۰ نفر

2 ایرانی در بین ۱۰ لژیونر تاثیرگذار آسیایی +عکس

۱۴ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۳۸
کد خبر: 428213
2 ایرانی در بین ۱۰ لژیونر تاثیرگذار آسیایی +عکس

سایت kumparan در گزارشی به معرفی ۱۰ لژیونر تاثیرگذار آسیایی در فوتبال اروپا پرداخت که نام علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا از ایران نیزبه چشم می‌خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، باید اعتراف کرد که آسیا قاره‌ای نیست که بهترین بازیکنان فوتبال را تولید کند. تاکنون هیچ فوتبالیستی از آسیا تاکنون برنده جایزه کلاس جهانی در حد توپ طلا نشده است. قهرمان شدن در جام جهانی هنوز یک رویا است. با این وجود همیشه استثنائات برای همه چیز وجود دارد. در کل بازیکنان آسیا به اندازه فوتبالیست‌های آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا یا آمریکای شمالی خوب نیستند. با این حال این به آن معنی نیست که بازیکنان آسیایی به هیچ وجه نمی‌توانند در مسابقات برتر فوتبال در سطح جهانی فوتبال بازی کنند.

بازیکنانی در فوتبال آسیا بودند که توانستند با حضور در فوتبال اروپا خوش بدرخشند و عملکرد خوبی داشته باشند که در زیر با این بازیکنان آشنا می‌شویم: 

پائولینو آلکانترا (فیلیپین)

یاهوهیکو اوکودرا (ژاپن)

چا بوم کئون (کره‌جنوبی)

علی دایی (ایران)

در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، سه فوتبالیست ایرانی بودند که شانس خود را در بوندس لیگا امتحان کردند.  کریم باقری و علی دایی (آرمینیا بیلفلد) و خداداد عزیزی (FC Koeln) این بازیکنان بودند. در بین این سه نام ، دائی کسی بود که طولانی ترین مدت را پشت سر گذاشت.

باقری ، دایی و عزیزی هر ۳ در فصل ۱۹۹۷/۹۸ وارد بوندسلیگا شدند. با این حال باقری و عزیزی هر دو در سال ۲۰۰۰ بوندسلیگا را ترک کردند و دایی تا سال ۲۰۰۲ در آنجا ماند. در واقع او از این سه نام قدیمی‌تر بود.

به عنوان یک مهاجم، دایی در بوندس لیگا در واقع خیلی در امر گلزنی موفق نبود. او به همراه آرمینیا، بایرن مونیخ و هرتا برلین تنها در ۵ فصل توانست ۱۹ گل به ثمر برساند. با این حال راه رفتن دایی در زمین کافی بود تا راه را برای سایر بازیکنان هموار کند.

دایی در سال ۲۰۰۷ به عنوان بازیکن با سایپا در لیگ ایران بازنشسته شد. دو سال بعد او یک تجارت پوشاک ورزشی را آغاز کرد که نام آن را Daei Sports گذاشت. 

هیده توشی ناکاتا (ژاپن)

مهدی مهدوی کیا (ایران)

علی دایی ، کریم باقری و خداداد عزیزی ممکن است پیشگام شوند اما موفق ترین بازیکن ایرانی در بوندس لیگا مهدی مهدوی کیا است. اگر این ادعا را باور ندارید از خود طرفداران هامبورگ می‌توانید بپرسید.

مهدوی‌کیا وقتی ۲۲ ساله بود به بوندس لیگا آمد. او به عنوان وینگر همه کاره سمت راست بود. استقامت، سرعت و دقت پاس های  مهدوی کیا زبانزد است. مهدوی‌کیا در حالی که در هامبورگ بود، یک عنوان DFB-Pokal و یک جام Intertoto را به دست آورد. مهدوی‌کیا پس از کسب بهترین بازیکن باشگاه در فصول ۲۰۰۲/۰۳ و ۲۰۰۳/۰۴ ، در لیست یازده بازیکن برتر تاریخ هامبورگ در قرن بیستم قرار گرفت.

در حال حاضر ، مهدوی کیا با اداره آکادمی فوتبال خود ، KIA ، در ایران زندگی می کند. به گفته مجله آلمانی ۱۱ فروند، این آکادمی در ایران بهترین است. مهدوی کیا از روش آموزش هافنهایم در آکادمی استفاده کرد.

پارک جی سونگ (کره‌جنوبی)

شونسوکه ناکامورا (ژاپن)

کیسوکه هوندا (ژاپن)

سون هیونگ مین ( کره جنوبی)

دیگر بازیکنان مهمی که می توانند در زمره بهترین ها باشند:

چین:  وو لی

کره جنوبی: لی یانگ پیو ، چا دو ری ، سئول کی هیون ، کی سونگ یونگ

ژاپن: جوئینچی ایناموتو، شینجی اوکازاکی، کازیوشی میورا، شینجی اونو، ماکوتو هاسبه

ایران: وحید هاشمیان ، سردار آزمون

عمان: علی الحبسی