۰ نفر

غیرت برابر ثروت؛ مأموریت تکراری پرسپولیس!

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۶:۵۲
کد خبر: 488363
غیرت برابر ثروت؛ مأموریت تکراری پرسپولیس!

مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شرق آسیا از فردا با انجام دو بازی پیگیری می‌شود تا سرانجام تکلیف تیم‌های صعود‌کننده به فینال شرق آسیا مشخص شود؛ برنده فینال شرق هم راهی فینال اصلی لیگ قهرمانان آسیا می‌شود تا برابر پرسپولیس، قهرمان منطقه غرب آسیا صف‌آرایی کند. خلاصه می‌شود اینکه برنده شرق آسیا باید روز 29 آذر در قطر به مصاف پرسپولیس، نماینده ایران برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، شاگردان یحیی گل‌محمدی از مدت‌ها قبل صعودشان به فینال اصلی لیگ قهرمانان آسیا را قطعی کرده‌اند و حالا با ارزیابی دقیق رقبای شرقی، فرصت آنالیز بهتری دارند. در بین تیم‌های شرق آسیا که بازی‌های آنها هم به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود، چهار تیم بیجینگ گوان، اولسان، ویسل کوبه و سوون سامسونگ به مرحله نیمه‌نهایی رسیده‌اند و از فردا به‌ترتیب روبه‌روی هم قرار می‌گیرند؛ به این معنی که بیجینگ گوان ابتدا به مصاف اولسان از کره جنوبی می‌رود و بعد هم ویسل کوبه ژاپن با سوون سامسونگ دیدار می‌کند. از آنجا که دو تیم کره‌ای به همراه تیم‌هایی از چین و ژاپن به جمع چهار تیم پایانی رسیده‌اند، کره‌ای‌ها امید زیادی دارند هر دو نماینده‌شان به فینال برسند تا نهایتا یکی از آنها رقیب پرسپولیس در دیدار نهایی شود.

برخلاف تیم‌های شرق آسیا که همواره نظم و حرفه‌ای‌گری‌شان زبانزد بوده (دست‌کم در یک دهه اخیر) صعود پرسپولیس به فینال آسیا چندان راحت و بی‌دغدغه به دست نیامده است؛ این تیم با وجود چهار سال تقریبا موفقی که در آسیا سپری کرده، همواره با مشکلات مالی زیادی دست‌و‌پنجه نرم کرده و همواره بازیکنان و اعضای کادر فنی‌شان از اینکه پرداخت دستمزدهایشان به تعویق افتاده شکایت کرده‌اند. هرچند همان عبارت کلیشه‌ای «غیرت بازیکنان ایرانی» از راه رسیده و بیش از آنکه صحبت از تاکتیک و تکنیک تیم‌های ایرانی شود، از غیرت آنها در کشور حرف زده شده است.

وضعیت پرسپولیس برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا، به غیر از مشکلات مالی، با نداشتن بازیکنان کلیدی بغرنج‌تر هم می‌شود؛ جمعی از ستاره‌های این باشگاه که در مرحله گروهی پرسپولیس را همراهی می‌کردند، در نقل‌و‌انتقالات از تیم جدا شدند که شاید گل سرسبدشان شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی باشد. علاوه‌بر‌این، در بین بازیکنان تازه به‌خدمت‌گرفته که می‌توانستند تأثیر زیادی در بازی نهایی داشته باشند، دو نفرشان هم غیبت دارند: اولی عیسی آل‌کثیر است که به دلیل شادی بحث‌برانگیزش برابر پاختاکور از سوی مسئولان ای‌اف‌سی شش‌ماه محروم شده و دیگری هم احسان پهلوان است که به‌دلیل دریافت کارت قرمز بازی فینال را از دست داده است. علاوه بر این، پرسپولیس، وحید امیری، یکی‌دیگر از مهره‌های ارزشمند و کلیدی‌اش را هم به دلیل دواخطاره‌شدن در اختیار ندارد تا با احتساب بازیکنانی که جدا شده و آنهایی که محروم شده‌اند، علنا بیش از نیمی از ترکیب مورد نظر یحیی گل‌محمدی در دسترس نباشد.

شاهکار اصلی اما جایی رخ داده که وزارت ورزش قانون منع جذب بازیکنان خارجی جدید را تصویب کرد تا به‌صورت رسمی دست پرسپولیس برای جنگیدن در لیگ قهرمانان آسیا و بالابردن جام قهرمانی بسته شود. اگرچه پرسپولیسی‌ها فینالیست شده‌اند و برای پایان‌دادن به حسرت چندساله فوتبال ایران در بردن لیگ قهرمانان آسیا فقط یک بازی فاصله دارند ولی بر کسی پوشیده نیست که تیم یحیی مهاجم تأثیرگذاری در اختیار ندارد. چه‌بسا اگر قانون عجیب‌و‌غریب منع خرید بازیکنان خارجی وضع نمی‌شد، پرسپولیس شانس بیشتری برای رسیدن به قهرمانی داشت.

این موضوع وقتی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که در ترکیب تیم‌هایی که از شرق آسیا به نیمه‌نهایی رسیده‌اند، ستاره‌های خارجی گران‌قیمتی دیده می‌شود که روی کاغذ، شانس آنها برای رسیدن به قهرمانی را افزایش می‌دهد؛ هرچند می‌شود دوباره این خلأ را با همان واژه دهن‌پرکن «غیرت بازیکنان ایرانی» پر کرد!

