۰ نفر

فوتبال ایران فقط در «نظرسنجی‌ها» اول می‌شود

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 440646
فوتبال ایران فقط در «نظرسنجی‌ها» اول می‌شود

تیم ملی فوتبال ایران بیش از 44 سال است که در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا موفق به کسب جام نشده. آخرین قهرمانی سفیدپوشان ایران در این رقابت‌ها به سال 1976 برمی‌گردد؛ جایی که علی پروین با یک ضربه ایستگاهی تماشایی دروازه کویت را در فینال این رقابت‌ها باز کرد تا 112 هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه آزادی به وجد بیایند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، از آن تاریخ به‌بعد، تیم ملی ایران دیگر رنگ موفقیت و کسب جام را در جام ملت‌های آسیا ندید. اما تا دلتان بخواهد نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های مجازی با اقتدار و اختلاف زیاد رتبه نخست را کسب می‌کنند. هواداران ایرانی فوتبال در این نظرسنجی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا طوری شرکت می‌کنند که اگر یک فوتبالیست یا نماینده ایرانی در آن اول نشود واقعا چیزی را از دست داده است.

درگیری و هک نظرسنجی به بهانه اول‌شدن

ماه پیش بود که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک نظرسنجی به دنبال معرفی اسطوره فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود. در این نظرسنجی ستاره‌های سرشناسی مانند سیدجلال حسینی، فرهاد مجیدی، سیدمهدی رحمتی، قاسم حدادی‌فر و احسان حاج‌صفی حضور داشتند. رقابت هواداران پرسپولیس و استقلال برای اول‌شدن سیدجلال حسینی و فرهاد مجیدی در این نظرسنجی از همان ابتدا آغاز شد. پیج‌های میلیونی هواداری قرمز و آبی که دست‌برقضا توسط یک نفر(!) اداره می‌شود، این جنجال و رقابت را داغ‌تر کردند. کار به جایی رسید که این نظرسنجی دوبار از دسترس خارج شد و آرا نیز بالا و پایین شد تا مشخص شود توسط یکی از بخش‌های هواداری، روبات به کار گرفته شده است. حتی کار به جایی رسید که باشگاه پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه نوشت تا نظرسنجی‌ها در صحت و سلامت کامل باید برگزار شود و چنین مسائلی نباید مطرح شود. در نهایت بعد از بسته‌شدن این نظرسنجی مشخص شد که سیدجلال حسینی به‌عنوان بازیکن برتر و اسطوره فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا معرفی شده، هرچند استقلالی‌ها نیز عقیده داشتند در این نظرسنجی، فرهاد مجیدی است که به مقام نخست دست یافته است. این فقط یکی از رأی‌گیری‌هایی است که سودش را البته کنفدراسیون فوتبال آسیا از رقابت ایرانی‌ها برد.

دژاگه بالاتر از مهدوی‌کیا و علی دایی

اشکان دژاگه که دو فصلی است به فوتبال ایران و باشگاه تراکتور آمده، سابقه درخشانی در فوتبال آلمان و تیم وولفسبورگ دارد. همین حضور باعث شد تا بار دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برندسازی سایت خود دست به نظرسنجی بزند که فوتبالیست‌های ایرانی در آن حضور داشته باشند. این‌بار اما رقابت فوتبالیست‌های ایرانی شاغل در بوندس‌لیگا با کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها بود. نظرسنجی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره بهترین بازیکن آسیایی شاغل در بوندس‌لیگا با حضور ۱۰ بازیکن برگزار شد که اشکان دژاگه، بازیکن سابق وولفسبورگ و هرتابرلین ۳۷ درصد آرای کاربران را به خود اختصاص داد و این عنوان را به دست آورد. مهدی مهدوی‌کیا، رکورددار بیشترین بازی در بوندس‌لیگا، به‌عنوان یک بازیکن آسیایی با ۳۱ درصد آرا دوم شد و علی دایی با ۲۴ درصد سوم شد. وحید هاشمیان نیز یک درصد آرا را به دست آورد. شینجی کاگاوا، ستاره ژاپنی دو درصد و سون هیونگ مین، بازیکن کنونی تاتنهام، یک درصد آرا را به دست آوردند. این در حالی است که در حالت نرمال مهدی مهدوی‌کیا با بیش از 9 سال حضور موفق در باشگاه‌هایی مانند هامبورگ و فرانکفورت و حتی کاگاوای ژاپنی در دورتموند شایستگی بالاتری نسبت به دژاگه داشتند، اما باز هم حضور یک ایرانی در این نظرسنجی کافی بود تا افکار عمومی آن‌طور که بخواهد رأی خود را به ثبت برساند.

