۰ نفر

آیا فیفا از فوتبال ایران حمایت می‌کند؟

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۹:۰۹
کد خبر: 410969
آیا فیفا از فوتبال ایران حمایت می‌کند؟

بعد از اعلام خبر غیررسمی سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، بخش دیپلماسی ورزشی برای لغو این حکم فعال شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در این بین مقامات ورزش ایران با تماس‌های تلفنی متعدد با مقامات AFC و کمیته بین‌المللی المپیک آسیا تلاش کردند، اعتراض خود را به این حکم ظالمانه ابراز کنند. همزمان با فعالیت بخش دیپلماسی بسیاری از کارشناسان بر ضرورت کشاندن این پرونده به FIFA و دادگاه عالی ورزش CAS تاکید کردند. همچنین بعد از اعلام خبر انصراف تیم‌های ایرانی از ACL فصل جاری، رسانه‌های خارجی نظیر فوربس و کیکر نیز کم‌کم نسبت به ماجرا حساس شدند و گزارش‌هایی را منتشر کردند. در آخرین خبرهای غروب روز شنبه برخی رسانه‌ها مدعی شدند جانی اینفانتینو، رییس فیفا در یک تماس تلفنی با رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا شیخ سلمان درخواست کرده گزارشی از اتفاقات رخ داده به فیفا منعکس شود.

خبر پیگیری جزییات ماجرای سلب میزبانی تیم‌های ایرانی و انصراف‌شان توسط نفر اول فیفا به‌طور گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی‌زبان انعکاس یافت. این در حالی است که اصل این خبر ابتدا توسط یک رسانه عربستانی منتشر شده بود و هیچ‌ یک از خبرگزاری‌های رسمی نزدیک به فیفا یا ای‌اف‌سی این خبر را تایید یا تکذیب نکردند، اما رسانه‌های ایرانی با ذوق‌زدگی خاصی بر طبل حمایت فیفا از فوتبال ایران کوبیدند. همزمان با پخش شدن خبر حمایت فیفا از تیم‌های ایرانی کم‌کم جو احساسی به وجود آمده در بین اهالی فوتبال نیز کمرنگ شد و عده‌ای به تصمیم اتخاذ شده از سوی چهار تیم ایرانی حاضر در رقابت‌ها مبنی بر انصراف نقدهایی را وارد کردند. این افراد که در بین‌شان از مدیران فوتبال و بازیکنان سابق و هواداران به چشم می‌خورد، معتقدند گرچه باید محکم مقابل این حکم ظالمانه ایستاد، اما انصراف از مسابقات بیشتر از اینکه به نفع فوتبال باشد به ضرر فوتبال تمام می‌شود و تنها راه مقابله، رایزنی با فیفا و نهادهای بین‌المللی ورزشی است.

آنچه رسانه‌ها را با شنیدن نام فیفا سر ذوق آورده و امیدوار کرده، رفرنس‌های این نهاد و بخش رسانه‌ای آن به فوتبال ایران و تماشاچیان ایرانی و همچنین مراوده مستقیم دولت ایران و نهادهای ورزشی کشور با فیفا در مقوله ورود زنان به استادیوم است. جز صفحات اینستاگرام AFC که مدام با عکس هواداران ایرانی در بازی‌های آسیایی به‌روز می‌شود و فارغ از فخرفروشی کنفدراسیون فوتبال آسیا به بازی‌های پرتماشاچی استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، فیفا نیز بارها به تمجید از تماشاگران پرشور ایرانی پرداخته است. اگر به AFC حق بدهیم که در مقایسه با تیم‌های عربی حوزه خلیج‌فارس که کل هواداران‌شان و کسانی که برای تماشای بازی‌های این تیم‌ها به استادیوم می‌روند به 5 هزار نفر هم نمی‌رسد، تماشاگران ایرانی را برجسته می‌کند تا اعتبار خود را در سطح جهان بالا ببرد، اما فیفا خیلی نیازی به توجه ویژه تماشاگران ایرانی ندارد. پس اگر هواداران ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرند یعنی واقعا ویژه و شگفت‌انگیز هستند. نشریات خارجی که در دو روز گذشته به ماجرای سلب میزبانی تیم‌های ایرانی وارد شدند نیز بارها و بارها به تماشاگران و اعتباری که AFC و FIFA از حضور آنها به دست می‌آورند، اشاره کرده‌اند.

