۰ نفر

گام معلق فوتبال زنان

۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبر: 447489
گام معلق فوتبال زنان

فدراسیون فوتبال بعد از نخستین بازی لیگ فوتبال مردان تکلیف لیگ‌های زنان را مشخص می‌کند این احتمال وجود دارد که لیگ‌های زنان فصل بعد برگزار نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فدراسیون فوتبال لیگ‌های زنان را در بلاتکلیفی نگه داشته است. 4 ‌ماه از تعطیلی لیگ‌های فوتبال و فوتسال گذشته ولی هنوز فدراسیون تصمیم نگرفته با معرفی قهرمان لیگ‌ها را تعطیل کند یا مسابقات را ادامه بدهد. لیگ‌های فصل 98-97نیمه‌تمام مانده و حالا زنان دغدغه دیگری هم دارند؛ اینکه آیا در فصل جدید، می‌توانند مسابقه‌ای داشته باشند یا فعلا باید خانه‌نشین شوند.

با شیوع کرونا در ایران، لیگ‌های فوتبال و فوتسال زنان هم مثل همه مسابقات نیمه‌کاره ماند. از لیگ فوتبال 4 هفته مانده بود. در لیگ فوتسال هم بازی‌های رفت مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف برگزار شده بود. فدراسیون که تصمیم دارد از چهارم تیر لیگ فوتبال مردان را آغاز کند، هنوز وضعیت لیگ‌های زنان را مشخص نکرده است.

در لیگ فوتبال شهرداری بم با 54امتیاز و تفاضل گل 77صدرنشین است. وچان کردستان با 48امتیاز و شهرداری سیرجان با 41امتیاز تیم‌های دوم و سوم هستند. اتفاقاتی که در طول لیگ افتاده، تیم‌ها را به این نتیجه رسانده است که در 4 هفته پایانی لیگ هم جای تیم‌های بالای جدول تغییری نمی‌کند. در انتهای جدول هم سینمای بوشهر با 3امتیاز و آویسای خوزستان با 7امتیاز شانسی برای بهتر شدن رده‌شان ندارند. به همین دلیل است که مدیران تیم‌ها و باشگاه‌ها، کتبی از فدراسیون خواسته‌اند پایان لیگ را اعلام کند اما فدراسیون واکنشی به این درخواست‌ها نداشته است. سمیه شهبازی، سرمربی تیم وچان کردستان مطمئن است که 4 هفته پایانی لیگ برگزار نمی‌شود: «این بلاتکیفی خیلی زشت است. ما می‌دانیم که لیگ برگزار نمی‌شود اما نمی‌خواهند رسما این را بگویند. آخرین باری که من با فدراسیون تماس گرفتم، گفتم که ما موافق نیستیم مسابقات ادامه پیدا کند ولی نمی‌دانم چرا گرفتن تصمیم آخر و اعلام آن اینقدر طولانی شده است.» این بلاتکلیفی شهبازی را به یک نتیجه مهم رسانده: «این اتفاقات نگاه فدراسیون را نسبت به زنان نشان می‌دهد، اینکه زنان اصلا برایشان مهم نیست. البته خود ما هم مقصر هستیم و پیگیری نمی‌کنیم و این بیشتر به‌ خود ما ضربه می‌زند.» 

با پیگیری‌های شهبازی، مدیران باشگاه وچان هم از فدراسیون پیگیر شده‌اند: «10روز پیش مسئولان باشگاه با خانم گلاره ناظمی( مسئول برگزاری مسابقات فوتبال زنان) صحبت کرده‌اند. خانم ناظمی گفته که اول باید تکلیف لیگ مردان مشخص شود. به محض اینکه نخستین بازی مردان برگزار شود، به ما می‌گویند که باید چه کار کنیم.» 

