۰ نفر

کرونا؛ هیولای جدید ورزش ایران

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 419990
کرونا؛ هیولای جدید ورزش ایران

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، ورزش کشور را در آستانه بازی‌های المپیک 2020 توکیو با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، درحالی‌که کمتر از پنج ماه تا آغاز بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا فرصت باقی مانده و ورزشکاران باید در این فرصت کوتاه در رقابت‌های انتخابی شرکت کنند تا سهمیه حضور در این بازی‌ها را به دست آورند، اما عملا با این اتفاق همه فعالیت‌های آنها به تعلیق درآمده است.

روند شیوع و تهدید این ویروس مرگ‌بار، شرایطی را به وجود آورده تا کشورهای خارجی، پروازهای ورودی و خروجی را برای مسافران ایرانی ببندند و متعاقبا تیم‌های ملی ورزشی هم نتوانند در میادین برون‌مرزی حضور داشته باشند. اولین ترکش این اتفاق، گریبان تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر را گرفت که برای شرکت در مسابقات جام جهانی، انتخابی المپیک عازم لهستان شده بود. این تیم در حالی سهمیه المپیک خود را در لهستان قطعی کرد که به دلیل لغو اعزام‌ها، تا به الان نتوانسته به کشور بازگردد. البته از آنجا که این تیم دو هفته دیگر مسابقات جام جهانی ایتالیا را پیش‌رو داشت، تصمیم گرفت در لهستان بماند و از آنجا به ایتالیا برود. حالا اما خبر می‌رسد که به‌خاطر روند رو به رشد ویروس کرونا در ایتالیا، این کشور مسابقات شمشیربازی را هم لغو کرده و معلوم نیست تا به این لحظه تکلیف سابریست‌های ایرانی برای بازگشت به کشور و البته رقابت‌های پیش‌رو چه می‌شود.

‌اعزام کشتی‌گیران به کشور ثالث

نگرانی بزرگ‌تر در مورد حضور تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک قرقیزستان است. پیش از این قرار بود این مسابقات که فروردین‌ماه موعد آن اعلام شده بود در چین برگزار شود که با وضعیت خطرناک چین به‌عنوان کشور منشأ این ویروس، میزبانی از آن گرفته شد. حالا اما در شرایطی قرقیزستان، برگزارکننده این مسابقات است که معلوم نیست کشتی‌گیران ایرانی بتوانند تا آن زمان از کشور خارج شوند. البته تنها دغدغه اهالی فدراسیون کشتی، کسب این سهمیه‌ها نیست، بلکه آماده‌سازی ملی‌پوشان اعزامی به قرقیزستان و محدودیت‌های احتمالی و سخت اعزام به این کشور به مراتب بیشتر از هر چیز دیگری باعث نگرانی آنها شده است. فدراسیون کشتی هم در نظر دارد لغو احتمالی اعزام کشتی‌گیران کشورمان به قرقیزستان را به شکلی دیگر حل کند و این نفرات را چند هفته زودتر به یک کشور ثالث بفرستد، به‌طوری‌که آزاد و فرنگی‌کاران مدعی سهمیه‌های باقی‌مانده طی یک یا دو هفته آتی به یک کشور ثالث اعزام می‌شوند و مدتی به تمرینات آماده‌سازی می‌پردازند. سپس از آن کشور ثالث با خیالی آسوده از لغو احتمالی پروازهای خارجی از مبدأ ایران، راهی قرقیزستان خواهند شد. در این رابطه چندین کشور، مدنظر فدراسیون کشتی قرار گرفته است؛ کشورهایی که سفر به آنها نیاز به انجام روند اداری طولانی و سخت برای صدور روادید ندارد و می‌توان به راحتی به آنجا سفر کرد. البته در این بین باید سفر کشتی‌گیران به ترکیه را منتفی دانست، چراکه این کشور اخیرا محدودیت‌های شدیدی برای مسافران ایرانی قائل شده و نمی‌توان حساب چندانی روی این کشور باز کرد.

فدراسیون کشتی، کشورهای دیگری مانند ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و حتی مجارستان (با وجود اعمال محدودیت فراوان از سوی این کشورها) را برای این اقدام در نظر گرفته است، هرچند هنوز مشخص نیست کدام‌یک از این کشورها پذیرای کشتی‌گیران ایرانی خواهند بود، اما آنچه مسلم است این است که عزم متولیان کشتی جزم شده تا با وجود هزینه بالای این جابه‌جایی، فرصت کسب سهمیه‌های المپیک در قرقیزستان را از دست ندهند. برخی دیگر از کشورهای آسیایی، از جمله خود چینی‌ها هم چنین راهکاری را اجرائی کرده‌اند و هم‌اکنون در برخی از کشورهای مختلف مشغول تمرین هستند، ضمن اینکه برخی از ملی‌پوشان رشته‌های مختلف ورزشی کشورمان نیز کمی زودتر به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند تا در صورت لغو پروازهای خارجی به مشکلی برای حضور در میادین بین‌المللی برنخورند.

