۰ نفر

قبل از ورزش چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱:۱۳
کد خبر: 447649
قبل از ورزش چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

دریافت کالری مناسب در زمان مناسب، انرژی مورد نیاز بدن را جهت ورزش کردن فراهم می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بسیاری از مردم فکر می‌کنند نباید قبل از ورزش غذا خورد، با این حال  بدن شما برای انجام هرگونه فعالیت بدنی به انرژی نیاز دارد و اگر فعالیت صبحگاهی دارید، خوردن قبل از ورزش بسیار مهم است و وقتی قبل از شروع آهسته دویدن یا تمرین در ورزشگاه غذا می‌خورید، نتیجه بهتری می‌گیرید، اما این بدان معنی نیست که می توانید پیتزا بخورید!

اهمیت تناسب نوع غذا با نوع تمرین

 قبل از ورزش باید غذاهایی را که می‌خواهید بخورید با دقت انتخاب کنید و از طرفی نوع تمرین و هدفی که از ورزش دنبال می‌کنید در وهله اول باید مدنظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال، اگر سعی در کاهش وزن و سوزاندن چربی دارید، از خوردن غذاهای پرحجم اما کم کالری خودداری کنید و اگر هدف شما انجام تمرینات شدید یا افزایش توده عضلانی است، باید قبل از شروع، ذخایر انرژی خود را پر کنید و دلیلش این است که بدن شما به انرژی زیادی نیاز دارد و برای دریافت آن، بهترین گزینه غذاهای پر پروتئین، چربی و کربوهیدرات است.

چه زمانی و چقدر قبل از ورزش مواد غذایی بخوریم؟

مهم است که حداقل نیم ساعت قبل از شروع فعالیت خود غذا بخورید، حتی ممکن است بسته به غذاهایی که می‌خورید به کمی غذای بیشتر نیاز داشته باشید، در غیر این صورت بدن شما به جای استفاده از آن به عنوان سوخت، بیش از حد به هضم آنچه شما خورده اید، مشغول می شود. علاوه بر این قبل از ورزش مراقب میزان مواد غذایی که می خورید باشید، چراکه ممکن است در طول فعالیت بدنی احساس پر بودن شکم کنید؛ به عنوان مثال، معده شما ممکن است صدمه ببیند و احساس سنگینی داشته باشید. بنابراین در حالت ایده آل، یک قسمت متوسط از موادغذایی با کیفیت میل کنید تا بدن در طول تمرین از آن به عنوان انرژی استفاده کند.

پروتئین‌ها، مایعات و کربوهیدرات‌ها

به طور کلی باید سعی کنید قبل از تمرین کربوهیدرات‌هایی را که به راحتی هضم می شوند، مورد استفاده قرار دهید چراکه بسیاری از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند؛ به عنوان مثال، نان سبوس‌دار، غلات غیرفرآوری شده، ماکارونی، برنج و همچنین میوه و سبزیجات خاص همه گزینه‌های عالی هستند، البته بهترین عمل مصرف مخلوطی از کربوهیدرات‌های ساده و مرکب است.

اگر می خواهید روی عضلات خود کار کنید، مهم است که غذاهایی با پروتئین مصرف کرده و از این گروه می توانید ژامبون، تخم مرغ، لبنیات و غیره را انتخاب نمایید، اما نکته اساسی این است که حداقل 2-3 ساعت قبل از تمرین خود این مواد غذایی را میل کنید تا وقت کافی برای هضم آن‌ها داشته باشید.

در عین حال باید قبل، حین و بعد از هر نوع تمرین، آبرسانی کافی داشته باشید؛ قبل از ورزش حداقل نیم لیتر آب بنوشید، از طرف دیگر می توانید آب میوه‌ای بدون گاز، نوشیدنی تحریک کننده دیگری مانند قهوه یا چای مصرف کنید و این امر به ویژه در صورت انجام فعالیت بدنی در زمان صبح بسیار مفید است.

غذاهایی که باید قبل از ورزش بخورید

بر اساس این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، موز غذای مناسبی برای قبل و بعد از تمرین روزمره است، در حقیقت این میوه دارای مقدار زیادی پتاسیم است که تمام مواد معدنی را که در طی فعالیت بدنی از دست می‌دهید، دوباره جبران می کند، به علاوه موز حاوی کربوهیدرات است و انرژی مورد نیاز برای ورزش را تأمین می‌کند، بنابراین میوه‌ها گزینه عالی برای قبل از ورزش هستند چرا که به سهولت تهیه می‌شوند و در مجموع ترکیبی از پروتئین، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها را باید انتخاب کرد چراکه این بهترین راه برای آماده‌سازی بدن برای فعالیت است و اگر وقت زیادی برای صرف کردن ندارید، خوردن یک تکه نان با مربا گزینه‌ای آسان و سریع برای انرژی بخشیدن به بدن خواهد بود.