۰ نفر

ال‌کلاسیکو بدون ترس از کرونا

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۳۷
کد خبر: 420985
ال‌کلاسیکو بدون ترس از کرونا

ال‌کلاسیکو دوباره از راه رسید. جدالی که حتی کرونا هم مانع برگزار شدن آن نشده است. این ویروس خیلی از کشورهای جهان را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث لغو مسابقات ورزشی یا بدون تماشاگر برگزار شدن آن در اروپا شده ولی تا دیروز که لطمه‌ای به یکی از حساس‌ترین بازی‌های باشگاهی جهان نزد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته در روزهای گذشته خبرهایی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است کرونا لذت تماشای ال‌کلاسیکو را از علاقه‌مندان به فوتبال در سراسر جهان بگیرد ولی این اتفاق نیفتاد تا باز هم نفس‌ها در سینه حبس شود و شاهد نبردی دیگر میان 2 غول فوتبال جهان و ستاره‌های آنها باشیم. خاویر تباس، رئیس لالیگا اعلام کرد: «اگر ویروس کرونا به شکلی در اسپانیا گسترش پیدا کند که روی مسابقات فوتبال هم تأثیر بگذارد، سازمان لالیگا پروتکل‌هایی برای این وضعیت در نظر گرفته که اجرایی خواهد کرد ولی بازی ال‌کلاسیکو برگزار می‌شود و از این بابت در معرض تهدید نیست.»

بدین ترتیب، رئال مادرید و بارسلونا از ساعت 23:30 امشب با قضاوت متئو لاهوس در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برابر هم قرار می‌گیرند. در بازی‌هایی که این داور سرشناس اسپانیایی برای رئال قضاوت کرده، سفیدپوشان مادریدی صاحب 21 پیروزی، 3 مساوی و 6 باخت شده‌اند. بازی رفت رئال- اوساسونا که با برتری 2-0 مادریدی‌ها تمام شد، آخرین قضاوت این داور اهل والنسیا برای کهکشانی‌ها بوده است. لاهوس برای رئال 7 پنالتی گرفته و علیه این تیم پنالتی نگرفته است. ضمن اینکه 3 بازیکن رئال و 4 بازیکن حریف مقابل را اخراج کرده است. بارسا هم با قضاوت لاهوس 23 پیروزی، 6 مساوی و یک باخت داشته است. لاهوس 5 بازیکن بارسا و 9 بازیکن تیم مقابل را اخراج کرده است. او 6 بار برای بارسا و یک بار هم برای حریف مقابل اعلام پنالتی کرده است. لاهوس آخرین بار در دیدار برابر اتلتیکو برای بارسا قضاوت کرد که با تک گل مسی به اتمام رسید. لاهوس از جمله داورانی است که در بازی‌های او VAR کمترین دخالت را داشته و در مورد تصمیماتش بخوبی برای بازیکنان توضیح می‌دهد.

دیدار امشب برای قوهای سپید مادرید که میزبان هستند، شرایطی بسیار تعیین کننده دارد. چرا که رئال بازی هفته قبل خود را 1-0 به لوانته باخت تا صدر را به بارسلونایی واگذار کند که 5-0 ایبار را از پیش رو برداشت و با 55 امتیاز بالاتر از رئال 53 امتیازی قرار گرفت. شاگردان زین‌الدین زیدان، چهارشنبه شب در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دومین باخت پیاپی خود را تجربه کردند. آنها با تک گل ایسکو از منچسترسیتی پیش بودند اما در ۱۰ دقیقه ورق برگشت و 2 گل دریافت کردند. این موضوع باعث شد تا نشریه مادریدی مارکا با تیتر اصلی «به سوی ال‌کلاسیکو بدون حق اشتباه» به استقبال دیدار بزرگ امشب برود. «زیزو» در ال‌کلاسیکو فرصتی مناسب برای دور کردن انتقادات از خود و تیمش خواهد داشت اما در صورت شکست احتمالاً شانس قهرمانی لالیگا را از دست خواهد داد و این اتفاق برای زیدان بسیار گران تمام خواهد شد. رئالی‌ها کوپا دل ری (جام حذفی) را از دست داده‌اند و با شکست از سیتی در بازی رفت، در آستانه حذف از لیگ قهرمانان هم قرار دارند. بنابراین سرمربی فرانسوی رئال به خوبی می‌داند که محکوم به شکست بارسلوناست تا در لالیگا بار دیگر بالاتر از رقیب دیرینه قرار بگیرد. آمار زیدان در 8 ال‌کلاسیکو که حضور داشته 3 پیروزی، 3 تساوی و 2 شکست است. جالب اینکه هر 2 شکست زیدان برابر بارسا نیز در برنابئو و در بازی‌های لالیگا (2017 و 2018) رقم خورده و در عوض او توانسته 2 بار در نیوکمپ و یک بار نیز در برنابئو طعم شیرین پیروزی بر بارسا را بچشد. رئال با زیدان توانسته 12 گل به بارسا بزند و 11 گل نیز دریافت کرده که متوسط 1.5 گل در هر بازی در مقابل 1.37 گل بارسا می‌شود.

