۰ نفر

به بازگشت عادل امیدی هست؟

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۸
کد خبر: 457092
به بازگشت عادل امیدی هست؟

اخیرا یک نماینده مجلس شورای اسلامی وعده داده خودش و برخی همکارانش حداکثر تلاش ممکن را به‌کار خواهند بست تا شرایط ازسرگیری پخش برنامه نود فراهم شود. اسم این آقای نماینده محمدمهدی فروردین است؛ وکیل مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین که عنوان او یعنی «رئیس فراکسیون ورزش مجلس» بازتاب خبری وعده اخیرش را به شکلی چشمگیر افزایش داد. با این همه پرسش اینجاست که آیا باید به تحقق قول آقای فروردین خوشبین باشیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  پخش برنامه نود اسفندماه سال ۹۷ متوقف شد. در شرایطی که عادل فردوسی‌پور مثل هر سال یک ویژه‌برنامه مفرح و متفاوت برای پایان سال تدارک دیده بود، ساعاتی پیش از زمان پخش برنامه خبر حذف آن از روی آنتن منتشر شد. از همان زمان به بعد دیگر خبری از نود نشد و حتی به خود عادل فردوسی‌پور هم گزارش فوتبال ندادند. تنها حضور تلویزیونی عادل در ۱۷ ماه گذشته محدود به تهیه‌کنندگی و برخی نریشن‌گویی‌های او در برنامه «فوتبال ۱۲۰» شبکه ورزش بوده است؛ شبکه‌ای که طبق تقسیمات داخلی تلویزیون، به نوعی زیرمجموعه شبکه سه به شمار می‌آید. آنچه اما باعث می‌شود وعده اخیر رئیس فراکسیون ورزش چندان دلگرم‌مان نکند، بی‌نتیجه بودن سایر تلاش‌هایی است که در طول این مدت برای بازگرداندن عادل روی آنتن انجام شده است. از میان انبوه اظهارنظرها، وعده و وعیدها و نقد و نظرها،‌ تعدادی از واکنش‌های مهم را برگزیده و بر اساس روند زمانی مرتب کرده‌ایم. مرور این زمان‌نگاری، احتمالا شما را هم مثل ما به این نتیجه می‌رساند که حذف عادل فردوسی‌پور از تلویزیون اتفاقی پیچیده بوده که حل و فصلش ظاهرا به این آسانی‌ها نیست.

   تایم‌لاین ۱۷ ماه وعده

۲۷ اسفند ۹۷؛ در حاشیه جلسه هیات‌دولت، خبرنگاران از قول عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نوشتند عادل فردوسی‌پور در شبکه سه می‌ماند و به‌کارش ادامه می‌دهد.

۲۷ اسفند ۹۷؛ همان شب در پی انتشار وسیع اظهارنظر رئیس صداوسیما، مدیرکل روابط عمومی این سازمان موضوع را تکذیب کرد. محمدحسین رنجبران در این مورد گفت: «قرار است تحولاتی در حوزه ورزش سیما و برنامه نود صورت پذیرد و این موضوع مربوط به شبکه سه سیماست. تحولاتی ویژه در برنامه نود از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت، اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.»

۳ فروردین ۹۸؛ در یکی از اولین واکنش‌های جدی به حذف برنامه نود، علی مطهری پیامی تند و تیز روی صفحه شخصی‌اش منتشر کرد. مطهری در بخشی از این مطلب نوشت: «برکناری فردوسی‌پور؛ چرا؟ کنار گذاشتن آقای عادل فردوسی‌پور از برنامه نود، آن هم در آستانه سال نو، یک بدسلیقگی و بی‌اعتنایی به نظر مردم بود. لازم است دو نماینده قوه مقننه در شورای نظارت بر صداوسیما این موضوع را دنبال کنند.»

۲۰ فروردین ۹۸؛ رسانه‌ها به‌طور گسترده از تلاش مرتضی میرباقری، معاون سیما برای پخش برنامه نود از شبکه‌ای دیگر خبر دادند، اما یا این روایت دقیق نبود یا تلاش معاون سیما به جایی نرسید.

