۰ نفر

فوتبال در اولویت آخر ستاد کرونا

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 436893
فوتبال در اولویت آخر ستاد کرونا

در روزهایی که شیوع کرونا عرصه زندگی را بر همه مردم تنگ کرده است، ازسرگیری رقابت‌های فوتبال شاید روزنه‌ای برای بازگشت سرگرمی نزد مخاطبان این رشته پرطرفدار باشد؛ از طرف دیگر اما حتی برگزاری بدون تماشاگر مسابقات نیز خطرات زیادی برای فوتبالیست‌ها، مربیان، کادر اجرایی تیم‌ها و البته کادر برگزاری بازی‌ها دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، از آنجا که برای برگزاری هر مسابقه فوتبال حدود ٢٠٠ نفر در یک جامعه کوچک با یکدیگر ارتباط خواهند داشت و هر هفته فقط در لیگ برتر و لیگ دسته اول ١٧ مسابقه برگزار می‌شود، عملا برای برپایی یک هفته از بازی‌ها حدود ٣هزارو٥٠٠ نفر مجبور به ارتباط‌گرفتن با هم می‌شوند. از این‌رو حتی اگر یک نفر از این افراد مبتلا به کرونا باشد، می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را به بار آورد. با همه این مسائل اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اصرار به برگزاری بازی‌ها از اوایل خردادماه و پس از ماه مبارک رمضان دارند، اما اجرایی‌شدن این تصمیم منوط به صدور مجوز از سوی ستاد مبارزه با کروناست. مجوزی که صدور آن می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد و به همین علت است که اختلافات میان مقامات فوتبال و مسئولان وزارت بهداشت و درمان به اوج خود رسیده است.

برنامه سازمان لیگ چیست؟

سازمان لیگ فوتبال بعد از هماهنگی با مسئولان فدراسیون فوتبال از چند هفته قبل تصمیم گرفت برنامه جدید رقابت‌ها را تدوین کند. این اتفاق رخ داد و طبق برنامه سازمان لیگ تیم‌ها از شانزدهم اردیبهشت‌ماه تمرینات را باید آغاز کنند و ادامه بازی‌های لیگ نیز از اوایل خردادماه شروع شود؛ بر همین اساس برنامه کامل بازی‌های لیگ برتر، لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم نیز به‌طور کامل نوشته و در قالب بسته پیشنهادی به ستاد مبارزه با کرونا در ورزش ارایه شد. با اینکه پیش‌بینی می‌شد ستاد مبارزه با کرونا با بررسی برنامه جدید لیگ موضعش را خیلی سریع اعلام کند، اما تا این لحظه هیچ تصمیمی درباره فوتبال گرفته نشده است و به نظر می‌رسد فعلا هم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

ماحصل جلسه دیروز ستاد کرونا چه بود؟

در این‌باره روز گذشته اعضای ستاد مقابله با کرونا در ورزش به ریاست مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه‌ای چند ساعته را تشکیل دادند. جلسه‌ای که موضوع اصلی آن بازگشایی اماکن ورزشی و شروع مجدد فعالیت‌های رشته‌های ورزشی ازجمله فوتبال بود. اگرچه از ماحصل این جلسه اطلاعات خاصی بیرون نیامد، اما مشخص است که اعضای این ستاد با شروع مجدد فوتبال‌ها میانه‌ای ندارند. یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا که نمی‌خواست نامش فاش شود، درباره این موضوع  گفت: «واقعیت این است که برگزاری رقابت‌های فوتبال در این شرایط حساس اصلا به صلاح نیست و باید با طمأنینه این کار را انجام بدهیم. ما برای بازگشت به کار رشته‌های انفرادی به نتایج خوبی رسیدیم و البته در صورت موافقت وزارت بهداشت علاقه‌مندیم حتی باشگاه‌های بدنسازی نیز در شهرهایی که وضعیت‌شان سفید است، کارشان را شروع کنند، اما در فوتبال نباید تصمیم عجولانه بگیریم و به نظرم باید در مراحل پایانی بازی‌های فوتبال را دوباره استارت بزنیم.»

