۰ نفر

حال دروازه‌بان‌‌های تیم ملی خوب نیست

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 421342
حال دروازه‌بان‌‌های تیم ملی خوب نیست

یکی از نکات موفقیت‌آمیز دوران کارلوس کی‌روش، انسجام خط دفاعی و دروازه تیم ملی ایران بود و همین امر باعث شده بود هم باشگاه‌ها از دروازه‌بان آماده سود ببرند و هم تیم ملی. علیرضا بیرانوند در سال 2018 و 2019 درخشش فوق‌العاده‌ای در مسابقات ملی و باشگاهی داشت که باعث شد در نهایت در سال 2019 نام او بین سه فوتبالیست برتر قاره آسیا قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: پیام نیازمند، دروازه‌بان تازه‌وارد لیگ برتر نیز با درخشش در تیم سپاهان، توجهات را به خود جلب کرد. همچنین سیدحسین حسینی و رشید مظاهری نیز به‌عنوان سنگربان سوم تیم ملی در یکی، دو فصل اخیر رقابت سختی داشتند که البته رشید با ثبات بیشتری توانست راهی تیم ملی شود و حسینی خط خورد. در فصل جدید لیگ برتر، به‌ویژه در چند هفته اخیر، فوتبال ایران شاهد افت و لغزش سنگربانان تیم ملی ایران بود؛ طوری که نتوانستند هم در لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا آن‌طور که باید از دروازه تیم‌های خود محافظت کنند و این مسئله زنگ خطری برای دراگان اسکوچیچی است که حالا باید به‌طور هم‌زمان هم به خط دفاع تیم ملی رسیدگی کند و هم آمادگی دروازه‌بانان تیمش را به سطح مطلوب برگرداند.

بیرانوند؛ حضور بین برترین‌های آسیا تا نیمکت ‌ذخیره‌ها

علیرضا بیرانوند بیش از چهار سال است که با کنارزدن رقبای خود، تبدیل به سنگربان شماره یک تیم ملی ایران شده است. او که با مهارت بالای خود در کنار خط دفاع مستحکم پرسپولیس، یکی از عوامل قهرمانی‌های پیاپی سرخ‌ها در لیگ برتر و جام حذفی بود، این آمادگی را در تیم ملی نیز به نمایش گذاشت. اوج هنرنمایی او در جام جهانی روسیه و مهار ضربه پنالتی کریس رونالدو بود که باعث شد آن مسابقه در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان برسد. درخشش بیرانوند اما مختص همان تک‌مسابقه نبود و او با مهار توپ مهاجمان تیم ملی اسپانیا و مراکش، تورنمنت خوبی را برای خود به یادگار ثبت کرد. در ادامه، بیرانوند در لیگ قهرمانان آسیا با واکنش‌های کم‌نظیر، پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند، اما در کمال شگفتی، کنفدراسیون فوتبال آسیا نام او را بین سه نامزد برتر توپ طلای قاره قرار نداد. ادامه درخشش بیرو باعث شد در سال 2019 او به آنچه که شایسته‌اش بود برسد و نامش سرانجام بین سه کاندیدای برتر کسب توپ طلا قرار بگیرد؛ هرچند بازیکن دیگری این عنوان را برد. بعد از رفتن برانکو و کارلوس کی‌روش، علیرضا بیرانوند با افت محسوسی مواجه شد؛ هرچند او با مهار ضربه پنالتی علی کریمی، از بازیگران اصلی پیروزی بزرگ پرسپولیس در دربی پایتخت مقابل استقلال بود، اما به مرور جایش را به بوژیدار رادوشویچ داد و دست بر قضا، رادو با عملکرد خیلی خوب در هر مسابقه، تبدیل به دروازه‌بان فیکس سرخ‌پوشان شده بود. بیرانوند اما در سه مسابقه اخیر برگزارشده پرسپولیس در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، به ترتیب مقابل استقلال تهران (لیگ برتر)، الدحیل و الشارجه (لیگ قهرمانان آسیا) در هر مسابقه دو بار دروازه‎‌اش باز شد تا انتقادهای فراوانی را به جان بخرد. بسیاری از کاربران فضای مجازی عقیده داشتند تصمیم گابریل کالدرون مبنی بر نیمکت‌نشینی موقت بیرانوند درست بوده تا او بار دیگر انگیزه خود را برای بازگشت به مسابقات به دست بیاورد. در هفته بیستم پرسپولیس (مقابل سپاهان) و هفته بیست‌و‌یکم (مقابل شهرخودرو) رادوشویچ بار دیگر به درون دروازه بازگشت تا سنگربان شماره یک تیم ملی ایران بازهم نیمکت‌نشینی در این فصل را تجربه کند.

