۰ نفر

تست‌های مثبت؛ ترس‌ها و امیدهای شروع فوتبال

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 441821
تست‌های مثبت؛ ترس‌ها و امیدهای شروع فوتبال

با اعلام تصمیم ستاد عالی مقابله با کرونا مبنی بر شروع مجدد رقابت‌های فوتبال، فعالیت‌ باشگاه‌ها وارد فاز عملیاتی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، هفته پیش وزارت ورزش و جوانان، راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال را در یک کتابچه  30صفحه‌ای منتشر کرد تا باشگاه‌ها بر اساس این پروتکل، تمرینات‌شان را آغاز کنند و آماده شروع مسابقات شوند. از اصلی‌ترین مواردی که در این کتابچه می‌توان به آن اشاره کرد، تست دادن تمام اعضای باشگاه، شرایط قرنطینه و دستورات بهداشتی هنگام تمرینات و استقرار در هتل‌هاست. بر همین اساس باشگاه‌ها در چند روز گذشته درگیر دادن تست کرونا و شروع تمرینات بوده‌اند. اتفاقی که حواشی زیادی را به وجود آورده است. برخی از تیم‌ها از وجود موارد مثبت در بین اعضای تیمشان خبر داده‌اند و برخی دیگر اجرای مو به موی پروتکل ابلاغی را کار ناممکنی دانسته‌اند. 

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس جزو نخستین تیم‌هایی بودند که مبادرت به دادن تست کرونا کردند. در این بین برخی از بازیکنان استقلال نسبت به این وضعیت ابراز ناراحتی کردند. سیدحسین حسینی، دروازه‌بان آبی‌پوشان در یک مصاحبه ویدیویی با خبرنگاران بعد از تست کرونا این کار(شروع مسابقات) را به نوعی بازی با جان فوتبالیست‌ها دانست و ادعا کرد اگر بازیکنی به کووید-19 مبتلا شود، فوتبالش تمام می‌شود. البته ساعاتی بعد ویدیوی دیگری منتشر شد که نشان می‌داد، مصاحبه حسینی با هماهنگی قبلی انجام شده است. ضمن اینکه ادعای او در مورد تمام شدن فوتبال یک بازیکن در صورت ابتلا به هیچ عنوان تایید نشده است. 

بعد از استقلال و پرسپولیس سایر تیم‌ها نظیر سپاهان، تراکتور، سایپا، گل‌گهر و باقی باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر و پس از آن برخی تیم‌های حاضر در دسته‌های پایین‌تر با حضور در مراکز بهداشتی تست کرونا دادند. با اعلام نتایج تست‌ها مشخص شد که برخی از اعضای این باشگاه‌ها به ویروس کرونا مبتلا هستند. ابتدا باشگاه سایپا اعلام کرد یکی از بازیکنان تیمش آلوده است. بعد از آن باشگاه تراکتور اعلام کرد، تست 4 بازیکن تیم مشکوک بوده و در نهایت خبر رسید 10 نفر از اعضای باشگاه گل‌گهر به ویروس کرونا مبتلا هستند. در نهایت اواخر روز یکشنبه باشگاه پرسپولیس از اصلی‌ترین مدافعان شروع لیگ رسما اعلام کرد، تست دو تن از اعضای تدارکات باشگاه مثبت اعلام شده است. 

با اعلام این اخبار دوباره بحث شروع یا لغو مسابقات به‌ شدت بالا گرفت. باشگاه سیرجانی در رابطه با ابتلای چند تن از اعضای باشگاهش بیانیه‌ای صادر کرد. در آن بیانیه آمده است:«پس از انجام تست کرونا توسط یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور به باشگاه گل‌گهر اعلام شد که متاسفانه تعدادی از بازیکنان و کادر فنی تیم به ویروس مذکور مبتلا هستند.