نشریه فوربس در گزارش خود با اعلام اینکه کناره‌گیری تیم‌های ایرانی به اعتبار آسیا ضربه می‌زند، نوشت: «طرف‌های ایرانی فصل گذشته بازی‌های خود را در برابر تیم‌های عربستان سعودی در خاک بی‌طرف انجام دادند، بنابراین حرکت AFC چندان بی‌سابقه هم نیست. اما انجام هرگونه بازی در زمین بی‌طرف به اعتبار این رقابت آسیب می‌زند. وقتی بیش از 40.000 نفر برای تماشای بازی‌های استقلال یا پرسپولیس در تهران گرد هم می‌آیند، تبلیغی برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیاست تا اینکه هزار هوادار در دوحه برای تماشای دیدار خانگی استقلال مقابل الهلال حاضر می‌شوند.» البته فوربس در حالی از عدد 40 هزار استفاده می‌کند که استادیوم آزادی در برخی از بازی‌ تیم‌های سرخابی پایتخت جمعیت نزدیک به 100 هزار نفر را نیز تجربه کرده است.

مساله بعدی که فیفا را تحریک می‌کند در پرونده ایران دخالت کند، همان‌طور که ذکر شد فشار چند وقت اخیر این نهاد روی فدراسیون فوتبال ایران برای حضور زنان در استادیوم‌هاست. یکی از دستاوردهای فیفا و شخص اینفانتینو در دوران مدیریتی‌اش، طبق ادعای رسانه‌ها باز کردن گره حضور زنان در استادیوم‌های ایران است. اتفاقی که بعد از چهل سال در بازی ایران و کامبوج رخ داد و زنان نیز توانستند بدون گزینش وارد ورزشگاه آزادی شوند. این پروسه قرار بود به صورت تدریجی فراگیر شود و در بازی‌های بعدی تیم ملی و همچنین مسابقات تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا پیگیری شده تا کم‌کم این مساله به‌طور کامل حل شود. فیفا برای اینکه مقامات ایران را متقاعد کند که اجازه ورود زنان به استادیوم را صادر کنند، فشار قابل توجهی را وارد کرد و رایزنی‌های بسیاری را با مقامات کشورمان انجام داد. حال به نظر می‌رسد در حالی که در مساله ورود زنان به استادیوم گشایش حاصل و قدم‌های مثبتی برداشته شده، انصراف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند همه آن رشته‌ها را پنبه کند. مخصوصا امکان اینکه این سلب میزبانی به تیم ملی هم برسد داستان را پیچیده‌تر می‌کند. پس بی‌راه نیست اگر گمان کنیم فیفا دلش نخواهد چالش جدیدی با فوتبال ایران داشته باشد و ترجیح بدهد در ابتدا همان پروژه‌ای را که استارت زده ، به سرانجام برساند. فیفا احتمالا بهتر از هر کسی می‌داند فشار مضاعف بر فوتبال ایران نه تنها شرایط را از قبل بهتر نمی‌کند، بلکه با قهر تیم‌های ایرانی از رقابت‌های بین‌المللی همان دستاوردهای قبلی نیز از بین می‌رود. اگر تیم‌ ملی و تیم‌های باشگاهی ایرانی نتوانند در داخل خاک خودشان از تیم‌های خارجی پذیرایی کنند، مساله ورود زنان به استادیوم بی‌معنی می‌شود. در این شرایط احتمالا اینفانتینو برای حفظ دستاوردهای قبلی خودش هم که شده توجه ویژه‌ای به پرونده ایران خواهد داشت. با این حال ذکر این نکته ضروری است که فیفا نمی‌تواند در مسائل اجرایی AFC دخالت کند. تنها کاری که این نهاد و شخص اینفانتینو می‌تواند انجام دهد، توصیه به شیخ سلمان و اعمال نفوذ است.

یکشنبه غروب رسانه‌‌های عربی مدعی شدند کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرده و بر اساس آن فوتبال ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا طبق مصوبه کمیته مسابقات AFC محروم شده است. برخی از سایت‌های عربی مثل ارم نیور، کوره آنلاین و شبکه ابوظبی تاکید کردند که این تصمیم AFC تنها شامل لیگ قهرمانان آسیا نمی‌شود بلکه هرگونه بازی در چارچوب فوتبال آسیا در زمین ایران تا اطلاع ثانوی ممنوع است و به این ترتیب این تصمیم شامل بازی‌های ملی نیز می‌شود. حال باید دید در روزهای آینده پرونده میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا به کجا خواهد انجامید و مسوولان برای شکستن این حکم چه برنامه‌ای پیش خواهند گرفت. عصر دیروز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه برای اولین بار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تصمیم AFC را تصمیمی ناجوانمردانه خواند که سعودی‌ها سعی کرده‌اند از آن سوء استفاده کنند. عراقچی گفت:«لغو میزبانی باشگاه‌های ایرانی در آسیا کاری کاملا سیاسی است و باید در مقابل این سوء استفاده عربستان ایستاد.»