با نگاهی به وضعیت چهارتیمی که از شرق آسیا به نیمه‌نهایی همان منطقه صعود کرده‌اند، مشخص می‌شود که ارزش مالی بازیکنان پرسپولیس کمتر از بقیه است؛ به این معنی که جمع قیمت تمامی بازیکنان پرسپولیس از جمع قیمت بازیکنان هر چهار تیم منطقه شرق پایین‌تر است.

با استناد به سایت «ترانسفر مارکت» که بازیکنان حرفه‌ای در فوتبال را ارزش‌گذاری می‌کند، باشگاه پرسپولیس در‌حال‌حاضر نزدیک به 10 میلیون یورو (9.93 میلیون یورو) ارزش دارد؛ گران‌قیمت‌ترین بازیکن کنونی این تیم احمد نوراللهی با 800 هزار یورو است. نزدیک‌ترین تیم از لحاظ ارزش مالی به پرسپولیس، سوون سامسونگ، باشگاه معروف کره‌ای است. ارزش کلی آنها البته تقریبا دو میلیون یورو بیشتر از پرسپولیس است و با رقم 11.88 میلیون یورو بالاتر از پرسپولیس ایستاده‌اند. سوون سامسونگ اگرچه سه بازیکن با‌کیفیت خارجی دارد ولی به دلایل مختلف نمی‌تواند از حضور آنها بهره ببرد و از این حیث شبیه‌ترین باشگاه شرقی به پرسپولیس است؛ به این معنی که تمام امیدش را باید به توانایی‌هایی بازیکنان کره‌ای معطوف کند. آنها البته برخلاف پرسپولیس که در‌حال‌حاضر چهار بازیکن ملی‌پوش دارند، تنها دو بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم ملی را در اختیار دارند.

اگر پرسپولیس و سوون سامسونگ نادیده گرفته شوند، در جدول ارزشمندترین تیم‌های رسیده به مراحل نهایی لیگ قهرمانان آسیا که هنوز شانس رسیدن به قهرمانی را دارند، جدال سختی بین ویسل کوبه ژاپن و اولسان هیوندای کره برای ایستادن در رتبه دوم شکل می‌گیرد! این دو تقریبا با 18 میلیون یورو، رقابت شانه‌به‌شانه‌ای با یکدیگر دارند. ویسل کوبه اگرچه افتخار چندانی در فوتبال ژاپن و آسیا ندارد ولی با هزینه مناسب برای به‌خدمت‌گرفتن چندین بازیکن خوب خارجی حالا در حد یک مدعی خودش را در آسیا معرفی کرده و فردا باید برای رسیدن به دیدار نهایی شرق آسیا رقابت کند. ارزش کنونی این تیم 17.88 میلیون یورو است که گل سرسبدشان آندرس اینیستای اسپانیایی است. در این باشگاه چند بازیکن با‌کیفیت خارجی حضور دارند که بالاترین رقم مربوط به اینیستا با 3.2 میلیون یورو است، توما فرمائلن بلژیکی هم دیگر چهره سرشناس این تیم است که ارزشش 1.4 میلیون یورو برآورد شده است. سرجی سامپر اسپانیایی با 950 هزار یورو هم دیگر چهره ارزشمند این باشگاه است. البته که قیمتش از داگلاس برزیلی که 1.4 میلیون یورو ارزش دارد، پایین‌تر است.

اولسان هم با 18.08 میلیون یورو در رده بالاتر قرار می‌گیرد؛ این باشگاه کره‌ای عزمش را جزم کرده تا به فینال برسد و با داشتن شش بازیکن ملی‌پوش بخت زیادی دارد. اولسان چندین بازیکن باکیفیت خارجی دارد که همگی نزدیک به یک‌میلیون یورو ارزش دارند؛ هرچند‌ دو، سه بازیکن کره‌ای در این باشگاه، بالاترین قیمت را به خودشان اختصاص داده‌اند. این سئونگ کیم با 1.4 میلیون یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن اولسان محسوب می‌شود.

بالاتر از همه این تیم‌ها اما بجینگ گوان، غول چینی است؛ آنها در بین این پنج تیم بالاترین ارزش را دارند که رقمشان 42.5 میلیون یورو برآورده شده است. این تیم چینی که 11 بازیکن ملی‌پوش دارد(!) از بیشترین بخت برای رسیدن به فینال و تقابل با پرسپولیس برخوردار است. فرناندو و رناتو آگوستو برزیلی هرکدام با هفت‌میلیون یورو از چهره‌های شاخص این باشگاه چینی محسوب می‌شوند ولی بالاترین رقم در این باشگاه را سدریک باکامبو در اختیار دارد که ارزشش به تنهایی 12‌میلیون یورو است.

حالا به‌صورت خلاصه اگر قرار باشد وضعیت پنج تیم باقی‌مانده در لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفته شود، باید این‌طور جمع‌بندی کرد که پرسپولیس با نزدیک به 10 میلیون یورو، ارزان‌ترین باشگاه و بجینگ گوان با 42 میلیون یورو، گران‌ترین باشگاه باقی‌مانده در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

اینکه این‌بار، پرسپولیس بتواند مثل کاری که در نیمه‌نهایی انجام داد و النصر گران‌قیمت (43.23) را شکست داد، از سد رقیب گران‌قیمت شرقی عبور کند، موضوعی است که فقط زمان پاسخش را می‌دهد.