۰ نفر

مسئول بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی:

افراد دارای علائم کرونا حق ورزش ندارند

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 423420
افراد دارای علائم کرونا حق ورزش ندارند

مسئول واحد بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه ورزش و برنامه غذایی مناسب در خط مقدم پیشگیری و جلوگیری از عفونت قرار دارند، در مورد نحوه ورزش کردن برای افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیف و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ساناز کبیری، مسئول بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی در ارتباط با اینکه با شیوع ویروس کرونا، ۵۲۰۰ مکان ورزشی با تعطیلی روبرو شده است و لزوم انجام فعالیت بدنی و ورزش در چنین مقطع زمانی چقدر است، اظهار کرد: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این مقطع زمانی از هر مساله دیگری مهم‌تر است و باید در چنین وضعیتی به فعالیت فیزیکی توجه جدی داشت که در کنار تغذیه مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تقسیم بندی افراد به ۲ دسته دارای بیماری زمینه‌ای و سالم

وی ادامه داد: در این راستا افراد را به دو دسته تقسیم می‌کنیم؛ آنهایی که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته و ندارند و از قبل ورزش کرده و در حال حاضر نیز قصد دارند ورزش را ادامه دهند و آنهایی که دارای علائم و عفونت در دستگاه تنفسی هستند.

ورزش کردن مشروط افراد سالم

مسئول واحد بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به دسته اول، عنوان کرد: ورزش کردن این دسته از افراد با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های صادر شده در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا ایرادی ندارد اما باید به تهویه هوا، ضدعفونی تجهیزات، رعایت فاصله دو متری با دیگر ورزشکاران، پرهیز از ورزش شدید و طولانی مدت توجه داشته باشند و در این برهه زمانی مصرف مایعات را افزایش داده و به علائم هشدار دهنده توجه داشته و اگر دچار تنگی نفس، درد عضلانی، ضعف بدن و درد در ناحیه قفسه سینه شدند ورزش را رها کرده و به پزشک مراجعه کنند.

نحوه ورزش برای افراد با علائم زمینه‌ای

کبیری در مورد آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند و با عفونت در ناحیه دستگاه تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: پرسش این است که آیا این دسته از افراد نیز می‌توانند ورزش خود را ادامه دهند؟ قرار نیست هر عفونتی در دستگاه تنفسی ویروس کرونا محسوب شود. برخی افراد علائمی مانند آبریزش بینی و گلودرد مختصر دارند و تب‌دار نیستند اما افرادی نیز علائم جدی و تب دارند، سرفه می‌کنند و درد و ضعف عضلانی نیز دارند.

میزان ورزش افراد با علائم مختصر هشدار دهنده

وی افزود: آنهایی که علائم مختصر دارند به شرط رعایت بهداشت فردی و پیروی از دستورالعمل‌های صادره می‌تواند به صورت خفیف و متوسط به میزان کمتر از ۵۰ درصد ورزش کردن در دوره‌های قبلی ورزش کنند و به طور حتم انجام ورزش برای این دسته افراد مفید است.

مسئول واحد بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه ورزش کردن به دو دسته هوازی و قدرتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: پیاده روی، دویدن و شنا، ورزش‌های هوازی هستند و برای اینکه بدانیم افراد با چه شدتی ورزش می‌کنند می‌توان از آزمون صحبت کردن استفاده کرد، بدین معنا که در زمان ورزش اگر فرد بتواند به راحتی صحبت کند و آواز بخواند شدت ورزش کردن خفیف است اما اگر در زمان ورزش نتواند آواز بخواند ولی بتواند صحبت کند، شدت متوسط و اگر نتواند در زمان ورزش به راحتی صحبت کند، ورزش شدید است.

استاندارد ورزش هفتگی

کبیری با اشاره به اینکه ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته به میزان روزانه ۳۰ دقیقه توصیه می‌شود، گفت: حداقل این میزان ورزش در روز باید دو بخش ۱۵ دقیقه‌ای باشد.

وی همچنین در مورد افرادی که دارای علائم هشدار دهنده نظیر تب بالا، تنگی نفس، سرفه و ... هستند، خاطرنشان کرد: این دسته افراد تا زمانی که به بهبودی کامل نرسیده‌اند نباید ورزش کنند چرا که ضعف ایمنی شدیدتر شده و دچار عارضه‌های شدید می‌شوند.

مسئول واحد بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص مقوله تغذیه مناسب برای ورزشکاران نیز، عنوان کرد: تغذیه مناسب روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مطلوب دارد و آنچه اثبات شده این است که برخی ویتامین‌ها در کارکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن نقش موثرند.

چه ویتامین‌هایی برای بهبود سیستم ایمنی بدن لازم است؟

کبیری با بیان اینکه ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، زینک و امگا ۳ به عنوان ویتامین‌های موثر در بهبود سیستم ایمنی بدن تلقی می‌شوند، گفت: همواره تاکید بر این است که چنین ویتامین‌هایی از طریق مواد غذایی به بدن منتقل شود و مردم نباید به مکمل‌ها روی بیاورند.