۲۵ فروردین ۹۸؛ بیت‌الله عبداللهی، نماینده مردم اهر و هریس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: «برنامه تلویزیونی نود مورد توجه ورزش‌دوستان، جوانان و مردم بود. صداوسیما به جای اصلاح اشکالات آن، صورت مساله را پاک کرد. این برنامه ورزش کشور را نقد می‌کرد و موجب کاهش فساد و رانت در جامعه ورزشی می‌شد. انتظار داریم این‌گونه برنامه‌ها تقویت شوند.»

۱۷ اردیبهشت ۹۸؛ مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر در تذکری شفاهی گفت: «مردم صدای ربنای شجریان را دوست دارند، ولی پخش نمی‌شود. برنامه عادل فردوسی‌پور را دوست دارند ولی شورای نظارت بر صداوسیما که از دوستان ما هم هستند اختیار را به مدیران صداوسیما می‌دهند. چرا به علایق مردم توجهی نمی‌شود؟»

۲ مرداد ۹۸؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی با فعال و خوشنام توصیف کردن عادل فردوسی‌پور، مدعی شد در کندوکاوهایش برای آگاهی از چرایی حذف برنامه نود به این نتیجه رسیده که مشکل فقط از «محبوبیت» عادل بوده است.

۱۵ مرداد ۹۸؛ جواد خیابانی در گفت‌وگوی تصویری با یک سایت پربیننده وعده داد فردوسی‌پور به زودی به تلویزیون بازخواهد گشت. خیابانی در این مورد گفت: «عادل کاپیتان خوب تیم ماست. به مردم ایران می‌گویم که عادل دارد به تلویزیون برمی‌گردد. با شروع لیگ برتر شاهد گزارش عادل در تلویزیون خواهیم بود. برخی اختلاف نظرها بوده که با توجه به روند موجود حل شده. من خودم هم با او صحبت کرده‌ام و از صحت ماجرا خبر دارم. همچنین دیگر دوستان من در صداوسیما نیز این خبر را داده‌اند.»

۱۲ آذر ۹۸؛ حمیدرضا علی‌عسکری، بازیکن پیشین پرسپولیس و برادرزاده رئیس فعلی صداوسیما مدعی شد مشکلات حل شده و عادل فردوسی‌پور به زودی به صفحه تلویزیون باز خواهد گشت.

۱۷ آذر ۹۸؛ بعد از پخش اولین قسمت از برنامه ماهواره‌ای «هت‌تریک» با اجرای مزدک میرزایی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای خواستار بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شد.

۱۰ دی ۹۸؛ مرتضی میرباقری، معاون سیما در مورد بازگشت عادل و نود گفت: «ما قهری نداشته‌ایم که قرار باشد برگردد. هر وقت تشخیص بدهند دوباره همکاری‌ها شکل می‌گیرد. ضمن اینکه ما تشخیص آمدن فردوسی‌پور را به مدیر شبکه سه داده بودیم و مدیر شبکه سه درحال بررسی است. البته برنامه‌ای به نام نود دیگر نخواهد بود و در قالب برنامه تلویزیونی دیگری خواهد بود.»

۳۰ آذر ۹۸؛ رضا رشیدپور و محمدرضا احمدی، از مجریان تلویزیونی روی آنتن زنده برای بازگشت عادل به تلویزیون ابراز امیدواری کردند.

۲۲ فروردین ۹۹؛ سعید حدادیان، مداح در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی گفت: «عادل فردوسی‌پور و پرویز پرستویی سرمایه تلویزیون هستند و مردم دوست‌شان دارند. نباید گذاشت آنها حذف شوند.»

۷ مرداد ۹۹؛ محمد مهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس از پیگیری برای بازگشت فردوسی‌پور و برنامه نود روی آنتن شبکه سه خبر داد.

   آتشی که خاموش نمی‌شود

هیچ‌کدام از اینها و صدها واکنش و درخواست مشابه دیگر هم باعث نشده مسوولان صداوسیما در ۱۷ ماه گذشته سکوت‌شان را بشکنند و دلایل حذف نود را به‌طور شفاف با مردم مطرح کنند. با این همه همین خط زمانی به خوبی نشان می‌دهد این آتش خاموش شدنی نیست و بازگشت یک مجری سالم و توانا به تلویزیون، در زمره مطالبات حداقلی مخاطبان باقی خواهد ماند.