۰ نفر

هیاهوی بزرگ برای هیچ؟

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 412276
هیاهوی بزرگ برای هیچ؟

صبح روز پنجشنبه جلسه نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران و مدیران چهار تیم آسیایی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو با دبیر کل AFC در مالزی برگزار شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این نشست برای حل‌وفصل مشکل سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا صورت پذیرفت. ابتدای هفته AFC پیشنهاد داده بود بازی‌های پلی‌آف تیم‌های ایرانی در کشور ثالث باشد، بازی‌های دور رفت مرحله گروهی در خانه حریفان به انجام برسد و در مدت‌زمان باقی‌مانده تا شروع بازی‌های برگشت شرایط امنیتی ایران بررسی شود. با این وجود در یک هفته منتهی به این جلسه مدیران تیم‌های ایران قویا تاکید داشتند که به هیچ عنوان حاضر به بازی در کشور ثالث نیستند و پیشنهاد AFC را نمی‌پذیرند. این در حالی بود که بنا بر برنامه اعلام‌شده از سوی AFC تیم‌های استقلال و شهر خودرو باید روز شنبه مقابل تیم‌هایی از کشور کویت و بحرین در دوبی به میدان بروند.

توافق مهم

با اتمام جلسه، خروجی نهایی رایزنی مدیران با ویندسور جان دبیر کل AFC به این صورت منتشر شد: دو باشگاه استقلال و شهر خودرو به جای میزبانی در تهران و مشهد بازی‌های پلی‌آف خود را در کشور ثالث برگزار خواهند کرد، سپس تیم‌های ایرانی حاضر در دور گروهی تمام بازی‌های دور نخست را مهمان خواهند بود و در سه بازی برگشت در ایران از تیم‌های رقیب پذیرایی خواهند کرد. نکته مهم اظهارات نمایندگان ایران و ابراهیم شکوری سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال که به صورت ویدیوهای جداگانه منتشر شد این بود که AFC تضمین کتبی داده است تیم‌های ایرانی در بازی‌های برگشت میزبانی را در کشور خودشان انجام می‌دهند. مدیران باشگاه‌های آسیایی ایران و نمایندگان فدراسیون فوتبال با استناد به همین تضمین از نتایج جلسه با دبیر کل AFC به عنوان یک پیروزی و یک توافق مهم یاد کردند که در عین اینکه توانسته حق میزبانی تیم‌های ایرانی را برگرداند و خطر سلب میزبانی از تیم ملی را دور کرده است.

بیانیه AFC و ابهامات

در حالی که در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای حاوی خبر پیروزی نمایندگان فوتبال ایران منتشر می‌شد، کنفدراسیون فوتبال آسیا بیانیه‌ای را در صفحه رسمی اینستاگرامش منتشر کرد که ورق را برگرداند. بیانیه AFC دقیقا همان نامه‌ای بود که در ابتدای هفته گذشته برای فدراسیون فوتبال ایران فرستاده و در بخش سومش قید شده بود ایران در مرحله اول و دوم و سوم دور رفت در زمین حریفان به میدان می‌رود تا AFC فرصت کافی برای بررسی شرایط امنیتی ایران را داشته باشد. این بیانیه به این معنا بود که خبری از تعهد کتبی و ضمانت برای میزبانی تیم‌های ایران در بازی برگشت نیست اما چند دقیقه بعد نامه AFC به فدراسیون فوتبال ایران منتشر شد که وضعیت را دوباره تغییر داد؛ نامه‌ای که در آن تاکید شده تیم‌های ایران در بازی‌های برگشت دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا در کشور خودشان میزبان خواهند بود. ابراهیم شکوری نیز در همین راستا نامه ای‌اف‌سی را استوری کرد و با خط کشیدن زیر کلمه at home در متن نامه، نوشت: «ایمیل رسمی ای‌اف‌سی طبق توافق امروز». دقایقی بعد بیانیه اولیه AFC در صفحه اینستاگرام این نهاد نیز برداشته و به جایش بیانیه جدیدی منتشر شد. در این بیانیه که گویا بیانیه نهایی و ویرایش شده کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می‌شود آمده است که توافق شده تمام بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی در روزهای اول، دوم و سوم تبدیل به بازی مهمان شوند و بازی‌های روزهای چهارم، پنجم و ششم تبدیل به بازی خانگی خواهند شد.

