۰ نفر

خطر جدی بیخ گوش فوتبال؛ فیفا شوخی ندارد

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۸
کد خبر: 442988
خطر جدی بیخ گوش فوتبال؛ فیفا شوخی ندارد

با نامه‌ای که فیفا ظهر روز جمعه درباره اصلاحات اساسنامه به فدراسیون فرستاد، فوتبال ایران در موقعیتی حساس و تاریخی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، کوچک‌ترین اشتباه در رعایت الزامات فیفا می‌تواند تبعات حقوقی بسیار بدی برای فوتبال کشور به همراه داشته باشد. هرگونه تخطی از اجرای دقیق خواسته‌های نهاد بین‌المللی حاکم بر فوتبال دنیا دو اتفاق تلخ را برای فوتبال کشور به بار می‌آورد. در بهترین حالت فیفا هیأت رئیسه کنونی فدراسیون را عزل و کمیته انتقالی برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات مشخص می‌کند. اما در بدترین حالت تعلیق در انتظار فوتبال کشور خواهد بود. معنای تعلیق هم خداحافظی با جام‌جهانی، جام ملت‌های آسیا و تیم‌های باشگاهی از لیگ قهرمانان آسیا و چند ‌سال بلاتکلیفی فوتبال کشور خواهد بود. فیفا اما برای جلوگیری از رسیدن فوتبال ایران به این شرایط سخت یک راه برای فدراسیون فوتبال تعیین کرده است. تصویب اساسنامه‌ای که‌ سال گذشته نمایندگانش با سفر به تهران برای فدراسیون فوتبال نگارش کردند. آن هم با حداقل تغییرات!

تعجب فیفا از بی‌توجهی ایران به تذکرات قبلی

فیفا در همان ابتدای نامه‌ای که برای فدراسیون فوتبال ارسال‌کرده، نشان داده است که نگاهی انتقادی به عملکرد مدیریت فوتبال کشور درباره اصلاح اساسنامه دارد. در بخشی از این نامه آمده است: «به طور کلی FIFA و AFC به‌طور مشترک بر این عقیده هستند که پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ سیزدهم می‌۲۰۲۰ به فیفا ارسال شد، گامی در مسیر اشتباه است. پیش‌نویس اساسنامه‌ای که فیفا در تاریخ سی‌ام آگوست ۲۰۱۹ (به اسناد ضمیمه‌شده برای سهولت در ارجاع مراجعه کنید) ارایه داد، باید به‌عنوان مبنای اساسنامه جدید فدراسیون استفاده شود، زیرا این پیش‌نویس قبلا نتیجه مذاکره و مصالحه بین ذینفعان ذی‌ربط بود.» در این بخش فیفا به صراحت تعجب خود از اقدامات مسئولان فوتبال ایران و بی‌توجهی آنها به نتایج مذاکرات و مکاتبات قبلی را نشان داده است. آنها در این نامه حتی نوشته‌اند: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب‌برانگیز است، چراکه این موضوعات پیش از این توسط مسئولان فیفا، AFC با سرپرست فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران مورد بحث قرار گرفته است.» اشاره فیفا در این بخش به کنفرانس ویدیویی است که با مهدی محمدنبی و حیدر بهاروند برای اصلاح اساسنامه داشتند و مفاد آن با وجود تأکید چندباره از سوی ایران اجرا نشد.

فرصتی که فدراسیون نادیده گرفت

فدراسیون فوتبال ‌سال گذشته قبل از وارد شدن به این جنجال‌ها این فرصت را داشت که اساسنامه‌ای که با هماهنگی مسئولان فیفا نگارش شد، به تصویب مجمع برساند، اما این اتفاق رخ نداد تا اینکه فیفا ضمن نقض اساسنامه فعلی اجازه برگزاری انتخابات را هم نداد، بعد از آن مدیران فدراسیون با تجربه قبلی مذاکره با فیفا و اساسنامه قبلی این فرصت را داشتند که تا اواخر اردیبهشت که باید پیش‌نویس اساسنامه جدید را برای فیفا ارسال کنند، مشکلات را برطرف کنند تا رضایت فیفا جلب شود، ولی این اتفاق رخ نداد و دوباره هیچ‌کدام از اصلاحات و الزامات مدنظر فدراسیون جهانی در اساسنامه رعایت نشد و کار به جایی رسید که فیفا این نامه تهدید‌آمیز را در روز جمعه برای فدراسیون نوشت.

