۰ نفر

جام از دست پرسپولیس سرُ خورد

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۶:۴۲
کد خبر: 491282
جام از دست پرسپولیس سرُ خورد

حسرت قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا 28ساله شد؛ در شرایطی که عصر روز گذشته، پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا به مصاف اولسان هیوندای کره رفته بود و امید زیادی داشت به ناکامی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی پایان دهد، ولی باز هم چنین نشد تا این تیم با قبول شکست 2 بر یک، دوباره به عنوان نایب‌قهرمانی بسنده کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، پرسپولیسی‌ها که سال 2018 هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده بودند، انگیزه زیادی داشتند تا خاطرات تلخ آن فینال را به دست فراموشی بسپارند، ولی کم‌تجربگی بازیکنان این تیم در بازی‌های بزرگ کار دستش داد.

شاگردان یحیی گل‌محمدی که در فینال ابتدا روی گل مهدی عبدی جوان پیش افتادند، فرصت بی‌نظیری داشتند تا نیمه نخست را برنده به رختکن بروند، ولی خطایی که احمد نوراللهی، ثانیه‌هایی بعد از گل پرسپولیس، در محوطه جریمه خودی مرتکب شد، کاری کرد که بازی بلافاصله مساوی شود. چه‌بسا اگر آن پنالتی صورت نمی‌گرفت، پرسپولیس با آرامش بیشتری نیمه دوم را شروع و بازی را مدیریت می‌کرد. البته با وجود ثبت همان تساوی در نیمه نخست، پرسپولیسی‌ها یک اتفاق تاریخی را رقم زدند که سهم مهدی عبدی در آن مشهود بود؛ مهاجم جوانی که در خط حمله پرسپولیس قرار گرفته بود، با زدن تک‌گل سرخ‌ها در نیمه نخست که تا آخر بازی هم تغییری نکرد، تبدیل شد به اولین بازیکن تاریخ باشگاه که موفق شده در فینال لیگ قهرمانان آسیا گل‌زنی کند؛ پرسپولیسی‌ها پیش از این، با وجود رسیدن به فینال، نتوانسته بودند دروازه رقیب را باز کنند. با وجود این، اشتباه عجیب‌تر را اما مهدی شیری، مدافع راست سرخ‌ها، در اوایل نیمه دوم مرتکب شد و با اشتباهی فاحش توپ را با دست، درون محوطه جریمه خودی لمس کرد؛ یک پنالتی دیگر و گلی دیگر نسخه پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا را پیچید تا این تیم با وجود تدارک‌دیدن حملات زیاد روی دروازه رقیب در ادامه بازی، دستش به جایی بند نشود و بازی را به رقیب کره‌ای ببازد. پرسپولیس در شرایطی بازی را به اولسان واگذار کرد که رقیب کره‌ای، با وجود آنکه زمان زیادی از تأسیسش نمی‌گذرد، برای دومین بار فاتح لیگ قهرمانان آسیا شود. آنها پیش‌تر در سال 2012 هم به عنوان قهرمانی در آسیا رسیده بودند.

حیف از  حامد  لک!

پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی با تیم ناقص راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شده بودند؛ آنها با وجود آنکه رقابت‌های این دوره را با بازیکنان تأثیرگذاری شروع کرده بودند، ولی رفته‌رفته بازیکنان کلیدی‌شان را از دست دادند و دست آخر هم از همان تعدادی که برایشان باقی مانده بود، باز چندتایی را برای فینال نتوانستند در اختیار داشته باشند. علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی از جمله بازیکنان تأثیرگذاری بودند که با وجود بازی در ترکیب پرسپولیس، در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان تصمیم به ترک باشگاه گرفتند تا به تیم‌های دیگری بروند. به غیر از آنها یکی، دو مهره دیگر هم از ترکیب پرسپولیس جدا شدند که البته نبودشان چندان تأثیرگذار نبود. یحیی و پرسپولیس برای پرکردن جای خالی این بازیکنان هفت خرید داشتند که همگی به‌طرز ناباورانه‌ای خوب از آب درآمدند؛ البته که عالی‌ترین آنها حامد لک، عیسی آل‌کثیر، میلاد سرلک و احسان پهلوان بودند. از این جمع چهار نفره، پرسپولیس باز هم دو بازیکن را برای فینال از دست داد؛ احسان پهلوان در نیمه‌نهایی اخراج شد و فینال را از دست داد، عیسی آل‌کثیر هم که با آن شادی عجیب و غریب گلش بعد از بازی با پاختاکور از سوی AFC شش ماه محروم و خانه‌نشین شد. به غیر از این دو نفر، وحید امیری، کلیدی‌ترین بازیکن پرسپولیس در خط میانی و هجومی هم به ‌دلیل چنداخطاره‌بودن از دسترس یحیی در دیدار فینال خارج شد. به این ترتیب، گل‌محمدی و پرسپولیس با نیمی از توان همیشگی، به‌ویژه با نیمی از توان پرسپولیس در یک‌چهارم و نیمه‌نهایی به فینال رسیدند که نتوانستند کاری از پیش ببرند و به عنوان دومی رسیدند. در بین همه خریدهای پرسپولیس، وضعیت برای حامد لک، دروازه‌بان این تیم، تا حدودی پیچیده‌تر شد؛ او که جای علیرضا بیرانوند بزرگ جذب باشگاه شده بود، ابتدا چندان مورد استقبال هواداران قرار نگرفت و بسیاری حامد را خرید بد باشگاه عنوان کردند. بااین‌حال درخشش لک در لیگ قهرمانان آسیا آن‌قدر به چشم آمد که حالا حسرت قهرمان‌نشدن او با پرسپولیس بیش از بقیه به چشم می‌آید! حامد از زمانی که در لیگ قهرمانان آسیا درون دروازه ایستاد، هیچ گلی در جریان بازی نخورد! او حتی همین روز گذشته هم دوباره در جریان بازی گلی نخورد تا فقط با خوردن چهار گل از روی نقطه پنالتی، آماری عجیب و غریب به ثبت برساند. او پیش از این برابر معز علی و عبدالرزاق حمدالله روی ضربات پنالتی مغلوب شده بود که در فینال، دو پنالتی دیگر هم به آن اضافه شد. این آمار برای حامد در حالی به دست آمد که پیش از این توانسته بود در نیمه‌نهایی با مهار ضربات بازیکنان النصر، پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برساند. حامد حتی روز گذشته، ضربه اول پنالتی اولسانی‌ها را مهار کرد، ولی در برگشت دروازه‌اش باز شد.

یحیی به فیروز  نرسید

دیگر حسرتی که نایب‌قهرمانی روز گذشته بر دل پرسپولیس گذاشت، وضعیت یحیی گل‌محمدی بود؛ مربی‌ای از خانواده باشگاه که تلاش زیادی کرد تیم و خودش را از زیر سایه برانکو خارج کند. یحیی در حالی پرسپولیس را با امضای خودش به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند که شانس این را داشت تا نامش را هم‌ردیف فیروز کریمی، دیگر مربی ایرانی که توانسته در آسیا قهرمان شود، قرار دهد. پیش از این، فیروز کریمی با پاس توانسته بود قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد و یحیی امید زیادی داشت دومین مربی ایرانی لقب بگیرد که به این عنوان رسیده، ولی دو پنالتی بدموقع، شانس بزرگ قهرمانی را از پرسپولیس و شانس تاریخ‌سازی را از یحیی گل‌محمدی ربود.

اتفاق خوب و بد  بعد از  فینال

شکست پرسپولیس و ازدست‌رفتن جام، تلخ‌ترین موضوعی بود که عصر روز گذشته پرسپولیس و هوادارانش تجربه کردند؛ ولی در حاشیه همین اتفاق بد، خبر بد دیگری هم هواداران باشگاه را آزرده کرد؛ خبری درباره بشار رسن، تک‌ستاره این روزهای پرسپولیس که دیگر به تهران برنمی‌گردد! او که پیش از این هم ساز جدایی کوک کرده بود، در توافق با مسئولان باشگاه ظاهرا تا فینال قرار شده بود برای پرسپولیس بازی کند و بعد راهی تیمی در قطر شود. به این ترتیب، این بازیکن تأثیرگذار عراقی هم از جمع سرخ‌پوشان جدا می‌شود تا یحیی ادامه رقابت‌های لیگ را بدون بازیکن تأثیرگذارش سپری کند. خبر خوب که شاید میان این همه اتفاق بد گم شده، سروسامان‌یافتن حساب مالی باشگاه است. در واقع پرسپولیس با همین عنوان نایب‌قهرمانی می‌تواند دو میلیون دلار را بگیرد و به زخم‌های بی‌شمار مالی‌اش بزند؛ رقمی که اگر تحریم‌ها و مدیریت صحیح بگذارد، می‌تواند گرهگشای بسیاری از مشکلات باشگاه شود.