۰ نفر

سپاهان – پرسپولیس؛ جنجال داخلی، خطر خارجی

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 419704
سپاهان – پرسپولیس؛ جنجال داخلی، خطر خارجی

حواشی دیدار لغوشده سپاهان – پرسپولیس در چارچوب بازی‌های هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر همچنان ادامه دارد؛ این بازی که قرار بود عصر روز یکشنبه در اصفهان و به میزبانی سپاهان برگزار شود، به دلیل به‌موقع حاضرنشدن بازیکنان سپاهان لغو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  البته که ماجرا به همین سادگی‌ها هم نبود؛ سپاهانی‌ها ادعا می‌کنند تماشاگرانشان مانع از حرکت اتوبوس این تیم به سمت ورزشگاه شده و در نتیجه دیر رسیده‌اند. در سوی دیگر، پرسپولیسی‌ها این مورد را بهانه‌جویی عنوان می‌کنند و اعتقاد دارند بازی باید 3 بر صفر به سود آنها اعلام شود.این ادعاها مربوط به همان دقایق بعد از لغو بازی بود، ولی جدال لفظی دو طرف به تلویزیون هم کشیده شد و دست‌آخر مثل اکثر دفعاتی که این دو تیم رودرروی هم ایستادند، کار به جاهای باریک‌تری هم کشیده شد.

نمی‌خواستند چون کی‌روش را نداشتند!

سپاهانی‌ها برای برگزاری بازی با تأخیر به ورزشگاه رسیدند، ولی برای انجام بازی در زمان تعیین‌شده در زمین حاضر نشدند تا ناظر داوری به همراه تیم داوری و بازیکنان پرسپولیس که وارد زمین شده بودند راهی رختکن شوند. از اینجا به‌بعد داستان اصلی شروع شده، چون ناظر بازی می‌گوید به سپاهانی‌ها هشدار داده اگر می‌خواهند بازی کنند وارد زمین شوند، ولی آنها امتناع کردند. در سوی دیگر پرسپولیسی‌ها هم می‌گویند سپاهانی‌ها حتی یک نفر را هم برای گرم‌کردن به زمین نفرستادند که مشخص است قصد بازی‌کردن نداشته‌اند. بااین‌حال مسئولان سپاهان می‌گویند بازیکنانشان در راهروی رختکن مشغول گرم‌کردن بوده‌اند و این بازیکنان پرسپولیس بوده‌اند که دیگر حاضر نشده‌اند بازی کنند. این ادعا در حالی مطرح شده که دو طرف به‌جد اعتقاد دارند تیم رقیب از بازی سر باز زده است. پرسپولیسی‌ها و در رأس همه، مدیرعامل این تیم؛ یعنی محمدحسن انصاری‌فرد معتقد هستند سپاهانی‌ها به این دلیل که یکی، دو بازیکن اصلی‌شان را به دلیل مصدومیت نداشته‌اند، چندان راغب به انجام بازی نبوده‌اند. اشاره آنها به مصدومیت استنلی کی‌روش، بهترین گلزن سپاهان است که این دیدار را به دلیل مصدومیت از دست داده بود؛ موضوعی که مشخصا راستی‌آزمایی برایش کار بسیار دشواری است.

از پرسپولیس حمایت می‌شود!