فقط ٥ روز تا پایان مهلت فیفا

همان‌طور که اشاره شد فیفا یک راه‌حل برای فدراسیون ایران باقی گذاشته است. در متن نامه‌اش هم این‌گونه نوشته: «ما قویاً درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش‌نویس اساسنامه خود را بر اساس سند ضمیمه‌شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی و یک نسخه از آن را حداکثر تا پنجم ژوئن ۲۰۲۰ (شانزدهم خرداد) به FIFA و AFC ارایه کند. لازم به یادآوری است که اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری FIFA که در اساسنامه و مقررات آن تعریف شده، مطابقت ندارد.» بخش پایانی نامه هم به خط‌ونشان و اولتیماتوم نهایی فیفا اختصاص دارد که به این شکل است: «با توجه به موارد فوق‌الذکر، در صورت عدم رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را برای یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز آماده ارایه کمک‌های بیشتری هستیم.»

فدراسیون: این روند طبیعی است!

حالا فوتبال ایران فقط تا روز جمعه وقت دارد که مشکل اساسنامه را طبق دستور فیفا حل کند. اعضای مجمع عمومی هیچ‌کدام درجریان روند مذاکرات و  ریز توصیه‌ و الزامات فیفا نیستند. همه کارها با پنهانکاری مطلق انجام شده و فدراسیون چاره‌ای ندارد جز اینکه اساسنامه قبلی را که با نمایندگان فیفا نوشته است با حداقل تغییر برای فیفا ارسال کرده و آن را در مجمع عمومی به تصویب برساند. هر گونه تخطی از این کار برخورد حقوقی فیفا را به دنبال خواهد داشت. البته فدراسیون فوتبال روز گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی تأکید کرد که ادبیات نامه فیفا تهدیدآمیز نبوده و اخبار منتشرشده در برخی خبرگزاری‌ها مبنی براینکه فیفا بیش از ٨٠ ایراد به اساسنامه گرفته، صحت ندارد. مدیران فدراسیون گویا اعتقاد دارند که هیچ مشکلی وجود ندارد و در اطلاعیه خود آورده‌اند: «این روند متداول تعامل فدراسیون و فیفا و ‌ای‌اف‌سی در مسیر اصلاح اساسنامه همچنان تا رسیدن به متن نهایی ادامه خواهد داشت و با تبادل مواد قانونی و بخش‌های مختلف اساسنامه فرآیند مربوطه تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود. فدراسیون فوتبال طبق تکلیف قانونی خود نسبت به پیگیری و تکمیل فرآیند اصلاح اساسنامه در تعامل با نهادهای بالادستی اقدام می‌کند و قطعا روند تصویب اساسنامه در مجمع محترم و سایر مراحل قانونی لازم در داخل کشور دنبال خواهد شد.»

مجمع عمومی را در جریان هیچ چیز قرار ندادند

علی قرایی رئیس هیأت فوتبال کرمان

فوتبال ایران در موقعیتی قرار گرفته است که هیچ چیزی مهم‌تر از اتخاذ یک تصمیم درست درباره اساسنامه نیست. رکن اول فوتبال کشور اساسنامه فدراسیون است و تا زمانی که این مورد درست نشود، بقیه موارد درست نخواهد شد. اتفاقاتی هم که درباره مخالفت فیفا با پیش‌نویس اساسنامه ارسال‌شده رخ داد از ابتدا قابل پیش‌بینی بود و همه می‌دانند که فیفا هیچ چیزی را جز رعایت الزامات خودش نخواهد پذیرفت. فضای کنونی هم نشأت‌گرفته از مدیریت غیرشفاف و عدم اطلاع‌رسانی درست درباره واقعیت‌هاست. روزی که ما درخواست کردیم توصیه‌های فیفا را در اختیارمان بگذارند و مجمع را در روند اصلاح اساسنامه قرار بدهند برای این بود که بتوانیم بهتر روی کارها نظارت کرده و جلوی رسیدن به این موقعیت بحرانی را بگیریم. همان ‌سال گذشته هم که نمایندگان فیفا و مسئولان فدراسیون اساسنامه جدید را نگارش کردند، باز هم به اعضای مجمع عمومی به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری گزارشی ندادند. پیشنهاد من این است که بیاییم برای یک بار هم شده صادق باشیم. منافع فوتبال ملی ما در خطر است. حرف راست و حقیقت را با مردم و جامعه فوتبال در میان بگذاریم. تمام مسئولان مرتبط باید اختلافات را کنار بگذارند و در این فرصت باقیمانده دست به دست هم بدهند تا جلوی بحران بزرگ‌تر و برخورد حقوقی فیفا را بگیریم. به ‌هر حال جدا از اختلافاتی که وجود دارد همه سوار یک کشتی هستیم و این کشتی در حال غرق‌شدن است. افراد منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح بدهند.

