۰ نفر

ویروس کرونا سد راه کشتی ایران برای حضور در المپیک

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 414097
ویروس کرونا سد راه کشتی ایران برای حضور در المپیک

با شیوع بیماری مرگبار کرونا در چین، تمام مسابقاتی که قرار بود در فاصله یکی، دو ماه آینده به میزبانی این کشور برگزار شود، لغو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، چین در شرایطی بیشترین سهم از میزبانی رویدادهای بین‌المللی را در آسیا به خود اختصاص داده که این اتفاق، به‌شدت ورزش قاره را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. این بیماری به‌قدری روزبه‌روز در شرق آسیا در حال پیشرفت است که به سایر کشورهای این منطقه هم سرایت پیدا کرده. بیش از ۱۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۰۰ نفر هم تا به الان کشته شده‌اند. اینها همه در حالی است که کمتر از شش ماه تا آغاز بازی‌های المپیک 2020 توکیو باقی مانده و معلوم نیست با وضعیتی که به وجود آمده، تکلیف رقابت‌های انتخابی المپیک به چه صورت می‌شود.‌بوکس، پینگ‌پنگ و کشتی سه رشته المپیکی هستند که طبق برنامه‌ریزی قبلی، میزبانی مسابقات انتخابی آنها برای المپیک 2020 توکیو به چین واگذار شده بود که درحال‌حاضر به حالت معلق درآمده است. زمان برگزاری مسابقات بوکس در ماه جاری بود که با شرایط فعلی، میزبانی آن به اردن واگذار شده و زمان برگزاری آن هم از بهمن به اسفند تغییر کرده است. در مورد کاپ آسیایی پینگ‌پنگ هنوز زمان و مکان جدید برگزاری این تورنمنت مشخص نشده است. این مسابقات قرار بود 9 تا 11 اسفندماه برگزار شود. نوشاد عالمیان، مرد شماره یک پینگ‌پنگ ایران، به این کاپ دعوت شده است و باید برای کسب سهمیه انفرادی المپیک تلاش کند.‌رویداد دیگر، رقابت‌های انتخابی کشتی است؛ رقابت‌هایی که از اهمیت ویژه‌ای برای ورزش ایران برخوردار است، چراکه همیشه این گوش‌شکسته‌ها بوده‌اند که بخش عمده‌ای از سبد مدالی ایران در بازی‌های المپیک را پر کرده‌اند. تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان بی‌شک کار سختی را در این مسابقات خواهند داشت. دو تیم تا به الان از مجموع 12 سهمیه، به کمتر از نیمی از سهمیه‌ها دست پیدا کرده‌اند. دو سهمیه در آزاد و سه سهمیه در فرنگی.  نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی، رسما اعلام کرده میزبانی این مسابقات تغییر ‌می‌کند، اما اعلام میزبان جدید را به 15 روز دیگر موکول کرده است. اتحادیه جهانی کشتی کره‌ جنوبی، ازبکستان و قزاقستان را کاندیدای میزبانی رقابت‌های انتخابی المپیک کشتی آسیا معرفی کرده، اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست کدام کشور شانس بیشتری برای برگزاری این مسابقات دارد.

کره‌ جنوبی به دلیل شیوع زیاد این بیماری در شرق آسیا باید از شانس کمتری برای گرفتن میزبانی برخوردار باشد. شاید ازبکستان به دلیل نگرفتن میزبانی معتبر در چندسال اخیر و همچنین نفوذ برخی از مسئولان فدراسیون کشتی این کشور در اتحادیه جهانی شانس خوبی برای گرفتن این میزبانی داشته باشد. در این بین قزاقستان هم به دلیل اینکه معمولا میزبانی زیادی از مسابقات گزینشی کشتی را داشته، شانس خوبی دارد. اما در این بین یک سؤال هم وجود دارد که برگزاری این مسابقات در کدام شهر می‌تواند برای تیم‌های ملی کشتی ایران دردسر کمتری را ایجاد کند؟ تا پیش از این با میزبانی چینی‌ها، شرایط برای تیم ملی ایران خیلی ایدئال به نظر می‌رسید. به دلیل اینکه چینی‌ها هیچ‌وقت با کشتی‌گیران ایران رقابت جدی نداشتند و در کشتی صاحب‌ سبک نبوده‌اند. با توجه به این موضوع، بهره‌مندی آنها از امتیاز میزبانی، نمی‌توانست برای کشتی‌گیران ایرانی خطرساز شود.  