از آنجا که سلامت بازیکنان، کادر فنی و خانواده ایشان مهم‌ترین دغدغه باشگاه گل‌گهر است بلافاصله تمرینات تیم فوتبال گل‌گهر تعطیل شد و کلیه بازیکنان و کادر فنی نیز قرنطینه شدند. متعاقب این ماجرا با تصمیم پزشک تیم مقرر شد که یک ‌بار دیگر از همه اعضای تیم تست‌های لازم گرفته شود.» در پایان این بیانیه این باشگاه درخواست کرده است که همه تیم‌ها در یک آزمایشگاه تست بدهند تا نتایج قابل استناد باشد. 

همچنین ساکت الهامی، سرمربی تراکتور نیز بعد از اعلام مشکوک بودن 4 نفر از بازیکنان گفت که بازیکنان از تمرین کردن می‌ترسند. این مربی که با رسانه باشگاه تبریزی گفت‌وگو کرده است، می‌گوید:«مشکوک بودن 4 نفر به کرونا باعث ایجاد ترس شدید بین بازیکنان شده و آنان اعلام کرده‌اند که به ‌رغم تمامی احترامی که به مالک، مدیریت باشگاه و بنده قائل هستند از تمرین کردن می‌ترسند.» البته الهامی با تاکید بر اینکه باشگاه تراکتور واهمه‌ای از شروع مسابقات ندارد، گفت: ما به دنبال خراب کردن جو نیستیم و ترسی هم از شروع مسابقات نداریم؛ اما اکنون شرایطی به وجود آمده که سلامتی بازیکنان و خانواده‌شان به خطر افتاده و اکنون از آقای خلیلیان تقاضا دارم که راهکاری برای این شرایط به ما نشان دهد. تعدادی از تیم‌ها شرایط مشابه با تراکتور دارند و بازیکنان به ‌شدت می‌ترسند.

اما باشگاه‌های سایپا و پرسپولیس بر خلاف تیم‌های گل‌گهر و تراکتور تلاش کردند با مثبت شدن تست کرونای اعضای‌شان عادی رفتار کنند. باشگاه سایپا اعلام کرد، بازیکنی که تستش مثبت شده به قرنطینه رفته است و سایر اعضای باشگاه‌ هم هر 5 روز یک بار تست می‌دهند و تمرینات ادامه پیدا می‌کند. باشگاه پرسپولیس هم در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، گفت:«در حال حاضر همه بازیکنان و مربیان تیم همان طور که پیش از این اعلام شده بود از جهت آلودگی به این ویروس در صحت و سلامت کامل هستند. طبیعی است که مثبت بودن تست این دو عضو ارتباطی با تمرینات نداشته چراکه نمونه‌گیری نیز قبل از آغاز تمرینات انجام شده است. دو عضو تدارکات که به این عارضه مبتلا شده‌اند نیز با اعضای تیم ارتباط نداشته‌اند و اکنون در قرنطینه خانگی و تحت نظر هستند ضمن آنکه در روز نمونه‌برداری با توجه به احتمال اینکه نفراتی دچار عارضه باشند، تدابیر لازم برای انجام پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده بود.»

تا لحظه نگارش این گزارش هیچ یک از باشگاه‌های دیگر مورد مثبتی گزارش نکرده‌اند. البته نتایج تست برخی از باشگاه‌ها نظیر شهر خودرو به دست‌شان نرسیده است و به همین خاطر تمرینات تیم هم با تعویق آغاز خواهد شد. همچنین برخی از تیم‌ها نظیر نفت مسجد سلیمان نه هنوز تستی داده‌اند و نه زمان‌بندی مشخصی برای این کار ارایه داده‌اند. ضمن اینکه برخی از تیم‌های شهرستان‌های کوچک اعلام کرده‌اند، دسترسی به امکانات و آزمایشگاه‌های مجهز برای تست دادن ندارند که در همین زمینه از طرف وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا به آنها قول داده شده به سرعت امکانات در اختیارشان قرار می‌گیرد.