فیفا شوخی ندارد از اعضای مجمع کمک بگیرید

سعید آذری مدیرعامل فولاد خوزستان

بنده برای صلاح این فوتبال از ابتدای بهمن‌ تأکید کردم که برای جلوگیری از مشکلات بعدی، اساسنامه باید با نظر مجمع امضا شود اما آقایان به ما حمله کردند. الان در وضعیتی هستیم که دیگر برگزاری لیگ یا تعطیلی آن،‌ ویروس کرونا، قرارداد بازیکنان و مربیان و درگیری‌هایی که بین باشگاه‌ها شاهدش هستیم دیگر هیچ اهمیتی ندارد. تمامیت فوتبال ایران دارد می‌رود روی هوا و هیچ‌کسی به فکر نیست. فیفا پیش از این هم ثابت کرد که اصلا شوخی ندارد و کوچک‌ترین اشتباه در اجرای دستور آنها هزینه‌ای تاریخی و جبران‌ناپذیری برای فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت. تا به امروز که چند ماه زمان را از دست دادند؛ نه اساسنامه‌ای را که ‌سال قبل با حضور نمایندگان فیفا در ایران نوشتند تصویب کردند و نه از اسفند که انتخابات لغو شد و فرصت اصلاح اساسنامه را داشتند کار را طوری انجام دادند که رضایت فیفا جلب شود. حالا در این موقعیت تاریخی هستیم. آقایان! یک جلسه فوق‌العاده و اضطراری با حضور اعضای مجمع برگزار کنید یا چند فرد خبره مطلع از قوانین بین‌المللی را که عضو مجمع هستند، دعوت کنید. تنها راه‌حل برون‌رفت از این بحران بزرگ مشورت‌گرفتن از مجمع است. تا الان که مجمع را نادیده گرفتید و اعضا از هیچ چیزی اطلاع دقیقی ندارند. در همین چند روز باقیمانده تغییر رویه بدهید و به داد این فوتبال برسید.»

فیفا از الزامات خود عدول نمی‌کند

غلامرضا بهروان رئیس هیأت فوتبال مازندران

ما به‌ عنوان اعضای مجمع از محتوای نامه‌های فیفا، مذاکرات انجام‌شده،‌ پیش‌نویس نگارش‌ شده اساسنامه و الزاماتی که روی آن تأکید کرده‌اند هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم اظهار نظر درستی درباره اتفاقات رخ‌داده و شرایط فعلی داشته باشیم. الان فوتبال ایران به یک موقعیت بحرانی و تاریخی رسیده و همه در همین فرصت باقیمانده باید تمام تلاش خود را به صورت شبانه‌روزی انجام بدهند تا مشکلات حل شود. تمام مسئولان فدراسیون فوتبال،‌ مسئولان محترم وزارت ورزش و اعضای مجمع باید پای کار بیایند و این مشکل را حل کنند. همه باید بدانیم که الزامات مورد تأیید فیفا را رعایت کنیم و اگر بحثی در پشت پرده ندارد هیچ کاری ندارد که این الزامات و خواسته‌ها را به اطلاع تمام مردم و جامعه فوتبال برسانند. هیچ نیازی به پنهانکاری نیست و فیفا هم به هیچ عنوان از مواضع و قوانین خود کوتاه نخواهد آمد. در حال حاضر سرنوشت فوتبال مملکت و آینده نسل‌های این فوتبال و دلخوشی مردم در میان است. رعایت خواسته‌های فیفا هم اصلا کار سختی نیست و  باید بپذیریم که استقلال فدراسیون باید حفظ و قوانین داخلی هم محترم شمرده شود.  بقیه مسائل با مذاکره و رایزنی صادقانه و درست قابل حل است. ما تا الان زمان مناسبی برای نوشتن یک اساسنامه بدون ایراد داشتیم که به دلایلی این فرصت از دست رفت و فیفا را بیشتر حساس کردیم. پس باید در همین چند روز باقیمانده بیشتر به منافع ملی و آینده فوتبال فکر کنیم و مشکلات پیش آمده برای اساسنامه را حل کنیم.