بیانیه جدید AFC گرچه مشکل «بررسی دوباره مسائل امنیتی» را برطرف کرده اما این ابهام را برجا گذاشته است که تبدیل شدن بازی‌های برگشت به بازی‌های خانگی متضمن برگزاری آن مسابقه در کشور ایران نیست و ایران می‌تواند در هر کشور دیگری به عنوان میزبان درنظر گرفته شود؛ کما اینکه تیم‌های ایرانی در بازی مقابل تیم‌های عربستانی با اینکه مسابقه در کشور ثالث برگزار می‌شود، یک بازی میزبان هستند و بازی دیگر مهمان. همچنین در بیانیه‌ها و ایمیل ای‌اف‌سی حرفی از تیم ملی زده نشده است.

بیانیه آخر

بیانیه آخر AFC و ایمیلی که به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده تحلیل‌های زیادی را در پی داشته است. بسیاری از اهالی فوتبال برخلاف مدیران تیم‌ها و نمایندگان فدراسیون فوتبال توافق صورت‌گرفته را به هیچ عنوان یک پیروزی بزرگ قلمداد نکردند چرا که معتقدند توافق صورت‌گرفته همان پیشنهادهایی است که ابتدای هفته ای‌اف‌سی برای فدراسیون فوتبال ایران فرستاده بود. ضمنا منتقدان این سوال مهم را مطرح می‌کنند که دبیر کل AFC بدون قدرت اجرایی چطور توانسته به باشگاه‌های ایران ضمانت بدهد؟ به عنوان مثال فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال در واکنش به این توافق گفت: «می‌گویند خبر پیروزی! کدام پیروزی؟ پیروزی این بود که بازی استقلال در تهران برگزار می‌شد. فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد. تا همین دیشب به من خیلی محکم می‌گفتند محال است به امارات برویم اما الان می‌گویند خبر خوش! چرا از کادرفنی نپرسیدید که برای بازی در زمین بی‌طرف، قطر بهتر است یا امارات که حتما انتخاب من قطر بود، چون مشکل پروازی برای بازی احتمالی با الریان نداشت. پیروزی این بود که یک هفته تمرکز تیم را به هم نمی‌ریختید و ابتدای هفته این موضوع را حل می‌کردید.»

همچنین محمد دادکان، رییس سابق فدراسیون فوتبال نیز در مصاحبه با رادیو تهران با انتقاد شدید از مدیران باشگاه‌های ایرانی و معاون وزیر ورزش به خاطر صحبت‌های‌شان بعد از سفر به مالزی گفت: «مدیران ما تا دو روز پیش می‌گفتند شرافت و حیثیت ملی ولی امروز می‌گویند پیروز شدیم. در بحث میزبانی باشگاه‌های ایرانی مردم را چه فرض کرده‌اید؟ جلسه شما با دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است. من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جریان اخبارش قرار می‌گیرم. مگر دبیر کل می‌تواند کاری کند؟ مگر شما به عنوان مدیر باشگاه‌های مطرح هنوز وظایف دبیر کل را نمی‌دانید؟ دبیر کل که نمی‌تواند به شما بگوید میزبانی می‌دهم یا نه. او باید حرف‌های شما را یادداشت کند و به مسوولان بالادست خود و کمیته مسابقات بگوید. پیروز چه شده‌اید؟ بازی‌های شما خارج از ایران است. وزارت ورزش هم مصاحبه می‌کند. پیروزِ چه؟ جلسه مدیران باشگاه‌ها با AFC هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. بگذارید یک نفر حرف بزند. جامعه‌ای رو به فساد می‌رود که فکر می‌کنند آدم‌های فاسدش زیاد شده‌اند در حالی که آدم‌های خوبش حرف نمی‌زنند. اجازه بدهید کارشناسان حرف بزنند. شما فیلم‌ها و صحبت‌های‌شان را مقایسه کنید و ببینید قبلا چه گفته‌اند و الان چه می‌گویند.»

