۰ نفر

اول تست کرونا، بعد تمرین

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۵۵
کد خبر: 440310
اول تست کرونا، بعد تمرین

گرچه همچنان هشدارها درخصوص کرونا جدی است و نهادهای مربوطه تأکید می‌کنند باید با دقت به توصیه‌ها عمل شود اما به نظر می‌رسد شرایط نسبی برای ازسرگیری مسابقات ورزشی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته این مهم فعلاً در دسترس نیست و طبیعی است که تمرکز و نظارت روی تمرینات خواهد بود تا با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، مشکلی به وجود نیاید. ستاد مقابله با کرونا در ورزش یکشنبه شب اطلاعیه جدیدی صادر کرد و در آن نوشت: «پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمرینات تیم‌های ورزشی با تماس بدنی کم از اول خرداد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تشخیص و نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است. همچنین برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم  از 22 خرداد بدون حضور تماشاگر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظارت دقیق فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است.» بر همین اساس اکثر تیم‌های لیگ برتر فوتبال، تکاپوی خود را برای شروع تمرینات و گرفتن تست‌های پزشکی از بازیکنان طبق پروتکل‌ها آغاز کرده‌اند تا خود را برای ادامه رقابت‌ها آماده کنند. با این حال آنچه مشخص است، اینکه تیم‌ها ابتدا تست‌های پزشکی طبق پروتکل را می‌گیرند و بعد تمرینات‌شان را آغاز می‌کنند.

مهدی: شرایط تمرین را برای تیم‌ها فراهم می‌کنیم

سهیل مهدی درخصوص شروع تمرینات تیم‌های لیگ برتری و آغاز مسابقات، گفت: «برای شروع تمرینات تمام تیم‌ها، باید برای تست کرونا تمهیداتی را انجام دهند. امیدواریم در 2،3 روز آینده این موضوع انجام شود. بعد از انجام تست‌های کرونا تیم‌ها می‌توانند تمرینات را شروع کنند. سه تا چهار هفته زمان برای تمرینات خواهیم داشت و بعد از آن مجوز ستاد کرونا برای آغاز مسابقات را می‌گیریم.» سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ درخصوص مسئولیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی هم توضیح داد: «3 سازمان پزشکی ناظر بر ورزش داریم؛ ایفمارک، کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و فدراسیون پزشکی - ورزشی که بر برگزاری مسابقات نظارت خواهند داشت. البته بهترین ناظر پزشکان تیم‌ها هستند.»

مهدی درخصوص اینکه اگر بازیکن یا کادر فنی تیمی به کرونا مبتلا شود، نحوه برگزاری ادامه لیگ چگونه خواهد شد، گفت: «در این خصوص دو فاز داریم؛ اول تمرینات، دوم مسابقات. در شرایط اول دوره 14 روزه آشکارسازی کرونا را داریم و ما می‌توانیم در تمرینات کرونا را کنترل کنیم و کسانی که به مسابقات وارد می‌شوند، به کرونا مبتلا نباشند. در فاز مسابقات باید مراجع ذیصلاح صحبت کنند. البته ما دو بحث داریم؛ اول درباره کسی که مبتلا شده است چه کاری انجام دهیم، دوم با کسی که تمارض به ابتلا به کرونا کرده چه کنیم. کسی که تمارض کند برخورد قضایی می‌شود. بگذارید برای فاز مسابقات مشورت و متعاقباً اعلام کنیم.»

 برنامه پرسپولیس چگونه است؟

به گزارش رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس، به احتمال فراوان زمان آغاز تمرینات این تیم از اول خرداد خواهد بود؛ هر چند که تاریخ دقیق آغاز تمرینات هنوز به بازیکنان اعلام نشده است. تمرینات سرخپوشان پایتخت هم کماکان در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار خواهد شد و اقداماتی برای تجهیز این ورزشگاه و ضدعفونی کردن آن در حال انجام است. ضمن اینکه به بازیکنان خارجی تیم اعلام شده با توجه به محدودیت پروازها به شکلی برنامه‌ریزی کنند که تا پایان هفته در تهران حضور داشته باشند. علیرضا حقیقت، پزشک پرسپولیس درخصوص اقدامات این باشگاه برای آغاز تمرینات  گفت: «برای شروع تمرینات منتظر ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی هستیم. قرار بود این پروتکل امروز (دوشنبه) اعلام شود. البته جدا از این موضوع ما در روزهای گذشته با بازیکنان هماهنگی‌هایی داشتیم و آزمایشگاهی را برای تست کرونا از بازیکنان و مسئولان تیم در نظر گرفته‌ایم.» او در پاسخ به این سؤال که این پروتکل چه تفاوتی با شیوه برگزاری مسابقات در بوندس‌لیگای آلمان دارد؟ این گونه پاسخ داد: «با توجه به شرایط کشور ما از نظر شیوع کرونا، قرار است در این پروتکل بررسی شود که تمرینات و بازی‌ها برچه اساسی برگزار شود.» پزشک پرسپولیس درخصوص آماده شدن تونل ضد عفونی هم توضیح داد: «تونل ضدعفونی را سفارش داده‌ایم که آماده شده و در ورزشگاه شهید کاظمی نصب خواهد شد. علاوه بر این، موارد مورد نیاز از جمله دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده را نیز به باشگاه اعلام کرده‌ایم که در اختیار تیم قرار بدهیم.»