با اینکه درخواست تیم‌ها اعلام قهرمان بدون برگزاری بقیه‌ بازی‌هاست اما فدراسیون در این چند ماهه هیچ اظهارنظری در این‌باره نداشته است. دیروز تماس‌ها با گلاره ناظمی بی‌‌جواب ماند. لیلا صوفی‌‌زاده، نایب‌رئیس فدراسیون در امور زنان هم که مدت‌هاست سکوت کرده است، دیروز به تماس‌ها جوابی نداد. نزدیکان به فدراسیون می‌گویند ناظمی و سازمان لیگ مخالفتی با اعلام پایان لیگ ندارند و حتی آنها درنظر داشته‌اند یک‌ماه قبل قهرمان را معرفی کنند اما مسئولان فدراسیون این کار را از اولویت خارج کرده و گفته‌اند درگیر مسائل مهم‌تری هستند.

فصل بعدی هست؟

تیم‌هایی که هنوز درگیر لیگ فصل قبل هستند، نمی‌دانند برای فصل آینده هم می‌توانند تیمی آماده کنند یا نه. تردید تیم‌ها برای حضور در لیگ فصل آینده، شرایط سختی است که کرونا ایجاد کرده است. تیم‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی که ستاد مبارزه با کرونا به باشگاه‌ها ابلاغ کرده است باید تمرینات را برگزار و در مسابقات شرکت کنند. رعایت همه جزئیات این پروتکل هزینه‌بر است. حتی بعضی از تیم‌های باشگاهی مردان هم اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند هزینه‌های اجرای این پروتکل را تامین کنند. برای تیم‌های زنان که بیشتر اسپانسرها آنها را اداره می‌کنند و نه باشگاه‌ها، شرایط سخت‌تر هم می‌شود. بیشتر اسپانسرها فقط توافق می‌کنند که هزینه‌های رفت و برگشت، اسکان و لباس تیم‌ها را تامین کنند. بازیکنان هم یا دستمزدی نمی‌گیرند یا با حداقل دستمزد برای تیم‌ها بازی می‌کنند. کمتر تیمی هم حاضر می‌شود برای بازی‌های خارج از خانه برای آنها بلیت پرواز بگیرد. پروتکل بهداشتی تأکید دارد که جابه‌جایی بازیکنان بین هتل و ورزشگاه‌ها باید حداقل با 4 دستگاه اتوبوس انجام شود. تیم‌هایی که در بهترین شرایط با اتوبوس باشگاه از یک شهر به شهر دیگر می‌روند، می‌توانند این پروتکل را رعایت کنند؟  مرضیه جعفری، سرمربی شهرداری بم با توجه به شرایط مالی تیم‌ها جایز نمی‌داند در شرایط کرونا لیگ برگزار شود: «ادامه مسابقات فصل قبل که به‌احتمال زیاد برگزار نمی‌شود اما نمی‌دانم چطور می‌خواهیم مسابقات فصل بعد را برگزار کنیم. اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای تیم‌‌ها سخت است. شاید به‌نظر برسد هزینه تست‌ها بالا باشد، اما مسئله فقط این نیست. اسکان تیم‌ها و رفت‌وآمد تیم‌ها مسئله خیلی مهمی است. یک تیم برای یک بازی باید 15-14 ساعت در راه باشد. بیشتر این اعزام‌ها زمینی است. حالا باشگاه ما خودش اتوبوس دارد ولی داشتن یک اتوبوس هم مشکل را حل نمی‌کند. بازیکنان باید در مسیر غذا بخورند، سرویس بهداشتی بروند؛ همه اینها خطراتی دارد.» 

برای اینکه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، بازیکنان باید یا با پرواز از شهری به شهر دیگر بروند یا اینکه با ماشین شخصی رفت‌وآمد کنند. جعفری می‌گوید: «این امکان برای همه تیم‌ها فراهم نیست. با این وضع به صلاح بازیکنان نیست که لیگی برگزار شود. صرفا به‌خاطر اینکه بخواهیم لیگ را برگزار کنیم، نباید جان بازیکنان را به خطر بیندازیم.» جعفری هم مثل مربیان دیگر باشگاه‌ها منتظر است که فدراسیون جلسه‌ای بگذارد و تکلیف را روشن کند. احتمال اینکه فصل آینده لیگ فوتبال و فوتسال زنان برگزار نشود، زیاد است. اگر سال‌های قبل اسپانسرها حاضر می‌شدند با حداقل هزینه، تیمی در این لیگ‌ها داشته باشند، اما با بالا رفتن قیمت ارز، رشد تورم و شرایط بی‌ثبات اقتصادی به‌نظر می‌رسد آنها برای تیمداری مردد هستند. هم‌اکنون به جز تیم‌های شهرداری بم و شهرداری سیرجان که از تیم‌های ثابت لیگ هستند و سپاهان تیم‌های دیگر صحبتی برای حضور در فصل بعد نداشته‌اند.

