۰ نفر

«فشار از بالا» به نفع پرسپولیس؟

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 409812
«فشار از بالا» به نفع پرسپولیس؟

«من قاطعانه می‌گویم که برای رفتن گل‌محمدی به پرسپولیس فشار بود، فشار خیلی قوی بود وگرنه باشگاه نباید امروز بی‌سرمربی می‌شد». این فقط بخشی از صحبت‌های فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهر خودرو، درخصوص انتقال جنجالی یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس در پایان نیم‌فصل اول است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: ماجرا از این قرار است که بعد از رفتن گابریل کالدرون از پرسپولیس به دلیل مشکلات مالی باشگاه و البته اختلاف‌های زیاد با مدیرعامل، محمدحسن انصاری‌فرد تصمیم گرفت سراغ مربی ایرانی برود؛ گزینه باز هم همان همیشگی بود: «یحیی گل‌محمدی»؛ کسی که در ابتدای فصل و بعد از رفتن برانکو، با صلاحدید ایرج عرب گزینه اصلی هدایت سرخ‌ها در لیگ نوزدهم بود، اما حمیداوی پشت‌سر مربی خود ایستاد و اجازه نداد تا یحیی به پرسپولیس برود و برای محکم‌کاری حتی قراردادی دوساله را با مربی‌شان به امضا رساندند تا از حضورش تا پایان لیگ بیست‌ویکم مطمئن شوند.

لیگ برتر شروع شد و پرسپولیس با کالدرون فصل را آغاز کرد. در آن‌سو شهر خودرو نیز با مربی ایرانی خود در کنار پرسپولیس، از مدعیان قهرمانی بودند. هر دو تیم تا میانه‌های فصل جزء چهار تیم بالا بودند و در نهایت پرسپولیس توانست با کسب 34 امتیاز از 16 مسابقه، قهرمان نیم‌فصل شود و شهر خودرو نیز به دلیل کسب نتایج ضعیف در دو، سه مسابقه آخر جایگاه ششم را تصاحب کرد، البته با اختلاف امتیاز کم نسبت به پنج تیم بالاتر از خود. کالدرون در نهایت به ایران برنگشت و انصاری‌فرد که فرصت کمی برای معرفی مربی ایرانی تیمش داشت، مذاکرات را با مالک باشگاه شهر خودرو آغاز کرد. سه روز پیاپی مذاکرات به بالای پنج ساعت کشید و حمیداوی این‌بار هم مانند ابتدای فصل راضی نبود مربی تیمش را به رقیب خود بدهد. راهکار اما چه بود؟ بنا بر ادعای ایسنا، مالک باشگاه برای صدور رضایت‌نامه یحیی، مبلغ شش میلیارد تومان از پرسپولیس طلب کرد. این مبلغ را در کنار قرارداد یحیی در صورت پیوستن به پرسپولیس بگذارید و به چیزی در حدود 9 میلیارد تومان خواهید رسید. انصاری‌فرد در برنامه فوتبال برتر دوشنبه اعلام کرد وقتی رقم درخواستی صدور رضایت‌نامه را از سوی مسئولان شهر خودرو دید، برآشفته به سمت محل اقامت خود در مشهد بازگشت. اما یکی از هواداران خیر، بخش زیادی از این مبلغ رضایت‌نامه سنگین را تقبل کرد تا سنگ بزرگ و مانع بتونی که سد راه این انتقال بود برداشته شود. پرسپولیس سرانجام توانست هرطور شده، رضایت مالک شهر خودرو را بگیرد و در دو فقره چک این مبلغ سنگین را پرداخت کند و یحیی را به تهران بیاورد. اما ماجرا فقط از سوی پرسپولیسی‌ها این‌قدر جذاب و تماشایی است. بعد از فسخ قرارداد یحیی با شهر خودرو، این باشگاه بیانیه‌ای صادر و دلخوری خود را از اتفاق رخ‌داده بیان کرد. بخشی از این بیانیه نشان می‌دهد که با وجود دریافت مبلغ قابل‌قبول از صدور رضایت‌نامه یحیی، آنها هنوز دلشان با این ماجرا صاف نشده: «در پایان دور رفت لیگ برتر نوزدهم و درحالی‌که باخبر هستید، باشگاه پرسپولیس پس از جدایی سرمربی خارجی خود مجددا خواستار جذب سرمربی شهر خودرو برای هدایت پرسپولیس شد که البته پاسخ ما باز هم منفی بود، اما دوباره تماس‌ها شروع شد و همه برای این انتقال، در این برهه حساس با باشگاه ما تماس گرفتند تا رضایت‌نامه گل‌محمدی را بدهیم، اما دریغ از یک تماس از داخل استان خراسان رضوی! به خواست هواداران و پایبندی به برنامه‌های بزرگی که در شهر خودرو داریم، تا جایی که زورمان رسید، پای سرمربی‌مان ایستادیم و تمام راه‌ها را نیز به تنهایی طی کردیم، اما در نهایت نشد که نشد و مجبور شدیم رضایت‌نامه سرمربی تیممان را برای هدایت پرسپولیس امضا کنیم».