حسن رنگرز، سخنگوی فدراسیون کشتی، در واکنش به تغییر محل میزبانی این پیکارها می‌گوید: «ما خیلی دوست داشتیم این میزبانی به کشور قطر داده می‌شد. با اینکه قصد نداریم خیلی زود پیش‌داوری یا قضاوت کنیم، اما گویا سه کشور ازبکستان، قزاقستان و کره ‌جنوبی گزینه‌های میزبانی برای این رقابت‌ها هستند. این سه کشور رقبای سرسخت ما برای کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شوند و میزبانی در هر سه کشور برای کشتی ایران به نوعی یک تهدید به حساب می‌آید. اکثر کشورها در تلاش هستند تا سهمیه‌های باقی‌مانده را در مسابقات قهرمانی آسیا به دست بیاورند و این سه کشور برخلاف ما ظرفیت‌های خوبی در داوری و هیئت‌رئیسه کنفدراسیون آسیا دارند و به راحتی می‌توانند با لابی، شرایط را به نفع خود برگردانند. برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا در سه کشور ازبکستان، قزاقستان و کره‌ جنوبی فرصت خوبی برای ایران نیست و به نوعی می‌توان گفت یک تهدید جدی برای ما محسوب می‌شود».

قهرمان اسبق کشتی فرنگی جهان در مورد سهمیه‌های باقی‌مانده که کشتی‌گیران آزاد و فرنگی باید در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کنند، توضیح می‌دهد: «در کشتی فرنگی در وزن ۶۷ کیلوگرم هیچ کشتی‌گیر آسیایی هنوز موفق به کسب سهمیه المپیک نشده و بدون‌شک کار سختی پیش‌رو داریم. در وزن ۸۷ کیلوگرم، تاکنون کشتی‌گیران ازبکستان و قزاقستان موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند و کشتی‌گیران ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند به سهمیه در این وزن برسند. در وزن ۹۷ کیلوگرم هم کار سخت است. در کشتی آزاد هم چهار سهمیه دیگر باقی مانده است. در وزن ۶۵ و ۷۴ کار آزادکاران ایران خیلی سخت است، چراکه کشورهای آسیایی در میان‌وزن‌ها شرایط خوبی دارند و حریفان قدرتمندی محسوب می‌شوند. اما در اوزان ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کار سخت است. مشکل بزرگ‌تر، نفوذ قزاق‌ها و حتی ازبک‌ها در شورای کشتی آسیاست که اگر میزبانی مرحله اول گزینشی به یکی از این دو کشور داده شود، کار سخت‌تری در انتظار کشتی‌گیران ایران خواهد بود».

**

ویروس کرونا به‌جز رقابت‌های انتخابی المپیک، باعث لغو رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی داخل سالن آسیا و جهان هم شده است.

اینها همه در حالی است که وضعیت بازیکنان خارجی حاضر در لیگ‌های بسکتبال و فوتبال چین هم باعث فسخ قراردادهای آنها شده است. حامد حدادی، سنتر بلندقامت ایران که در لیگ بسکتبال این کشور بازی می‌کند، بعد از این اتفاق به ایران برگشت. البته او هنوز صحبتی در مورد فسخ قراردادش نکرده است. مسعود سعادتی، بازیکن تیم ملی فوتسال ایران نیز در تیم «ووهان» چین عضویت دارد. «ووهان» همان شهری است که کروناویروس از آنجا شیوع پیدا کرده است. سعادتی درحال‌حاضر در ایران است. طبق اعلام AFC باشگاه‌های فوتبال چینی در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌توانند در خانه از حریفان خود پذیرایی کنند و این باعث می‌شود تا آنها متحمل ضرر مالی زیادی شوند. از طرف دیگر بازیکنان بزرگ خارجی این لیگ به دنبال جدایی از لیگ چین هستند. کاراسکو نخستین جداشده سرشناس لیگ چین است که تصمیم گرفت به باشگاه سابق خود، اتلتیکو مادرید برگردد. پائولینیو، ستاره برزیلی سابق بارسلونا هم اعلام کرده که دیگر علاقه‌ای به ماندن در لیگ چین ندارد و به دنبال جدایی از تیم خود است. بازیکنان سرشناس دیگری مثل هالک، اوسکار، یحیی توره، آرناتوویچ، دمبله و روندن هم در آستانه جدایی از لیگ متمول چین هستند، اما در شرایط کنونی آنها نمی‌توانند کشور چین را ترک کنند و فعلا در قرنطینه به‌سر می‌برند.‌