۰ نفر

کالدرون رفت که رفت

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 409194
کالدرون رفت که رفت

بالاخره اتفاقی که بسیاری پیش‌بینی‌اش را می‌کردند رخ داد؛ پرسپولیس و گابریل کالدرون در میانه فصل به پایان راه رسیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سرمربی آرژانتینی پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود:«تجربه من پیرمرد می‌گوید وقتی باشگاه چند بار می‌گوید از سرمربی حمایت می‌کنیم، یعنی آماده اخراج باش.» با اینکه از ابتدای فصل زمزمه‌های برکناری همبازی سابق دیه‌گو مارادونا شنیده می‌شد اما نتایجی که سرخپوشان با کالدرون به دست آوردند، آنقدر خوب بود که کار برای برکناری او سخت شد. 5 برد پیاپی در لیگ برتر که با نتایج درخشانی چون پیروزی 3-0 مقابل ذوب آهن در اصفهان پس از حدود 9 سال همراه بود، باعث شد تا پرسپولیس در پایان هفته شانزدهم با 34 امتیاز و 3 امتیاز بیشتر از سپاهان در صدر جدول قرار بگیرد و قهرمانی نیم فصل را به دست آورد. از سویی قرمزها با 11 برد، صاحب بیشترین پیروزی در لیگ نوزدهم هستند و با 7 گل خورده هم بهترین خط دفاعی را از آن خود کرده‌اند. در ضمن رکورددار پیروزی پیاپی در بازی‌های خارج از خانه در ادوار لیگ برتر هم شدند. آنچه در این ماه‌ها به کالدرون گذشت تنها به آمار محدود نمی‌شود و او در مقطعی با نقدهای بسیاری به خاطر سیستم چرخشی اش خصوصاً در خط دفاع مواجه شد. پرسپولیسِ کالدرون در جام حذفی هم موفق بود و با تحمیل شکست به ماشین سازی، صنعت نفت آبادان و شهرداری ماهشهر به نیمه نهایی این رقابت‌ها رسید. سرخپوشان بعد از سال‌ها، تنها در سال آخر حضور برانکو ایوانکوویچ توانستند به نیمه نهایی جام حذفی صعود کرده و در نهایت هم قهرمان شدند. کالدرون در روزهایی که اعلام شده بود علیرضا بیرانوند آسیب دیده، او را روی نیمکت نشاند ولی اعتراض دروازه بان ملی پوش به ادامه این روند و حضورش در باشگاه و جلسه با محمدحسن انصاری فرد نشان داد که مسائل دیگری در میان است. جالب اینکه بوژیدار رادوشوویچ پاسخ اعتماد کالدرون را با 5 بازی و 5 کلین شیت به خوبی داد. این مربی بارها تأکید کرد که اولویت اولش مسائل مالی نیست و حتی وسایل تمرین را هم از جیب خودش خریده بود. او از باشگاه در صحبت‌های مختلف درخواست احترام بیشتر و تأمین نیازهای اولیه مانند جذب بازیکن جدید و پرداخت پول شاگردانش و اردوی خارجی داشت اما هیچ کدام از وعده‌ها محقق نشد. کالدرون در نهایت بدون اینکه حتی قسط اول قراردادش را کامل بگیرد، تهران را به مقصد بوینس آیرس ترک کرد. او خواست از افرادی که باشگاه را ترک کنند و در این میان خبر رسید که او با افشین پیروانی دچار اختلاف نظر شده ولی باشگاه آن را در ابتدا تکذیب می‌کرد اما مشخص شد که این موضوع حقیقت دارد و پیروانی در حالی که کالدرون از پرسپولیس دور شده بود، تصمیم به کناره‌گیری گرفت و در چند روز اخیر به تمرین نیامد.

انصاری فرد: خواسته‌های کالدرون غیرقابل باور و بسیار فراتر از اخبار منتشره بود

حدود ساعت 2 بامداد یکشنبه بود که مصاحبه مدیرعامل سرخپوشان در صفحه رسمی این باشگاه منتشر شد که انصاری فرد در آن گفت: «بازگشت آقای کالدرون منتفی شده است. ایشان بعد از طی نزدیک به  10 روز و تحقق برخی خواسته‌های‌شان از جمله پرداخت باقیمانده قسط اول و جلب رضایت بازیکنان از نظر مالی نسبت به بازگشت اقدامی نکردند. با وجود این نامه‌ای برای‌شان ارسال شد که حاوی شرایط مالی ویژه بود اما پنجشنبه ایشان‌ خواسته‌هایی مالی و غیر مالی مطرح کردند که برخی‌شان بسیار عجیب بود و غیرقابل باور و بسیار فراتر از اخبار منتشره. او در طول این مدت به‌هیچ نکته‌ای درباره نقل و انتقالات و‌ گزینه‌های خارجی یا آلترناتیو ایرانی پاسخ نداد. منتظر شفاف‌سازی همراه با مستندات باشید و بعد قضاوت کنید.»