استقلالی‌ها هم استارت می‌زنند

تمرینات استقلال هم قرار است از روز چهارشنبه یا پنجشنبه همین هفته آغاز شود. بر همین اساس امروز و فردا جلسه‌ای بین اعضای کادر فنی برگزار و درخصوص زمان آغاز تمرینات بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد. از آنجا که استقلالی‌ها 2 زمین تمرین مجموعه انقلاب و شماره 2 آزادی را در اختیار دارند، کادر فنی قرار است شرایط هر دو زمین را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بررسی و محل برگزاری تمرینات را به بازیکنان اعلام کند. استقلالی‌ها برای تست‌های پزشکی هم برنامه دارند و می‌خواهند تونل ضدعفونی را هم به تمرینات خود اضافه کنند. همچنین مسئولان این باشگاه با شیخ دیاباته و هرویه میلیچ  برای بازگشت به تهران تماس گرفته‌اند تا تاریخ دقیق برگشت‌شان مشخص شود. میلیچ مطالبات خود را گرفته و دیاباته هم بیشتر مطالبات خود را طبق اعلام روابط عمومی باشگاه دریافت کرده است. احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام اعلام کرد که خبر جدایی این 2 بازیکن صحت ندارد و آنها به تهران باز خواهند گشت.

شرایط دیگر تیم‌های لیگ برتری

علی پزشک، سخنگوی باشگاه سپاهان گفت: «بلیت بازگشت برای اعضای خارجی تیم گرفته و تاریخ بازگشت هم مشخص شده است. البته شاید این افراد به جلسه اول یا دوم تمرینات تیم نرسند.» با این اوصاف به نظر می‌رسد سپاهانی‌ها هم تا چند روز دیگر استارت تمریناتشان را خواهند زد. مجید جلالی، سرمربی گل‌گهر نیز  گفت: «تمامی بازیکنان قرار است سه‌شنبه (امروز) بعد ازظهر در محل تمرین باشند تا از آنها تست‌های پزشکی بگیریم. گروه پزشکی از بیمارستان می‌آید و تست خون و درجه حرارت بدن و فشار و موارد دیگر را می‌گیرد. چهارشنبه جواب تست‌های پزشکی می‌آید و از پنجشنبه هم تمرینات آغاز می‌شود. گادوین منشا، مهاجم نیجریه‌ای گل‌گهر هم که هفته پیش برای دیدار با خانواده‌اش راهی ایتالیا شده بود، طبق برنامه روز چهارشنبه خودش را به کادر فنی تیم معرفی خواهد کرد.» ایزد سیف‌الله پور سرپرست نساجی درخصوص شرایط این تیم چنین توضیح داد:« ما امروز (دیروز) به بچه‌ها فراخوان داده ایم که بیایند و شرایط اسکان شان را در مازندران فراهم کنیم. تمرینات مان را هم از اول ماه شروع می‌کنیم. البته ابتدا باید تست‌های پزشکی را بگیریم. البته قبلاً هم تست‌هایی را توسط پزشک خودمان گرفته‌ایم ولی با توجه به اینکه پروتکل جدید امروز (دیروز) اعلام می‌شود، باید با شکل و شمایل قانونی‌تر کارمان را دنبال کنیم.» او درباره اعضای خارجی تیم هم توضیح داد: «ما فقط‌ هاروت ابراهیمیان، مربی دروازه‌بان‌های ارمنستانی را داریم که او در ایران و کنار تیم است.»

محسن کرباسچی، سرپرست ذوب آهن هم درباره زمان شروع مجدد تمرینات این تیم چنین صحبت کرد: «ما تمام تمهیدات بهداشتی و پزشکی را  برای خودمان تعریف کرده‌ایم. البته برای شروع تمرینات منتظر این هستیم که ستاد مبارزه با کرونا به سازمان لیگ اعلام کند. خوشبختانه چند آزمایشگاه در اصفهان هست که تست کرونا را بخوبی انجام می‌دهند.» او درباره وضعیت رادولوویچ، سرمربی این تیم هم توضیح داد: «ایشان آمادگی برگشت به ایران را دارد اما مشکل پروازی وجود دارد. وضعیت رادولوویچ مثل اسکوچیچ است. باید از بلگراد به جایی پرواز کند و بعد به ایران بیاید که هنوز این پرواز انجام نمی‌شود. به محض اینکه مشکل پروازهای آنجا برطرف شود، می‌تواند برگردد چون بلیتش آماده است.»

احد علوی، مدیر رسانه‌ای پارس جنوبی هم درخصوص شرایط این تیم توضیح داد: «برای شروع تمرینات منتظر نظر ستاد مبارزه با کرونا بوده‌ایم. البته آقای هومن افاضلی سرمربی تیم حدود 20 روز پیش برنامه کلی شروع تمرینات را به آقای مرادی سرپرست باشگاه داده تا مقدمات شروع تمرینات فراهم شود. از جمله تهیه زمین تمرین و خوابگاه در جم و در تهران. پزشک‌مان هم آقای پورسعید است که خوشبختانه خودش در ستاد ملی مبارزه با کرونا است و به پروتکل‌ها اشراف کامل دارد.»