از رشید مظاهری تا بیرانوند

پیش از حضور نفت تهران در لیگ قهرمانان آسیا، این تیم فوتبال ذوب‌آهن بود که با موفقیت در جام حذفی یا لیگ برتر یک پای ثابت در این رقابت‌ها بود. رشید مظاهری نیز به این دلیل یکی از دروازه‌بان‌هایی بود که درخشش خوبی در این تورنمنت از خود به‌جا گذاشته بود. رشید در سال 2016 در یک نظرسنجی اینترنتی که زیر نظر ای‌اف‌سی برگزار می‌شد، به رقابت با خالد عیسی، ایگناتی نستروف، شوساگو نیشیکاوا و ودران ژانژتویچ برای کسب عنوان بهترین دروازه‌بان آن فصل رقابت‌ها پرداخت. در کمال شگفتی، مظاهری با اقتدار کامل از بین 42 هزار و 446 شرکت‌کننده توانست 64 درصد آرا را به دست بیاورد و به‌عنوان بهترین دروازه‌بان آسیا در سال 2016 معرفی شود! موضوع اما وقتی کنایه‌آمیز می‌شود که فهرست برترین بازیکنان آسیا در سال 2016 مورد مطالعه قرار بگیرد؛ جایی که مظاهری نامش حتی در جمع 10 بازیکن برتر آن سال برای کسب جایزه بهترین بازیکن سال نبود و صرفا کنفدراسیون فوتبال آسیا به حضور او در این نظرسنجی برای افزایش تعداد آرا بسنده کرده بود!

علیرضا بیرانوند اما قضیه‌اش کمی متفاوت است. او دو سال پیاپی در جمع برترین بازیکنان آسیا برای کسب توپ طلا حضور داشت؛ درخشش او در لیگ قهرمانان آسیا، جام جهانی 2018 روسیه و همچنین جام ملت‌های 2019 امارات باعث شد تا دو سال پیاپی یکی از نامزدهای تصاحب توپ طلای این قاره نام بگیرد. بیرانوند اما از آن تاریخ به‌بعد همواره نامش در یکی از نظرسنجی‌ها حضور دارد؛ از بهترین بازیکن آسیایی در تاریخ جام جهانی تا بهترین دروازه‌بان آسیا؛ او با کنارزدن رقبای خود، هر دو جایزه را برای خود کرده است! همچنین گل‌های شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی و آندو تیموریان نیز توانست بهترین گل‌های فصول مختلف را در نظرسنجی‌های آسیایی به دست بیاورد.

در عمل اما آنچه برای فوتبال ایران باقی مانده، جوایز پوشالی در نظرسنجی‌هاست که اعتبارش فقط با یک ثبت رأی اینترنتی است؛ موضوعی که هیجان زیادی برای مردم کره جنوبی، ژاپن یا حتی عربستان و قطر ندارد. فوتبال کره و ژاپن سال‌هاست در عمل و در واقعیت توانسته‌اند گوی سبقت را از فوتبال ایران بربایند. در زمین مسابقه، این ژاپن است که جام‌ها و جوایز حقیقی را درو می‌کند. در فضای مجازی اما بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران رتبه نخست را دارند. از آخرین قهرمانی تیم ملی ایران در زمین فوتبال بیش از 44 سال می‌گذرد، اما از آخرین قهرمانی ایران در فضای مجازی فقط چند ساعت گذشته است!