۰ نفر

بوکس ‌زنان در مرز آزادی

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۳
کد خبر: 449182
بوکس ‌زنان در مرز آزادی

معاون توسعه ورزش زنان دوباره مخالفتش را با راه‌اندازی رشته‌های پاورلیفتینگ و ورزش‌های زورخانه اعلام کرد اما گفت بوکس در صف گرفتن مجوز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه ورزش زنان در وزارت ورزش، موافق فعالیت زنان در رشته‌های پاورلیفتینگ، بوکس و ورزش‌های زورخانه‌ای نیست. او گفته زن یعنی ریحانه و نباید با این ورزش‌ها سیستم بدنی‌اش تحت‌تأثیر قرار بگیرد. فرهادی‌زاد که روزهای گذشته در لفافه مخالفتش را با راه‌اندازی این رشته‌ها نشان داده بود، این بار هم در مقام موافق صحبت نکرده است، اما خبر مهمی که او داده، این است که فدراسیون‌ بوکس هم در نظر دارد برای راه‌اندازی بوکس زنان مجوز بگیرد. حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس هم این موضوع را تأیید می‌کند.

چند‌سالی است که زنان در این سه رشته فعالیت‌ می‌کنند، حتی در بوکس و پاورلیفتینگ در مسابقات بین‌‌المللی هم شرکت کرده‌اند اما فدراسیون‌ها به‌دنبال مجوز‌های رسمی هستند تا هم پاسخگوی نیازهای متقاضیان باشند و هم در مسابقات بتوانند زنان را در تیم‌های ملی داشته باشند. یکی از مشکلات فدراسیون‌ها برای فعالیت زنان، نگاه منفی بخشی از جامعه نسبت به این رشته‌هاست. در ورزش‌های زورخانه‌ای بعضی از مردان، گود زورخانه را مقدس می‌دانند، تلویزیون تحت‌تأثیر مخالفان بوکس، حتی مسابقات مردان را هم پخش نمی‌کند، افکار عمومی تعریف درستی از پاورلیفتینگ و به‌خصوص پاورلیفتینگ زنان ندارد. درحالی‌که فدراسیون‌ها انتظار دارند‌‌ وزارت ورزش و به‌خصوص معاونت زنان حامی آنها باشد اما خود فرهادی‌زاد هم به جمع مخالفان این رشته پیوسته است.

فرهادی‌زاد گفته بود: «نامه کتبی این سه رشته به وزارت ورزش رسیده ‌و ما در جلسه شورای مدیریت ورزش با حضور افراد متخصص و مسئول، موضوع را بررسی کرده‌ایم. با توجه به اینکه در مبانی اعتقادی ما از زن به‌عنوان ریحانه یادشده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت‌تأثیر قرار دهد، بنابراین مسائل پزشکی و ورزشی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

اشتباه فرهادی‌زاد سر پاورلیفتینگ و پرورش‌اندام

دلیل مخالفت فرهادی‌زاد با پاورلیفتینگ منطقی به‌نظر نمی‌رسد، چراکه او این رشته را با پرورش‌اندام اشتباه گرفته است: «این رشته باید توضیح بدهد که در چه حوزه‌هایی به‌دنبال فعالیت است. اگر بحث پرورش اندام را درنظر دارند، به سرعت و پس از دریافت نامه، پاسخ منفی می‌دهیم چون بحث پرورش اندام و حجیم‌شدن عضلات شیوه‌های خود را دارد که با شرایط زنان جور در‌نمی‌آید. مسئولان پاورلیفتینگ سه حرکت را معرفی کرده‌اند که دلایل خود را هم دارند؛ ما هم از نظر فیزیولوژی و سلامتی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.» زهره مرزوقی، نایب‌رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام می‌گوید: «ما هیچ‌وقت درباره پرورش‌اندام صحبتی نکرده‌ایم. از سال‌96 به‌دنبال مجوز پاورلیفتینگ هستیم و الان منتظر مجوز رسمی این رشته‌ایم.» ماه‌های گذشته فدراسیون لباس پوشیده این رشته را هم طراحی کرد: «چندی پیش ورزشکاری این لباس را پوشید، از سه حرکت اسکات، پرس‌سینه و لیفت عکس گرفتیم و به دفتر معاون محترم بانوان و مدیرکل محترم ارسال کردیم. من باز هم تأکید می‌کنم پاورلیفتینگ متفاوت از پرورش اندام است و ما هیچ‌وقت به‌دنبال مجوز ‌رشته پرورش‌اندام نبوده‌ایم.»

فرهادی‌زاد در گفت‌وگویی که اردیبهشت‌99  داشت، پاورلیفتینگ را با وزنه‌برداری مقایسه کرده و گفته بود: «زنان وزنه‌برداری هم کار می‌کنند و به‌نظر نمی‌رسد مشکلی باشد. وزنه‌برداری سنگین‌تر از پاورلیفتینگ است.»