انصاری فرد همچنین درباره نقل و انتقالات و تعیین سرمربی جدید اعلام کرد: «مذاکراتی با دو سه گزینه‌ خوب داشته‌ایم و امیدواریم تا یکشنبه شب یا روز دوشنبه همه چیز مشخص شود.»

مدیرعامل سرخ‌ها در شرایطی از جلب رضایت بازیکنان حرف زده که دیروز خبر رسید که بازیکنان پرسپولیس نیز از طریق یک نماینده به باشگاه اعلام کرده‌اند اگر تا فردا (امروز) مطالبات‌شان پرداخت نشود دست به اعتصاب می‌زنند. البته آنها نسبت به نبود امکانات و کیفیت بد زمین تمرین نیز گله‌مند هستند.

کالدرون: مدیرعامل و اطرافیانش نخواستند من باشم

در این شرایط، کالدرون هم ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «در این 6 ماه با تمام وجود تلاش کردیم تا از پرسپولیس یک باشگاه بزرگتر بسازیم، چون معتقدیم هواداران و بازیکنان لایق این هستند. امروز (دیروز) به همکاری خودم با پرسپولیس پایان می‌دهم، چون مدیرعامل باشگاه و اطرافیانش تمام تلاش‌شان را کردند تا من نباشم. از هواداران به خاطر حمایت‌شان تشکر می‌کنم، همچنین از بازیکنان ممنونم چون با تمام وجود برای نام پرسپولیس تلاش کردند. از اعضای هیأت مدیره هم به‌خاطر اعتماد و شجاعت‌شان تشکر می‌کنم. از میهمان نوازی و لطف همه مردم ایران ممنونم. امیدوارم فوتبال ما را دوباره به هم برساند! به نشانه قدردانی از لطف و علاقه شما، من یکی از بهترین سفرای ایران بوده و خواهم بود. مرسی، مرسی، مرسی.»

شروط کالدرون و پاسخ باشگاه

بعد از اعلام پایان همکاری پرسپولیس با کالدرون، ورزش سه در گزارشی به بررسی شروط این مربی پرداخت. در نامه ارسالی کالدرون به این موضوع اشاره شده که او و دستیارانش، یکم و پنجم ژانویه قراردادهای خود را فسخ کرده‌اند. شاید عجیب‌ترین شرط کالدرون مربوط به برکناری مدیرعامل وقت باشد: «بعد از پرداخت وجه مورد نظر و برکناری مدیر عامل وقت (انصاری‌فرد)، ایرج عرب بلیت بیزینس جهت بازگشت تهیه کند.» کالدرون در بخش‌های دیگر از شروط خود خواهان پرداخت پاداش‌های مربوط به بردهای این تیم (هر بازی 1500 دلار) طی 48 ساعت بعد از بازی‌ها شده و البته پاداش مربوط به برد در دربی و همچنین جام حذفی هم همانند لیگ برتر باید 48 ساعت بعد به او پرداخت می‌شد. کالدرون درخواست تغییر محل اسکان دو دستیار خود و حضورشان در نزدیکی محل زندگی خود را نیز در خواست کرده بود.

باشگاه پرسپولیس نیز به شروط کالدرون این پاسخ ها را داد: «مبلغ 124.763 دلار به حساب قطر شما واریز و قسط اول تکمیل شد. همچنین 5 درصد از قرارداد بازیکنان به حساب آنها واریز و قبل از شروع نیم فصل دوم 15 درصد دیگر به حساب شان واریز می‌شود. مبلغ 300 هزار دلار قسط دوم شما توسط باشگاه آماده شده و با تضمین هیأت مدیره، این مبلغ بعد از حضور شما در تهران به حساب‌تان در قطر واریز می‌شود. باشگاه متعهد می‌شود اگر خلاف این اتفاق رخ دهد، به میزان کل قرارداد ضرر و زیان به شما پرداخت کند و مجاز باشید از طریق فیفا پیگیری کنید. باشگاه با افزایش قرارداد شما تا سقف 150 هزار دلار موافقت می‌کند. در ضمن باشگاه با پیشنهاد افزایش قرارداد خواکین و اینیگو مخالف است و همان قرارداد پیشین مورد اعتبار است. باشگاه به شما یادآوری می‌کند که مسئولیت‌های کادر فنی و مدیریت باشگاه تعریف شده و عزل و نصب مدیرعامل به عهده ریاست مجمع باشگاه و هیأت مدیره است.» گفتنی است باشگاه پرسپولیس تا روز 9 ژانویه (پنجشنبه 19 دی) خواهان پاسخ کالدرون شده بود که این اتفاق نیفتاد.