۰ نفر

ضرر۴میلیارد یورویی فوتبال اروپا از کرونا

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۹
کد خبر: 466802
 ضرر۴میلیارد یورویی فوتبال اروپا از کرونا

هر روز اخبار و آمار جدیدی در مورد زیان وارد شده به باشگاه‌های اروپایی به‌واسطه شیوع ویروس کرونا منتشر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در تازه‌ترین خبر از این دست، باشگاه یوونتوس ایتالیا اعلام کرده درآمدهای این باشگاه در یک سال گذشته با ۴۸ درصد کاهش به ۵۷۳‌میلیون یورو رسیده. این تازه درحالی است که باشگاه ایتالیایی توانست در مجموع ۹۰ میلیون یورو از بازیکنانش تخفیف بگیرد. به این ترتیب اگر همراهی بازیکنان یووه در کاستن از رقم دستمزدشان نبود، باشگاه مشکلات بیشتری پیدا می‌کرد. از سوی دیگر باشگاه بارسلونا هم اعلام کرده در اثر شیوع کرونا متحمل زیان ۳۱۵‌میلیون یورویی شده است. درآمد آنها در سال ۲۰۱۹ حدود یک میلیارد یورو بود که امسال بیش از ۳۰‌درصد کاهش پیدا کرده است.

* حتما آرون رمزی را می‌شناسید؛ هافبک ولزی سابق آرسنال که یک سال‌ونیم پیش به یوونتوس پیوست. شهرت او بیشتر به خاطر این است که هر بار در آرسنال گل زد، به فاصله‌ای اندک یکی از چهره‌های مشهور جهان در گذشت. لیست قربانیان مشهور گل‌های رمزی به ۱۲ نفر می‌رسد که بین آنها نام افرادی مثل بن‌لادن، استیو جابز و معمر قذافی به چشم می‌خورد! حالا باشگاه یوونتوس قصد دارد این بازیکن را برای کاهش هزینه‌ها در دوران کرونا به فروش برساند. رمزی که در یووه هفته‌ای ۴۰۰ هزار پوند دستمزد می‌گیرد، در آستانه یک جدایی غیرفنی از بانوی پیر قرار گرفته است. نقل‌وانتقالات در اروپا تا ۱۴ مهر ادامه دارد.

* واضح است که چرا باشگاه‌های حرفه‌ای در دوران کرونا این همه ضرر کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین کاستی‌های آنان، برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران بود که درآمد ناشی از بلیت‌فروشی را کاملا از بین برد. به ایران نگاه نکنید که این آیتم در سبد اقتصادی تیم‌ها بسیار ناچیز است. قصه اروپا فرق دارد. بهمن‌ماه سال گذشته در یکی از آخرین مسابقاتی که با حضور تماشاگران برگزار شد، اینترمیلان در جریان پیروزی ۴ بر دو برابر میلان، توانست ۵/ ۵ میلیون یورو از محل فروش بلیت کسب درآمد کند. دو سال پیش بارسلونا با کسب ۱۴۵ میلیون یورو از ناحیه بلیت‌فروشی در مسابقات خانگی، از این حیث تبدیل به برترین تیم اروپا شد. حالا به این موضوع، نقصان در فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات و تضعیف کسب‌وکارها، در نتیجه افت اقبال حامیان مالی را هم اضافه کنید تا معلوم شود کرونا چطور پوست فوتبال اروپا را کند.

* اجازه بدهید برای روشن کردن تصویر این ضربه اقتصادی، دست به یک معادل‌سازی بامزه بزنیم. یوفا مجموع زیان باشگاه‌های اروپایی از ناحیه ویروس تاجدار را حدود ۴ میلیارد یورو تخمین می‌زند؛ این یعنی به اندازه پنج تا لیونل مسی و ۱۸ تا نیمار! حتما فراموش نکرده‌اید که هزینه صدور رضایت‌نامه لیونل مسی ۷۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده بود و این رقم که گران‌ترین بند فسخ قرارداد تاریخ به شمار می‌آید، حدود ۱۸درصد زیان کرونا به فوتبال اروپا است. در نهایت هم کسی نتوانست پول خرید مسی را بدهد و او در بارسا ماند. رقم انتقال نیمار به پاری‌سن‌ژرمن هم ۲۲۲ میلیون یورو بود که هنوز گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال به شمار می‌آید. زیان حاصل از ویروس تاجدار اما ۱۸ برابر از این عدد رکوردشکن بیشتر بوده است. از همه بدتر اینکه هنوز کسی نمی‌داند نقطه پایان داستان کجاست؛ پس شاید این زیان ادامه هم داشته باشد.