 

زنان 21استان متقاضی ورزش‌های زورخانه‌ای

هیاهو برای چند نفر؟ این واکنش فرهادی‌زاد به درخواست فعالیت زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای است. او به ایسنا گفته است: «عکس‌هایی که از بانوان علاقه‌مند به زورخانه برای ما ارسال کرده‌اند، تعداد انگشت‌شماری را نشان می‌دهد. آیا هیاهوی این روزها برای همین نفرات است؟» هفته‌های گذشته مردانی که به حضور زنان در این رشته معترض بودند‌، در بیانیه‌‌شان از حمایت فدراسیون برای حضور زنان در این رشته ایراد گرفته بودند و به سرانجام رساندن این کار را لکه ننگ عظیمی در کارنامه فدراسیون خوانده بودند: «قدمت و اصالت این ورزش طی قرن‌های متمادی متکی به حضور پهلوانان و مردان راستین عرصه مردانگی و فتوت و جوانمردی بوده و هیچ‌گونه سابقه‌ای از حضور بانوان مطلقا وجود ندارد و انجام این امر ابداعی مذموم و مردود و باعث ایجاد لکه ننگ عظیمی در کارنامه سیاهتان است.» فرهادی‌زاد هم حرف‌های آنها را تکرار کرده است:

« زورخانه برای مردان بوده و لباس آن هم کاملا برای مردان است. مگر اینکه کار دیگری انجام بدهیم. برخی می‌گویند یک زمان را به مردان و زمانی را هم به زنان اختصاص دهیم اما در گذشته زنان در این رشته فعالیت کرده‌اند؟ پهلوانی، معرفت و مهربانی برای مردان و زنان است اما چرا دنبال پهلوانی در ورزش زورخانه می‌گردید؟ بروید پیشینه آن را ببینید که زنان هم بوده‌اند یا نه؟ باید هدف بانوان از انتخاب این ورزش را هم بپرسید.» مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ترجیح می‌دهد واکنشی به این اظهارنظر فرهادی‌زاد نشان ندهد. به‌نظر می‌رسد او بیشتر نگران صادر نشدن مجوز فعالیت زنان است: «موضوع در حال مطالعه است و بهتر است بعد از انجام این مطالعات درباره آن صحبت شود.» تنها دفاعی که جوهری می‌کند این است که: «آمار دقیق ورزشکارانی را که در این رشته کار می‌کنند، ندارم. اما 21استان ورزشکارانی دارند که در منزل خودشان یا جاهای دیگر کار می‌کنند.»

 

ثوری: نگاه‌ها به بوکس زنان منفی نیست

فرهادی‌زاد درباره بوکس اظهارنظری نکرده، اما حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس مدعی است که نگاه‌ها به بوکس زنان مثبت است نه منفی.

خانم فرهادی‌زاد از راه‌اندازی احتمالی رشته بوکس زنان خبر دادند. این موضوع چقدر جدی است؟

چیزی که وجود دارد و نمی‌شود کتمانش کرد، این است که زنان در بوکس فعالیت دارند. خیلی از مشتاقان و علاقه‌مندان به این ورزش را می‌بینیم. نه نظارتی روی کار آنها می‌شود، نه حمایتی از آنها می‌شود. چه‌بسا افرادی که دنبال سوءاستفاده‌کردن هستند، در بین این زنان رخنه کنند و منجر به آسیب‌هایی شوند که همه ما از آن گریزانیم. این نوع فعالیت‌ها خطرات و آسیب‌هایی برای خودش دارد و باید از آسیب‌های احتمالی که ممکن است در این مسیر به‌وجود بیاید، جلوگیری کنیم. برای اینکه بتوانیم این علاقه‌مندان را ساماندهی و سازماندهی کنیم، قطعا باید به این نیاز پاسخ داده شود. مدتی است که پیگیر کار هستیم. موضوع را تا حوزه معاونت وزیر ورزش پیش برده‌ایم. می‌طلبد که عزیزان ما آنجا با دقت به موضوع نگاه کنند و مثبت بنگرند.

شما با معاونت زنان در ارتباط بوده‌اید، نظرشان را چطور می‌‌بینید؟ خانم فرهادی‌زاد درباره فعالیت زنان در رشته‌های زورخانه‌‌ای و پاورلیفتینگ خیلی مثبت صحبت نکرده‌‌اند. نظرشان را هم درباره بوکس نگفته‌اند.

