعث مرگ ۲۳ نفر شد که ۸ نفر از آنها از بازیکنان تیم بودند. این تیم به پسران باسبی (سر مت باسبی سرمربی آن زمان تیم) مشهور بودند و تا سال‌ها نتوانست به دوران اوج خود برگردد. ۱۱ سال بعد یونایتد دوباره اوج گرفت و توانست قهرمانی اروپا را تجربه کند.

آندرس اسکوبار (کلمبیا)

یکی از معروف‌ترین مرگ‌های بازیکنان فوتبال که بسیار عجیب و دور از انتظار بود. اسکوبار در جام‌جهانی ۱۹۹۴ در ترکیب تیم ملی کلمبیا به میدان رفت و با یک گل به‌خودی باعث حذف تیم ملی کشورش شد. در بازگشت به کلمبیا خیلی زود خبر قتل او منتشر شد و همه را شوکه کرد. بدن بی‌جان او در حالی‌که ۶ گلوله به آن شلیک شده بود در یک محوطه پارکینگ پیدا شد. دو مرد عضو مافیای این کشور او را به دلیل آن گل به‌خودی اشتباه به قتل رسانده بودند. این مدافع ملی‌پوش در زمان مرگ تنها ۲۷ سال داشت.