۰ نفر

ناجی والیبال یا ناجی داورزنی؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 437161
ناجی والیبال یا ناجی داورزنی؟

خولیو ولاسکو به تیم ملی والیبال ایران بازمی‌گردد اما قرار است این بار او مشاور فنی باشد. گفته می‌شود سرمربی تیم ملی هم با نظر یکی از ستاره‌ها از بین پیمان اکبری و بهروز عطایی انتخاب می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ خولیو ولاسکو به ایران بازمی‌گردد؛ این خبر را فدراسیون والیبال به‌طور رسمی اعلام نکرده است اما رفتارهای طرفین در 2ماه اخیر این خبر را تأیید می‌کند. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون روز دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان نام ولاسکو را برد، اینکه اگر شرایط فراهم باشد و ولاسکو بتواند به والیبال ایران کمک کند، فدراسیون قطعا از او استفاده می‌کند. این نخستین باری است که بعد از فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ، سرمربی سابق تیم ملی، نام ولاسکو مطرح می‌شود اما به‌نظر می‌رسد از مدت‌ها قبل داورزنی تصمیم به بازگرداندن او داشته اشت.

بعد از شیوع کرونا، بازی‌های المپیک هم یک سال به تعویق افتاد. چند ساعت بعد از اعلام رسمی خبر تعویق المپیک، 2خبر متفاوت در والیبال ایران منتشر شد. کانال تلگرامی فدراسیون، درست بعد از اینکه خبر تعویق المپیک را منتشر کرد، خبری از ولاسکو داشت. سرمربی اسبق تیم ملی ایران به داورزنی و مردم ایران نوروز را تبریک گفته و از آنها خواسته بود در مقابل کرونا تسلیم نشوند. چند روز بعد خبرگزاری‌ها خبر فسخ قرارداد کولاکوویچ را روی خروجی خود قرار دادند. قرارداد ایگور کولاکوویچ، سرمربی سابق تیم ملی تا پایان‌ بازی‌های المپیک2020 توکیو بود.شاید در آن روزها نظر کمتر کسی به این موضوع جلب شد که چرا ولاسکو بعد از سال‌ها جدایی از ایران، پیام تبریک نوروز داده و این پیام 5روز بعد آغاز سال نو بوده است.داورزنی بعد از کنار گذاشتن کولاکوویچ، کارگروهی را برای انتخاب سرمربی تیم ملی تشکیل داد. جمشید حمیدی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران والیبال یکی از اعضای این کارگروه است. حمیدی که یکی از طرفداران ولاسکو است، در این کارگروه هم او را برای مربیگری پیشنهاد داده: «این کارگروه 2جلسه داشت. یکی از راهکارهایی که پیشنهاد شد این بود که بهترین مربی دنیا را بیاوریم. شرط آقای داورزنی این بود که اگر پول باشد، فدراسیون مربی می‌آورد. اما در نشست هم‌اندیشی نظر آقای داورزنی این بود که پول و ارز بحث ثانویه است و باید مربی‌ای استخدام شود که در‌شأن و جوابگوی والیبال ایران باشد.»

یکی از راه‌هایی که هم می‌شود مربی خوب داشت و هم خیلی پول هزینه نکرد، این است که تیم ملی به جای سرمربی خارجی، مشاور فنی خارجی داشته باشد. حمیدی درباره این پیشنهادی که شده توضیح می‌دهد: «گفتیم به جای اینکه یک سال برای یک مربی هزینه شود، برای یک‌ونیم تا 2ماه به یک مربی خوب پول بدهیم. ما می‌توانیم سرمربی ایرانی داشته باشیم و ولاسکو را هم به‌عنوان مشاور انتخاب کنیم. هم‌اکنون نزدیک به 12بازیکن ملی‌پوش ما لژیونر هستند و در طول سال نمی‌شود برای آنها اردویی برگزار کرد. اردوها قبل از مسابقات تشکیل می‌شود و در همان روزها هم ولاسکو می‌تواند کنار تیم باشد. در این شرایط هم سرمربی ایرانی، مشاور خوب کنارش دارد و هم اینکه بازیکنان ما می‌بینند مربی بزرگی بالای سرشان است. مشاور فنی روی تمرینات نوجوانان و جوانان هم نظارت می‌کند و به آنها برنامه می‌دهد. این شیوه مورد استقبال اکثریت است.»