نظرشان در بوکس زیاد منفی نیست. ما رشته‌هایی داریم که به‌مراتب تحرکشان از بوکس خیلی بیشتر است. مثل ووشو، کیک‌بوکسینگ و... بوکس ورزش‌ المپیکی و پدر و مادردار است و نیاز است که با دید مثبت به آن نگاه شود.

قبول کنید که بوکس با ووشو و بقیه رشته‌ها‌ متفاوت است. نگاه‌ها به بوکس خیلی مثبت نیست. خیلی طول کشید که بوکس مردان را بپذیرند. هنوز هم تلویزیون حاضر نیست مسابقات این رشته را پخش کند مگر اینکه اتفاق مهمی بیفتد.

این به‌خاطر عدم‌شناخت است. اگر ما چیزی برای عرضه‌کردن داشته باشیم و درست معرفی کنیم، این شناخت حاصل می‌شود. متأسفانه ما خوب تعریف ارائه نکرده‌ایم. اگر کار به‌درستی انجام می‌شد، به اینجا نمی‌رسید.

چطور باید این کار درست را انجام داد؟

با کارهای خوب. همین که الان خوشبختانه بچه‌‌ها برای المپیک 2سهمیه گرفته‌اند و کنار ورزش‌های دیگر افتخارآفرینی می‌کنند، نگاه‌ها مثبت شده.

نگاه‌ها به بوکس مردان مثبت شده، فکر می‌کنید جامعه با فعالیت زنان در بوکس راحت کنار بیاید؟

ما دنبال این کار هستیم و اگر این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شود و همه بخواهند به سرانجام می‌رسد.

سختی کار همین تبدیل‌کردن این خواسته به مطالبه عمومی است. درصدی از افراد که تصمیم‌گیرنده هم هستند، این اجازه را می‌دهند؟

شما اگر نقش خودتان را به‌درستی انجام بدهید، سایر رسانه‌ها، بنده و ورزشکاران هم نقش خودمان را درست ایفا کنیم، کار درست می‌شود. ما تا به الان همه مکاتبات را با هرجایی که لازم بوده، انجام داده‌ایم. با وزارت ورزش، با حوزه معاونت، با کنفدراسیون آسیا، با فدراسیون جهانی و... مکاتبه کرده‌ایم. ما حجاب را در این ورزش به تصویب رسانده‌ایم که این کار با پیشنهاد ایران و با تأیید کشورهای اسلامی انجام شد. من فکر می‌کنم این کار ارزشمند است.

برای فعالیت زنان در رشته‌هایی مثل فوتبال، سوارکاری و زورخانه‌ای، نظر مراجع تقلید و علما را هم پرسیده بودند. فکر می‌کنید در بوکس هم نیاز به این کار هست؟

علما قطعا موضوعات شرعی را درنظر می‌گیرند. ما هم باید همه جوانب کار را در نظر بگیریم.

گفته می‌شود فدراسیون چندی پیش کلاسی هم برای زنان برگزار کرده.

بله، یک کلاس مجازی برگزار کردیم. نزدیک به 70نفر هم در این کلاس حضور داشتند. کلاس آشنایی با قوانین و مقررات این رشته بود. هر آنچه لازم باشد تا ما به این درخواست عمومی پاسخ بدهیم، فدراسیون دریغ نمی‌کند.

واکنش‌ها به این کلاس که منفی نبود؟

نه. خوشبختانه خیلی منفی نبود. اگر بوکس را با سایر رشته‌های رزمی مقایسه کنید، می‌بینید این رشته هم منافاتی با اصول ما ندارد.

چند‌سالی است که زنان بوکس کار می‌کنند. یکی مثل صدف خادم که از ایران هم رفت. زنان دیگری در حد او در ایران هستند؟

از نظر ما خادم ‌نسبت به دیگر بوکسورهای خانمی که در ایران کار می‌کنند، درجه‌10 است. ما خانم‌هایی داریم که به‌مراتب خیلی بهتر از او کار می‌کنند. اگر این زنان نبودند، من اینقدر پیگیر نبودم.

چند نفر می‌شوند؟

نمی‌دانم. در هر استانی تقاضا وجود دارد. هیأت‌های استانی فعالیت‌های آنها را منعکس می‌کنند. کلیپ‌هایی از فعالیت‌هایشان را دیده‌ایم. اصل خواسته ما این است که از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

منظورتان آسیب در فعالیت‌های زیرزمینی‌ است؟

بله. برای ما و نظام شایسته نیست که زنان علاقه‌مند به این رشته زیرنظر مربیان مرد تمرین ‌کنند. حداقل کار این است که ما برایشان مربی و داور زن بیاوریم. روی کار آنها نظارتی نیست. اگر اتفاقی بیفتد، چه‌کسی می‌خواهد پاسخگو باشد؟ فدراسیون وقتی مجوز ندارد، نمی‌تواند نظارتی هم داشته باشد.