 فوتسال منتظر نظر وزارت ورزش 

تکلیف لیگ فوتسال زنان هم مثل لیگ فوتبال مشخص نیست. 4 تیم اول مرحله گروهی مسابقات به مرحله پلی‌آف رسیدند و بازی رفت را هم انجام دادند اما روزهای اول شیوع کرونا سازمان لیگ فوتسال اجازه نداد بازی برگشت و بازی‌های فینال برگزار شود و حالا تیم‌ها، تصمیمات عجولانه این سازمان را دلیل بلاتکلیفی‌شان می‌دانند.

ملی حفاری از مدعیان قهرمانی لیگ فوتسال است و بازی رفت را در تهران از سایپا برد و پیش‌بینی‌ها این بود که با پیروزی در بازی برگشت، کاندیدای میزبانی بازی‌های فینال هم باشد. سایپا برای بازی برگشت به اهواز رفته بود و همه منتظر شروع بازی بودند اما به یکباره اعلام شد که بازی‌ها برگزار نمی‌شود. سالار محمدنیا، مدیرعامل باشگاه ملی حفاری که از مخالفان برگزاری بازی‌هاست‌، پیش از این به تصمیمات فدراسیون معترض شده و به ایرنا گفته بود: «مخالف برگزاری لیگ فوتسال زنان در شرایط موجود هستیم چرا که خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و با برگزاری مسابقات سلامتی بازیکنان به خطر می‌افتد.» قبلا پیشنهاد شده بود ملی حفاری تمریناتش را در شهر دیگری که وضعیت سفید دارد، برگزار کند و همان شهر هم میزبان مسابقات باشد اما ملی‌حفاری با توجه به هزینه‌های بالای اردو در شهر دیگر این پیشنهاد را نپذیرفته بود.

سازمان لیگ فوتسال دو جلسه برای تعیین تکلیف بازی‌های مانده برگزار کرده اما هنوز به راهکاری نرسیده است. آنها با توجه به شرایط قرمز خوزستان برای ادامه لیگ از وزارت ورزش استعلام گرفته‌اند. شهرزاد نصیری، مسئول برگزاری مسابقات زنان می‌گوید: «ما منتظر جواب نامه‌ای هستیم که به وزارت ورزش زده‌ایم. بعد از جلسه‌ای که با نمایندگان تیم‌ها داشتیم، نامه‌ای را برای گرفتن استعلام آماده کردیم و به دبیرکل فدراسیون دادیم. نامه به وزارت ورزش رفته ولی هنوز جوابی به ما نداده‌اند.» نصیری تأکید دارد که لیگ فوتسال با برگزاری بازی‌های مانده به پایان می‌رسد.

فوتسالی‌ها فرصت چندانی برای برگزاری بازی‌ها ندارند. آنها تا آخر تیر باید لیگ را به پایان ببرند. آذر جام‌جهانی فوتسال در برزیل برگزار می‌شود و قرار است از اول مرداد اردوهای تیم ملی آغاز شود. پیش‌بینی بعضی‌ها این است که وزارت ورزش اجازه نمی‌دهد مسابقات فوتسال زنان در شهری مثل اهواز که در وضعیت قرمز قرار دارد برگزار شود اما موضوع این است که در لیگ فوتبال مردان این اجازه داده شده است. بازی عقب‌افتاده فولاد خوزستان و استقلال چهارم تیر برگزار می‌شود و اهواز میزبان این بازی است.