اختلافات به اوج رسید

تصمیم جمعی ستاد مبارزه با کرونا برای تعویق مسابقات فوتبال در شرایط فعلی می‌تواند به تعطیلی مسابقات کشیده شود. این ستاد قصد دارد تمرینات تیم‌های لیگ برتری را همچنان تعطیل نگه دارد و در جلسات بعدی درباره شروع مجدد تمرینات تصمیم بگیرد. از آنجا که تیم‌ها بعد از صدور مجوز برگزاری تمرین حداقل به ٢٠ روز زمان برای آماده‌سازی احتیاج دارند، عملا زمان زیادی برای برگزاری ادامه بازی‌ها وجود ندارد، یعنی فرض کنید ستاد کرونا تصمیم بگیرد از اوایل خردادماه مجوز تمرین تیم‌ها را صادرکند، آن‌وقت تیم‌ها در پایان خرداد باید مسابقات را شروع‌کنند و دیگر زمانی برای پایان مسابقات نیست. بی‌تردید برگزاری ٩ هفته لیگ برتر و چند بازی لیگ برتر حداقل دوماه زمان لازم دارد و در این شرایط فصل جاری فوتبال تا مهرماه طول‌می‌کشد که چون باید لیگ بعدی شروع شود، این مسأله عملا غیرقابل اجرا خواهد شد. همین تعلل ستاد کرونا برای برگزاری بازی‌ها نیز باعث اختلاف با مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال شده است. سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که در گذشته نیز دلخوری‌اش از برخی اعضای ستاد را به علت اظهارنظرها بیان کرده بود، روز گذشته اظهار داشت: «هرچه فاصله شروع تمرینات بیشتر شود، سختی کار تیم‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی مردم هم منتظر شروع رقابت‌ها هستند. درنهایت تا نیمه مرداد احتمال دارد لیگ قهرمانان آسیا شروع‌شود. باید زودتر لیگ را به سرانجام برسانیم. استنباط من این است که صحبت‌های روز یکشنبه حسن روحانی (رئیس‌جمهوری) در جهت آغاز لیگ بود و فحوای کلام رئیس‌جمهوری هم به همین شکل است. امیدوارم طی امروز و فردا این ستاد تصمیم نهایی را برای فوتبال بگیرد، چراکه تشخیص شرایط برعهده این عزیزان است.» او افزود: «شاید تاریخی که اعضای ستاد اعلام می‌کنند، به درد ما نخورد و منجر به لغو رقابت‌ها شود. طبق صحبتی که با ما داشتند، گفتند زمان شروع تمرینات را اعلام می‌کنیم و درنهایت هیأت رئیسه سازمان لیگ پس از این اقدام کمک می‌کند برای شروع‌شدن یا نشدن رقابت‌ها تصمیم‌گیری کنیم. فکر می‌کنم اگر بتوان در روز‌های آتی فضای تمرینی را باز کرد، تضمین ارایه می‌کنیم که این فضا از سوی کادر پزشکی تیم‌ها ایزوله شود و بازیکنان با تست کرونا کنترل شوند.»

چرا لیگ تعطیل نمی‌شود؟

در چنین شرایطی این پرسش پیش می‌آید که وقتی ستاد مبارزه با کرونا و مسئولان وزارت بهداشت علاقه‌ای به شروع دوباره لیگ ندارند، چه اصراری برای ادامه لیگ برتر وجود دارد؟‌ مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دغدغه‌های مهمی را برای این منظور دارند. آنها اگر لیگ را تعطیل اعلام کنند، دردسر بزرگ برای انتخاب قهرمان خواهند داشت. اگرچه پرسپولیس فاصله امتیازی زیادی با تیم‌های پایینی‌اش در جدول دارد، اما روی کاغذ تیم‌های مدعی دیگری نیز شانس قهرمانی دارند و قطعا با اعلام قهرمانی پرسپولیس همه آنها مواضع تندی خواهند گرفت. از طرف دیگر انتخاب تیم‌های آسیایی نیز فدراسیون را به دردسر می‌اندازد. هر تصمیمی در این‌باره گرفته شود، تیم‌هایی معترض خواهند شد و البته انتخاب سقوط‌کننده‌ها نیز در شرایطی که رقابت ‌در انتهای جدول داغ است، دغدغه جدیدی ایجاد خواهد کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال برای فرار از این مشکلات علاقه‌مند هستند بازی‌ها را ادامه دهند و به همین علت اختلاف‌هایی نیز با مسئولان ارشد دولت هم پیدا کرده‌اند.

انتظار همچنان ادامه دارد

با همه تفاسیر مطرح‌شده هنوز سرنوشت لیگ فوتبال ایران مشخص نیست. دراین‌باره اگرچه فیفا صراحتا به فدراسیون‌ها اعلام کرده لیگ‌های نیمه‌تمام خود را تعطیل نکنند، اما همه چیز در دست ستاد مبارزه با کروناست و به همین علت بعید است فعلا شاهد برگزاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشیم. پس باز هم منتظر می‌مانیم تا شاید در آینده‌ای نزدیک تکلیف لیگ برتر روشن شود.