حمیدی می‌گوید هنوز اینکه ولاسکو انتخاب آخر باشد، قطعی نیست: «آقای داورزنی هنوز دستش را رو نکرده. اما نظرها روی ولاسکو مثبت است. غیراز او هم مربیان بزرگ دیگری هستند که علاقه‌مندند به ایران بیایند.» ولاسکو هم‌اکنون مشاور فنی تیم‌های نوجوانان و جوانان ایتالیا است اما آیا او قبول می‌کند نفر اول نیمکت ایران نباشد. حمیدی می‌گوید مشکلی ندارد: «او دیگر مدعی مربیگری نیست. به ایران وابستگی دارد و قبول می‌کند که مشاور باشد.»‌

نفر اول نیمکت چه‌کسی است؟ چندی پیش داورزنی لیست گزینه‌های سرمربیگری را منتشر کرد، در این لیست نام 2مربی ایرانی هم بود؛ بهروز عطایی و پیمان اکبری. از بین این 2مربی، ولاسکو رابطه خیلی خوبی با اکبری ندارد. در روزهایی که ولاسکو سرمربی والیبال، کلاسی برای مربیان برگزار کرد، اکبری این کلاس را نیمه‌کاره رها و ولاسکو را شاکی کرد. در این شرایط شاید ولاسکو حاضر نباشد با او کار کند و انتخاب فدراسیون عطایی باشد، اما ولاسکو و فدراسیون تنها کسانی نیستند که درباره این انتخاب نظر می‌دهند. گفته می‌شود یکی از ستاره‌های تیم ملی هم در این انتخاب نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

 

  چرا ولاسکو؟

ولاسکو سال پیش اعلام کرد که دیگر در والیبال مربیگری نمی‌کند و شاید به همین دلیل است که حالا فدراسیون ایران برای او پست جدیدی تعریف کرده است، اما چرا فدراسیون به بازگشت ولاسکو اصرار دارد؟ ولاسکو از سال2011 وارد والیبال ایران شد و در همان سال اول حضور ایران را قهرمان آسیا کرد؛‌ بالاتر از ژاپن و کره‌جنوبی. همین اتفاق کافی بود تا او به‌عنوان ناجی والیبال ایران معرفی شود. والیبال ایران با ولاسکو مجوز حضور در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان را هم گرفت. با وجود این موفقیت‌ها، نتایج می‌گوید ایران مربی خارجی موفق‌تر از ولاسکو هم داشته. کواچ بعد از رفتن ولاسکو، سرمربی شد و کارنامه‌ موفق‌تری به جا گذاشت. در لیگ 2014 ایران برزیل را شکست داد و توانست تیم چهارم شود. همان سال در مسابقات قهرمانی جهان در رده ششم قرار گرفت و تیم ایران، تیم افسانه‌ای لقب گرفت. ایران در سال‌های اخیر 2بار سهمیه بازی‌های المپیک را گرفت؛ المپیک2016 با مربیگری رائول لوزانو و المپیک2020 با ایگور کولاکوویچ.

ولاسکو محبوب‌ترین سرمربی والیبال ایران است، شاید دلیل این محبوبیت، شروع موفقیت‌‌های والیبال ایران با سرمربیگری او باشد. بسیاری با کی‌روش مقایسه‌اش می‌کنند اما ولاسکو خوش‌شانس‌تر از کی‌روش بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال، زیر ذره‌بین رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال بود اما کمتر کسی در والیبال عیب ولاسکو را می‌گفت. شاید کمتر کسی در ایران بداند که در 4دیداری که ولاسکو و کولاکوویچ در تیم‌ها و مسابقات مختلف رودرروی هم قرار گرفته‌ بودند، کولاکوویچ برنده بوده. تنها کسانی که بعد از رفتن ولاسکو از ایران از او انتقاد کردند، تعدادی از ستاره‌های تیم ملی بودند، آنها که تصور می‌کردند توانایی‌شان زیر سایه محبوبیت ولاسکو قرار گرفته، مدعی شدند که در موفقیت‌های تیم ملی نقش بیشتری داشته‌اند و بدون ولاسکو هم این موفقیت‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند. با این حال نمی‌شود مدیریت قوی ولاسکو را نادیده گرفت و اینکه او بلد بود چطور خودش و موفقیت‌هایش را به نمایش بگذارد. ولاسکو در همه سال‌هایی که مربیان دیگری به ایران آمدند و نتیجه گرفتند، مربی اول و محبوب افکار عمومی بود. شاید همین محبوبیت و نگاه مثبت افکار عمومی به او است که داورزنی را ترغیب کرده است با هر عنوانی که شده، ولاسکو را به ایران بازگرداند.