‌مانع‌تراشی برای برادران عالمیان

اتفاق ناراحت‌کننده دیگر در مورد تیم ملی تنیس روی میز رخ داده است. نوشاد و نیما عالمیان قرار بود در تور جهانی تنیس روی میز قطر شرکت کنند، اما اکنون این کشور اجازه شرکت به نمایندگان ایران را نمی‌دهد. دلیل این اتفاق شیوع ویروس کرونا در ایران عنوان شده است. فدراسیون تنیس روی میز نیز روز گذشته اعلام کرد، با توجه به شرایط موجود برای ورود اتباع ایرانی به کشور قطر، با اعلام رسمی فدراسیون تنیس روی میز این کشور حضور این دو ملی‌پوش در تور جهانی قطر لغو شد. مسابقات قطر ۳ تا ۸ مارس (۱۳ تا ۱۸ اسفند) برگزار می‌شود.

‌ سردرگمی تیم تاریخ‌ساز واترپلو

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در چین و انصراف قزاقستان از میزبانی مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ واترپلو، تکلیف نماینده قاره آسیا برای حضور در المپیک توکیو با چالش جدی مواجه شد. قزاق‌ها با نفوذ در فدراسیون جهانی شنا این پیشنهاد را مطرح کردند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در چین، رقابت‌های انتخابی المپیک برگزار نشود و تیم قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ (یعنی تیم قزاقستان) مستقیم به المپیک توکیو صعود کند. فدراسیون جهانی نیز برخلاف مقررات با ارسال ایمیل به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ایران این پیشنهاد را مطرح کرد که با مخالفت ایران مواجه شد. فدراسیون ایران با ارسال نامه‌ای مخالفت خود را اعلام و خواستار اجرای مقررات شد. طبق مقررات فدراسیون جهانی در صورت لغو رقابت‌های انتخابی باید یک دیدار پلی‌آف بین دو کشور برگزار شود. حال تیم ملی در انتظار پاسخ فینا برای برگزاری دیدار پلی‌آف است. البته با توجه به ورود کرونا در ایران چالش جدیدی پیش‌روی تیم ملی قرار گرفته است.

فرید فتاحیان، دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، دراین‌باره می‌گوید: «منتظر پاسخ نهایی فدراسیون جهانی هستیم تا در صورت موافقت یک بازی پلی‌آف بین تیم‌های ایران و قزاقستان طبق قانون برگزار شود، ولی با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا در ایران کار کمی سخت شده است. حتی اگر بتوانیم موافقت فدراسیون جهانی شنا را برای برگزاری دیدار پلی‌آف بین تیم‌های ایران و قزاقستان کسب کنیم، مسئله ویزا و کشور میزبان مطرح می‌شود، چراکه اکثر کشورها پروازهای خود را به روی ایران بسته‌اند و امکان تردد وجود ندارد و امیدوار هستیم این معضل به شکلی حل شود».

همچنین رقابت‌های تکواندوی انتخابی المپیک قاره آسیا قرار بود به میزبانی چین در شهر «ووشی» برگزار شود که فدراسیون جهانی به‌دلیل شیوع بیماری «کرونا» در این کشور، میزبانی را از چینی‌ها گرفت و به اردن داد. بر همین اساس اردن در شهر امان در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ میزبان این رقابت‌هاست؛ اما شیوع بیماری کرونا در ایران نیز برای تکواندوکاران کشورمان مشکل‌ساز شده است. میزبان به فدراسیون‌های ایران و چین اعلام کرده محدودیت‌هایی را برای پذیرش تکواندوکاران آنها قائل شده است. اینها همه در حالی است که با توجه به فراگیرشدن ویروس کرونا در بیشتر نقاط دنیا، به‌ویژه چین و شرق آسیا، این احتمال وجود دارد که میزبانی المپیک توکیو از ژاپن گرفته شود یا حتی این بازی‌ها برگزار نشود، چراکه لطمه زیادی به مسابقات مختلف زده است. در یک ماه گذشته تعداد زیادی از رقابت‌های بین‌المللی لغو شده که لطمه زیادی را به کشورهای مختلف وارد کرده است.

‌صدور گواهی سلامت برای ورزشکاران ایرانی

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با توجه به سیر صعودی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران اعلام کرده که حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات انتخابی المپیک باید به شرط همراه‌داشتن گواهی سلامت با عنوان کارت بهداشت که تضمین‌کننده  سالم‌بودن و ناقل‌نبودن آنهاست، انجام شود. در واقع IOC از کشورهای میزبان این رویدادها خواسته که به شرط همراه‌داشتن این گواهی، پذیرای ورزشکاران شوند. البته خاصیت همه‌گیری جهانی کرونا و اینکه هم‌زمان نقاط مختلف دنیا را درگیر خود کرده، باعث شده کمیته بین‌المللی المپیک این محدودیت را علاوه بر ایران برای بسیاری دیگر از کشورها که با معضل کرونا مواجه شده‌اند نیز اعمال کند. طبق تأکید IOC، دولت ایران یا نهاد وابسته به دولت باید گواهی سلامت ورزشکاران و سالم‌بودن آنها از کرونا ویروس را صادر کند.

این مسئله پای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران را هم به میان کشیده است تا بعد از معاینه ورزشکاران، تأیید سلامت آنها را برای حضور در مسابقات اعلام کند. بوکس اولین رشته‌ای بود که تأکید IOC درباره آن اجرا شد. روز گذشته تیم ملی بوکس به اردن سفر کرد تا در مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی این کشور شرکت کند. باید دید کشورهای میزبان رقابت‌های انتخابی المپیک تا چه حد از این دستور کمیته بین‌المللی المپیک تبعیت می‌کنند.