بالاخره میزبان هستیم یا نه؟

با توجه به اظهارات طرفین، بیانیه AFC و نامه این نهاد به فدراسیون فوتبال ایران هنوز برای بسیاری از هواداران سوال است که آیا ما در بازی‌های برگشت میزبان هستیم یا نه؟ این سوال با توجه به نامه ای‌اف‌سی می‌تواند با پاسخ قطعی «بله میزبان هستیم» پاسخ داده شود اما اگر ملاک را بیانیه منتشرشده در صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی قرار دهیم، نمی‌توان با قاطعیت پاسخ داد. هرچند می‌توان اینچنین تحلیل کرد که در بیانیه ای‌اف‌سی تلویحا به برگزاری بازی‌های تیم‌های ایرانی در خاک ایران اشاره شده است و ضمنا نقطه مقابل تبدیل بازی‌های خانگی دور اول تا سوم به مهمان می‌شود تبدیل بازی‌های مهمان به میزبان در روزهای چهارم و پنجم و ششم. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اگر ای‌اف‌سی نمی‌خواست میزبانی دور برگشت را بدهد، بیانیه ابتدایی خود را تغییر نمی‌داد. البته برخی کارشناسان بر این باورند که جلسه مدیران فوتبال ایران با دبیر کل ای‌اف‌سی صرفا به این خاطر بوده است که متن پیشنهاد اولیه ای‌اف‌سی به ایران تغییر کند و حالتی در آن گنجانده شود که بتوان معنای میزبانی دور برگشت را از آن استخراج کرد.

دغدغه دیگر فوتبال ایران در هفته گذشته سرایت سلب میزبانی باشگاه‌ها به تیم ملی بود. همان‌طورکه گفته شد ابراهیم شکوری در ویدیویی که منتشر کرد، گفت که مشکل تیم ملی حل شده است اما در بیانیه ای‌اف‌سی حرفی از تیم ملی به میان نیامده است. در این باره برخی کارشناسان معتقدند که از ابتدا هم مشکلی متوجه تیم ملی نبوده است، چرا که بازی‌های انتخابی جام جهانی زیرنظر AFC نیست و مربوط به فیفا می‌شود. اما برخی دیگر از کارشناسان با استناد به این نکته که بازی‌های انتخابی جام جهانی 2022، انتخابی جام ملت‌های آسیا را هم در بر می‌گیرد، معتقدند ای‌اف‌سی می‌تواند تیم ملی را نیز درگیر مشکل سلب میزبانی بکند. با این وجود بعید است که در چنین شرایطی مشکلی برای میزبانی تیم ملی از کشورهای هنگ‌کنگ و عراق و بحرین در فروردین سال آینده وجود داشته باشد.

وقت‌کشی؟

هواداران فوتبال ایران بعد از اعلام خبر توافق با AFC به این نکته اشاره می‌کنند که مدیران تیم‌های محبوب‌شان باید از همان روز اول توافق را انجام می‌دادند. این افراد معتقدند یک هفته وقت باشگاه‌ها تلف شده است و تازه رسیده‌ایم به نقطه صفر. یک هفته‌ای که در آن باشگاه‌ها قویا تاکید داشتند تمام جریمه‌های احتمالی را به جان می‌خرند ولی حاضر نیستند عزت خود را زیر پا بگذارند اما هنگامی که مشخص شد بر خلاف ادعای این مدیران جریمه‌های انصراف از آسیا نه مبالغی شبیه به 10 تا 20 هزار دلار که رقمی بیش از 400 هزار دلار است و ضمنا انزوای دوساله را برای فوتبال ایران به ارمغان می‌آورد، کوتاه آمدند و برای بازی پلی‌آف راهی کشورهای خارجی شدند. در واقع مدیران تیم‌های ایرانی فکر می‌کردند هنوز لیگ قهرمانان آسیا آغاز نشده و در صورت انصراف مشمول جریمه‌های سبکی خواهد شد؛ غافل از اینکه لیگ قهرمانان آسیا از لحظه قرعه‌کشی آغاز می‌شود. بنا بر همه اظهارات می‌توان گفت نمایش مدیران چهار تیم ایرانی حاضر در آسیا و مدیران فوتبال و ورزش ایران در یک هفته اخیر شوآفی بیش نبوده که تنها دستاوردش از دست دادن وقت و صرف هزینه یک سفر پر‌خرج به مالزی بوده است.