مالک شهر خودرو اما از بی‌عدالتی و بی‌تفاوتی نسبت به تیم شهرش شاکی و معتقد است اگر فشارهای خارج از مسائل فوتبالی نبود، یحیی در شهر خودرو مانده بود. بعد از این بیانیه، حمیداوی میهمان برنامه فوتبال برتر بود و به صورت علنی فشارها از بیرون را عامل اصلی صدور رضایت‌نامه‌ یحیی عنوان کرد: «نمی‌توانم الان واقعا اشاره کنم چه کسی فشار را بر باشگاه شهر خودرو وارد کرده، ولی اگر فشاری نبود، باشگاهی که 50 میلیارد هزینه کرده به‌خاطر مبلغی، سرمربی‌ و سرمایه یک مملکت را از دست می‌دهد؟ امروز باید سرمربی‌مان را معرفی کنیم، چراکه روز جمعه با شاهین شهرداری بوشهر بازی داریم. یک هفته دیگر بازی آسیایی داریم و جمع‌کردن تیم بسیاربسیار سخت است». نقطه عطف صحبت‌های حمیداوی اما جایی است که اعلام می‌کند رقم سنگینی برای صدور رضایت‌نامه اعلام کردیم که باشگاه پرسپولیس منصرف شود، اما وضعیت بدتر شد: «یک سنگ بزرگ جلوی پای پرسپولیس گذاشتیم که عملا آنها بگذرند، ولی نه‌تنها پرسپولیس نگذشت، بلکه فشارها بیشتر و بیشتر شد». همچنین یکشنبه مدیر رسانه‌ای باشگاه شهر خودرو نیز با انتشار توییتی در توییتر اعلام کرده بود فشار وزرا باعث شده تا یحیی از شهرشان برود و تیم تنها بماند. واکنش انصاری‌فرد اما به شایعات مطرح‌شده جالب بود: «آقای سلطانی‌فر اصلا ایران و در دسترس نبوده است. قسم می‌خورم هیچ‌کسی از وزارت ورزش یا صنعت با شهر خودرو تماس نگرفته است تا این انتقال رخ بدهد. اگر هم کسی از طرف خودش زنگ زده، ما نگفتیم. قسم می‌خورم ما به هیچ‌کسی نگفتیم به شهرخودرویی‌ها زنگ بزند. با آقای رحمانی، وزیر صنعت هم هیچ ارتباطی ندارم».

در ادامه مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش، نیز نسبت به ادعای مالک شهر خودرو واکنش نشان داد و مدعی شد شأن وزارت ورزش این نیست که نسبت به نقل‌وانتقالات دو باشگاه ورود کند و اگر سندی وجود دارد باشگاه حتما منتشر کند.

در پایان اما حمیداوی روز گذشته در مراسم معارفه سرمربی جدید شهر خودرو باز هم گریزی به رفتن یحیی زد تا نشان دهد نمی‌تواند از این موضوع به راحتی عبور کند، اما سعی کرد نسبت به صحبت‌های معاون قهرمانی وزارت ورزش و دخالت وزیر و وزرا واکنشی نداشته باشد: «دوست دارم از این موضوع بگذرم، اما باید خدمت شما بگویم مجموعه شهر خودرو دل‌شکسته است، اما ما سفت و محکم با چهار، پنج بازیکن جدید کارمان را ادامه می‌دهیم. کادر خوبی داریم».

در فضای مجازی اما ماجرای انتقال یحیی به پرسپولیس از سوی تیم‌های رقیب نیز به طور جدی دنبال می‌شود و آنها معتقدند وزیر دست‌به‌کار شده تا به حمایت از تیمی خاص بپردازد. البته این تئوری نمی‌تواند به این شکل هم رنگی باشد، چراکه وزیر اگر نسبت به انتخاب مربی‌ها دخالت صریح می‌کرد، می‌توانست با یک دستور یا کمک مالی، موضوع عدم پرداختی به کالدرون را حل کند تا سرمربی تیم قهرمان نیم‌فصل در پرسپولیس بماند. حالا، از دید پرسپولیسی‎‌ها یک نقل‌وانتقالات کاملا فوتبالی اتفاق افتاده، چراکه معتقدند باشگاه شهر خودرو مبلغ رضایت‌نامه‌ای را در نظر گرفته و پرسپولیس نیز به صورت قانونی این مبلغ را پرداخت کرده تا مربی آنها را به خدمت بگیرد؛ دقیقا مشابه انتقال بازیکنان در نیم‌فصل. اما شهرخودرویی‌ها عقیده دارند اگر فشار از بیرون نبود، آنها همچنان یحیی را بالای سر تیمشان داشتند؛ «پایان باز» برای دعوای دو باشگاهی که هر دو در نیم‌فصل دوم هم مدعی عنوان قهرمانی هستند.