پیام نیازمند؛ رکوردشکنی در لیگ برتر تا افت محسوس

دروازه‌بان سپاهان و سنگربان شماره دو تیم ملی ایران، در لیگ نوزدهم موفق شد رکورد بسته نگه‌داشتن دروازه را که در اختیار حسین حسینی (دروازه‌بان استقلال) بود، بهبود ببخشد. نیازمند با بسته نگه‌داشتن دروازه تیمش برای 940 دقیقه، توانست رکورد جالبی را برای خود به ثبت برساند و یکی از علل اصلی موفقیت سپاهان تا پایان نیم‌فصل نخست بود. با شروع نیم‌فصل دوم، اما ظاهرا افت نتایج سپاهان روی دروازه‌بانی نیازمند نیز اثر منفی گذاشته و مانند سابق آن‌طور که باید نمی‌تواند «کلین‌شیت» کند و دروازه تیمش را بسته نگه دارد؛ هرچند بسته نگه‌داشتن دروازه، منوط بر یک فاکتور نیست و علل مختلفی از‌جمله دفاع منسجم تیمی را می‌طلبد. در پنج مسابقه اخیر، با احتساب نتیجه 3 بر صفر پرسپولیس مقابل سپاهان که با رأی کمیته انضباطی لحاظ شد، پیام فقط در دو مسابقه موفق به ثبت کلین‌شیت شده و دروازه‌اش مقابل فولاد خوزستان و ذوب‌آهن باز شده است تا دیگر خبری از بسته نگه‌داشتن دروازه آن‌هم به صورت متوالی نباشد. حالا این‌طور باید گفت که از آخرین زمانی که نیازمند توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد، دقیقا 26 روز می‌گذرد؛ هفته نوزدهم و مقابل نفت مسجدسلیمان که با تساوی بدون گل به پایان رسید. گفتنی است پیام نیازمند در لیگ قهرمانان آسیا نیز با دریافت سه گل از السد قطر، یک روز بد دیگر را پشت سر گذاشته بود.

رشید مظاهری؛ درگیر حاشیه و از‌دست‌رفتن تمرکز

سنگربان سابق ذوب‌‌آهن که دوران خوبی را در این تیم داشت، تصمیم گرفت برای ادامه فوتبال خود راهی تبریز و تیم تراکتور شود. مظاهری همان کیفیت اصفهان را در تبریز نیز ادامه داد و تا هفته هشتم موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه تیمش شده بود. مظاهری تا هفته هشتم در کورس رقابت با پیام نیازمند بود که سرانجام دروازه‌اش مقابل صنعت نفت آبادان باز شد و پیش از رسیدن به رکورد 700 دقیقه، این رکورد برای او متوقف شد. مظاهری با شروع نیم‌فصل دوم، هیچ شباهتی به دروازه‌بان آماده ابتدای فصل نداشت. او در پنج هفته اخیر حتی در یک مسابقه نیز نتوانسته دروازه را بسته نگه دارد و بدترین عملکرد را بین سه دروازه‌بان ملی‌پوش‌ تیم ملی ایران از خود به جای گذاشته است. او در این پنج هفته، با شش گل خورده در لیگ برتر، نشانی از روزهای اوج خود ندارد. یک قیاس ساده نشان می‌دهد که مظاهری آن چالاکی نیم‌فصل نخست را ندارد؛ تراکتور در نیم‌فصل نخست در همان پنج هفته‌ ذکرشده با دروازه‌بانی مظاهری پنج کلین‌شیت را ثبت کرده بود که باعث شده بود با مصطفی دنیزلی، به صدر جدول برسد. بااین‌حال، یک روی دیگر سکه این است که رشید مظاهری هم مانند چند بازیکن دیگر تراکتور، در کنار مالک باشگاه، اسیر کُری‌های فضای مجازی شده و به جای تقویت ذهنی و فنی خود در درون زمین، کار را به بیرون زمین و اینستاگرام کشانده‌اند تا شاید هوادارانشان را با این موضوعات سرگرم کنند. فاصله‌گرفتن از اصل موضوع شاید یکی از دلایل افت مظاهری در چند هفته اخیر باشد.

حالا دراگان اسکوچیچ با دروازه‌بانانی رو‌به‌رو است که تا همین چند ماه پیش، رقابت سختی برای بسته نگه‌داشتن دروازه‌های خود و ثبت رکورد داشتند، اما حالا کار به جایی رسیده که سنگربان شماره یک تیم ملی ایران نیمکت‌نشین شده، پیام نیازمند نیز نمی‌تواند دروازه‌اش را بسته نگه دارد و رشید مظاهری نیز در پنج هفته اخیر در تمام مسابقات گل خورده است! بازسازی خط دفاعی و به‌ویژه دروازه ایران، با نفراتی که انگیزه و تمرکز خود را از دست داده‌اند، وظیفه اصلی سرمربی تازه‌وارد کروات برای صعود به جام جهانی است.