۰ نفر

نفر اول شطرنج زنان ایران از تیم ملی جدا شد

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۷:۳۷
کد خبر: 409503
نفر اول شطرنج زنان ایران از تیم ملی جدا شد

بعد از جدایی چندین تن از ورزشکاران نخبه و مدال‌آور ورزش ایران از تیم‌های ملی به دلایل گوناگون این‌بار نوبت به سارا خادم‌الشریعه شطرنج‌باز تیم ملی رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ بهترین شطرنج‌باز حال حاضر زنان ایران و نفر سیزدهم رنکینگ جهانی فیده با انتشار متنی یک خطی در صفحه اینستاگرامش جدایی خودش را از تیم ملی شطرنج اعلام کرد. سارا در این پست نوشت: «از تیم ملی استعفا.» به این ترتیب بعد از جدایی علیرضا فیروزجا نفر اول مردان، نفر اول زنان ایران نیز از تیم ملی شطرنج جدا شد تا وضعیت شطرنج ایران در شرایطی بحرانی قرار بگیرد.

خادم‌الشریعه سال گذشته و در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان توانسته بود به دو مقام نایب قهرمانی در بخش سریع و برق‌آسا و مقام قهرمانی مجموع دست پیدا کند. سارا در رقابت‌های سال 2019 که ماه گذشته برگزار شد نتوانست درخشش دوره قبل را تکرار کند اما درنهایت موفق شد ریتینگ خود را افزایش دهد و به عدد 2494 برساند. با این حال در جریان مسابقات مصاحبه خادم‌الشریعه با یک سایت هندی و اظهارنظرش در مورد جدایی فیروزجا باعث بروز حاشیه‌هایی برای این بازیکن شد و جنگ لفظی‌ای میان او و رییس فدراسیون شطرنج شکل گرفت. مهرداد پهلوان‌زاده بعد از مصاحبه خادم‌الشریعه گفته بود: «سارا خادم‌الشریعه با گفت‌وگویی که انجام داد برای خود حاشیه‌سازی کرد. شطرنج‌بازان در جریان رقابت‌ها هر چه از این مسائل دورتر باشند، بهتر می‌توانند روی رقابت‌های‌شان تمرکز داشته باشند.»

خادم‌الشریعه نیز در پاسخ به رییس فدراسیون شطرنج گفت: «مصاحبه کاری است که من همواره انجام می‌دهم و به عنوان بازیکن همواره می‌دانم چه موقعی مصاحبه کنم یا چه چیزی برای من حاشیه است و حواسم را پرت می‌کند.»

بعد از اعلام کناره‌گیری سارا از تیم ملی گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دلایل جدایی او منتشر شد. اما باتوجه به سکوت رسانه‌ای سارا، پدر این شطرنج‌باز در گفت‌وگویی که با رسانه‌ها داشت همه این فرضیه‌ها و احتمال مهاجرت دخترش را رد کرد و گفت: «دختر من با فدراسیون مشکل دارد و برای همین از تیم ملی خداحافظی کرد. موضوع مورد اعتراض و اختلاف دخترم با فدراسیون در بحث مدیریتی و فنی است. سارا قرار نیست از ایران جایی برود، دختر من با پرچم ایران در لیگ‌های دیگر کشورها مسابقه می‌دهد.»