با تمام این اوصاف، رئال مادرید در بدترین شرایط خود در فصل جاری قرار دارد و همین موضوع کاتالان‌ها را برای کسب نتیجه‌ای مهم امیدوار می‌کند. بارسلونا از سال 2008 تاکنون در لالیگا موفق شده 8 بار در خانه رئال به پیروزی برسد. باخت 2-6 به بارسای پپ در سال 2009 و شکست 0-4 به بارسای انریکه در سال 2015 سنگین‌ترین شکست‌های خانگی رئال در 2 دهه اخیر محسوب می‌شوند. آبی و اناری‌پوشان در 4 مصاف اخیر خود برابر رئال در لالیگا توانسته‌اند رئال را در برنابئو مغلوب کنند. 0-4 در فصل 16-2015، 2-3 در فصل 17-2016، 0-3 در فصل 18-2017 و 0-1 در فصل گذشته. یک سال پیش نیز در چنین روزهایی بارسلونا توانست رئال را ابتدا 0-3 در کوپا دل ری در برنابئو شکست دهد و 4 روز بعد نیز در لالیگا با پیروزی 0-1 در برنابئو رئال را از قهرمانی لالیگا ناامید کرد. رئال چند روز پس از آن، برابر آژاکس هم 1-4 در برنابئو شکست خورد تا در هر سه جام فصل ناکام بماند. یک سال بعد تاریخ برای کهکشانی‌ها در حال تکرار است. آنها در هر 3 بازی خانگی اخیر خود از کسب پیروزی بازمانده‌اند و در چنین وضعیت بغرنجی به ال‌کلاسیکو رسیده‌اند. در مجموع، ال‌کلاسیکوهای خانگی در لالیگا از فصل 09-2008 تاکنون برای رئال چیزی شبیه کابوس بوده‌اند. در 11 بازی لالیگا در برنابئو، بارسا 29 گل زده و رئال 14 گل. همچنین رئال در 11 سال گذشته در لالیگا تنها 2 بار موفق به پیروزی بر بارسا در دیدارهای خانگی‌اش شده (2013 و 2015 با نتایج 2-1 و 3-1).  البته آنها در این مدت 2 برد خانگی برابر بارسا در سوپرکاپ را هم جشن گرفته‌اند. در چنین شرایطی و با توجه به آمار خیره کننده، بارسلونا با اتکا به مسی، فوق ستاره خود خوشبین است که کار رئال را در لالیگا تمام کند. مسی در فرم ایده‌آلی قرار دارد و در بازی قبل بارسا مقابل ایبار، پوکر (4 گل) کرد. لئو در حال حاضر با 18 گل و 12 پاس گل، در صدر جدول گلزنان و پاسورهای لالیگا قرار دارد. بارسا در بازی رفت با هدایت ارنستو وال‌ورده به مصاف رقیب دیرینه رفت ولی حالا کیکه ستین، سرمربی کاتالان‌هاست. این مربی 61 ساله اولین ال‌کلاسیکوی خود را تجربه خواهد کرد و از زمانی که سرمربیگری بارسا را برعهده گرفته، 5 برد و یک باخت در لالیگا به دست آورده و یک تساوی 1-1 هم در خانه ناپولی در لیگ قهرمانان داشته است. ستین در این مسابقه، سرخی روبرتو مدافع- هافبک خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و احتمالاً جونیور فیرپو و نلسون سمدو مدافعان کناری بارسا در ال‌کلاسیکو خواهند بود. ضمن اینکه ادن آزارد غایب بزرگ کهکشانی ها در این بازی است.

گفتنی است این بازی دویست و هفتاد و هفتمین تقابل بارسلونا و رئال مادرید است. در 276 بازی گذشته شامل تمام رقابت‌ها، 115 برد سهم بارسا بوده و 99 پیروزی برای رئال به ثبت رسیده و 62 مسابقه نیز مساوی شده است. دو تیم در چارچوب رقابت‌های لالیگا 179 مصاف داشته‌اند که سهم هر تیم 72 پیروزی بوده و 35 مسابقه هم مساوی شده است. آخرین تقابل دو تیم هم بازی رفت فصل جاری در ورزشگاه نیوکمپ بارسلون بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. بهترین پیروزی آبی و اناری‌پوشان برابر قوهای سپید مادرید برد 7-0 در بازی دوستانه سال 1913 و بهترین برد کهکشانی‌ها هم پیروزی معروف 11-1 در کوپا دل ری 1943 است. ضمن اینکه مسی 26 گله بهترین گلزن ال‌کلاسیکوها ست.