هرچقدر که پرسپولیسی‌ها اعتقاد به قانون‌شکنی تیم اصفهانی دارند، اما مسئولان سپاهان و البته امیر قلعه‌نویی، سرمربی‌شان، می‌گویند دلیلی برای امتناع از بازی وجود نداشته، چون اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد، اصلا به ورزشگاه نمی‌آمدند. آنها معتقدند ازدحام تماشاگران مقابل در هتل محل سکونتشان مانع از حرکت به‌موقع آنها شده و بازیکنان پرسپولیس باید برای انجام این بازی صبر می‌کردند. مسعود تابش، مدیرعامل و امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم سپاهان، با اشاره به فینال جام حذفی سال گذشته می‌گویند چطور برای آن بازی چندین‌ساعت تأخیر صورت گرفت و پرسپولیسی‌ها حاضر شدند، ولی برای این بازی آنها گفتند دیگر حاضر نیستند به زمین مسابقه بیایند؟ تابش حتی تلاش کرد موضوع را به سمت‌وسوی حمایتی خاص از باشگاه پرسپولیس بکشاند. او می‌گوید: «اگر هر تیمی غیر از پرسپولیس در این دیدار بود، مطمئنا بازی برگزار می‌شد». بعد از انجام این صحبت‌ها بود که افشین پیروانی، مدیر ورزشی باشگاه پرسپولیس هم وارد میدان شد و خطاب به امیر قلعه‌نویی گفت که صحبت‌هایی مطرح شد که بوی بی‌سوادی می‌دهد. این‌طور شد که روز گذشته هم عنوان شد امیر قلعه‌نویی از مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به‌خاطر افترا شکایت کرده و پیگیری می‌کند.

سرنوشت رأی چه می‌شود؟

در شرایطی که بعد از بازی لغوشده روز یکشنبه، یکی، دو کارشناس داوری گفته بودند با استناد به مواد قانونی باید بازی 3 بر صفر شود، ولی روز گذشته، حسین عسگری، رئیس سابق کمیته داوران، با رد چنین فرضیه‌ای به فارس گفت: «چنین چیزی وجود ندارد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌تواند در مورد این مسئله تصمیم‌گیری کند و بر اساس گزارش تیم داوری رأی خود را اعلام خواهد کرد. ممکن است این رأی بر اساس گزارش داور ۳ بر صفر به سود پرسپولیس شود یا امکان رأی به تکرار مسابقه هم وجود دارد. باید ببینیم سرپرست تیم میزبان چه گزارشی می‌دهد، زیرا تیم میهمان که پرسپولیس بوده در ورزشگاه حضور داشته است». با وجود اینکه عسگری احتمال 3 بر صفرشدن دیدار را رد می‌کند، ولی صحبت‌های ناظر بازی در تلویزیون نشان می‌دهد که به زعم او، سپاهانی‌ها مقصر بوده‌اند؛ جلال مرادی که نماینده فدراسیون برای برگزاری این بازی بود، می‌گوید: «ابتدا به ما گفتند که تیم سپاهان نمی‌تواند به دلیل ممانعت تماشاگران از هتل خارج شود. بلافاصله فرمانده یگان ویژه به سمت هتل حرکت کردند و از سوی دیگر قائم‌مقام نیروی انتظامی استان راهی محل هتل شدند. مقام انتظامی از محل هتل با من تماس گرفت که مشکلی برای عزیمت تیم وجود ندارد، ولی آنها از هتل بیرون نمی‌آیند.در نهایت اعلام شد تیم سپاهان حرکت می‌کند. من حتی پیش‌بینی کردم که شاید بعضی هواداران بخواهند مسیر را مسدود کنند و از یگان موتورسوار خواستیم برای چک‌کردن و بازگذاشتن مسیر بروند. اتوبوس تیم سپاهان درست در زمان تعیین‌شده برای شروع بازی؛ یعنی 16:15 وارد ورزشگاه شدند. من سراغ آقایان فتاحی و قلیچ‌خانی، از مسئولان این تیم رفتم و خواستم چند بازیکن وارد زمین شوند که تمایل سپاهان برای بازی معلوم و تیم میهمان هم مجاب به ماندن شود، ولی این کار را نکردند. غیر از این من به رختکن هم رفتم و گفتم که زمان نداریم و نفراتی برای گرم‌کردن به زمین بیایند، ولی هیچ خبری نشد تا ساعت 17 که آقای فتاحی آمدند و گفتند ما آماده بازی هستیم. من به بازیکنان پرسپولیس و تیم داوری گفته بودم که لباس‌ها را عوض نکنند تا اگر شد بازی انجام شود و این تا ساعت 17:25 بود، ولی با وجود اعلامی که به من شد هم هیچ بازیکنی از سپاهان در زمین حضور پیدا نکرده بود. شرایط به شکلی شد که حتی رئیس هیئت‌مدیره باشگاه سپاهان وقتی فهمیدند که تیم به زمین نمی‌آید، وارد عمل شدند. در این کش‌وقوس‌ها حتی یکی از عوامل مجموعه سپاهان به آنها گفت که به زمین نروید، چون اگر بروید، بازی 3 بر صفر می‌شود و تمام مسئله این بود که تیم سپاهان در ورزشگاه بود. فرصت کافی برای حضور در زمین داشت، ولی وارد نشد. حتی یک نفر از بازیکنان به زمین نیامد و از نیروهای انتظامی تا خبرنگاران همه شاهد این مسئله بودند».

پای محرومیت آسیایی به میان می‌آید؟

مسئولان دو تیم سپاهان و پرسپولیس در شرایطی تقصیر را به گردن رقیب می‌اندازند که حالا مقرر شده کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تا آخر هفته با بررسی همه موارد، رأی نهایی‌اش درباره این پرونده را صادر کند؛ رأیی که می‌تواند جریان جدیدی در فوتبال ایران به وجود بیاورد. البته تا آن زمان، سپاهان ممکن است عواقب سنگین‌تری هم در انتظارش باشد. ماجرا مربوط به رفتار تماشاگران این تیم و اصرار مسئولان باشگاه روی رفتار تماشاگران است؛ همان تماشاگرانی که مانع از حضور تیم در ورزشگاه شده‌اند. از آنجا که AFC خیلی زیاد روی موضوع میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی حساس شده، به نظر می‌رسد گزارش‌های ارسالی از ایران و البته تأکید مسئولان این باشگاه روی نقش هواداران در عدم برگزاری دیدار با پرسپولیس حالا حتی تا آستانه گرفتن میزبانی از این تیم در رقابت‌های آسیایی هم پیش برود. اگرچه هنوز وضعیت میزبانی نمایندگان ایران در بازی‌های برگشت لیگ قهرمانان آسیا مشخص نشده، ولی همین حالا هستند کارشناسانی که می‌گویند رفتار سپاهانی‌ها باعث محرومیت آنها از رقابت‌های آسیایی می‌شود. غلامرضا رفیعی، وکیل بین‌المللی فوتبال، یکی از آن افراد است که در گفت‌وگو با ایرنا به این مورد اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بازی باید 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود و این موضوع مشمول ماده ۶۲ آیین‌نامه انضباطی و ماده ۸ آیین‌نامه سازمان لیگ می‌شود. به‌هیچ‌عنوان بهانه تیم سپاهان در این رابطه جزء حوادث قهری و خارج از کنترل محسوب نمی‌شود. به مدیران باشگاه سپاهان هشدار می‌دهم اگر چنین بهانه‌ای را مطرح و بر آن پافشاری کنند، بهترین دلیل و مدرک را به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهند که میزبانی آنها در لیگ قهرمانان آسیا گرفته شود. مسئولان باشگاه سپاهان به این فکر کنند که دنیا دهکده جهانی شده است و تماشاگران خود را بی‌جهت بدنام نکنند. سه ساعت قبل از بازی طبق قانون، نماینده دستگاه انتظامی و امنیتی، نماینده هیئت فوتبال و رئیس ورزشگاه و افراد دیگر بر اساس ماده ۸ در زمین حضور یافتند و اگر مشکلی بود بی‌تردید برای آن راه‌حلی پیدا می‌کردند. باشگاه سپاهان متعهد بوده به‌عنوان میزبان ۹۰ دقیقه قبل از آغاز مسابقه در ورزشگاه حضور یافته و لیست بازیکنان خود را تحویل ناظر بازی بدهد. به دلایلی هیچ‌کس این مورد را از تیم میزبان به‌عنوان یک حادثه قهری قبول نمی‌کند و همچنین ادعاهایی که مطرح می‌شود به طور جد باعث سوءاستفاده باشگاه‌های رقیب سپاهان در لیگ قهرمانان خواهد شد. رأی این بازی کاملا مشخص است. این اتفاق اگر هرکجای دنیا رخ دهد، در مدت هفت روز رأی صادر و نتیجه آن 3 بر صفر خواهد بود».