۰ نفر

آشفته‌بازاری به نام لیگ برتر

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۹:۱۱
کد خبر: 408922
آشفته‌بازاری به نام لیگ برتر

نیم‌فصل دوم لیگ برتر تا کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود، اما برخلاف فصول قبل، شرایط تیم‌ها آن‌قدر آشفته است که مشخص نیست در دیدارهای باقی‌مانده کدام تیم می‌تواند از برتری خود استفاده کرده و به مقام قهرمانی برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت:  تمام تیم‌های مدعی شرایط یکسانی را دنبال می‌کنند و «عدم ثبات» روی نیمکت و «ترس از آینده» باعث شده تا هواداران نیز هر روز منتظر شنیدن یک خبر شوک‌آور درخصوص نیمکت تیمشان، شب را به صبح برسانند. در این بین اما شاید یکی، دو تیم باشند که از فضای غبارآلود شکل‌گرفته نهایت بهره را ببرند و پیروز نیم‌فصل دوم لقب بگیرند. پرسپولیس به‌عنوان قهرمان نیم‌فصل اول، سپاهان به‌عنوان تیم دوم، تراکتور و استقلال و شهر خودرو تیم‌هایی هستند که به‌جای تقویت تیمشان در نقل‌وانتقالات زمستانی و برپایی اردوهای قابل‌قبول، درگیر حواشی نیمکت‌های مربیگری خود شده‌اند و مشخص نیست این موضوع چه زمانی پایان می‌یابد.

پرسپولیس؛ بحرانی‌تر از همیشه

ظاهرا قرار است در باشگاه پرسپولیس چنین رسمی مد شود که هر مربی‌ای که این تیم را به مقام قهرمانی برساند، توسط مدیریت و اعضای هیئت‌مدیره فراری داده شود. بعد از اینکه برانکو طی چهار فصل توانست هفت جام قهرمانی برای باشگاه به ارمغان بیاورد، به دلیل تأخیر در دریافت مطالباتش بعد از 11 ماه، قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد و از این تیم جدا شد. مسئولان باشگاه که بارها وعده داده بودند پول برانکو آماده‌ است، با گابریل کالدرون به توافق رسیدند و او را به مدت یک سال تا پایان لیگ نوزدهم به خدمت گرفتند. کالدرون نیز در نیم‌فصل اول موفق شد علاوه‌بر شکست‌دادن استقلال در دربی، با کسب 11 پیروزی، یک تساوی و 4 شکست، در کنار شکستن رکورد امتیازآوری، قهرمانی نیم‌فصل اول را برای سرخ‌پوشان کسب کند، اما سناریو باز هم برای مربی قهرمان تکرار شد و این‌بار به‌جای ایرج عرب، این محمدحسن انصاری‌فرد بود که نتوانست دستمزد سرمربی را پرداخت کند. کالدرون نیز سه پیش‌شرط را برای بازگشتش به ایران اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از آنها محقق نشد تا بازگشت این مربی (تا لحظه نگارش این مطلب) نزدیک به صفر باشد. هم‌زمان با عدم بازگشت کالدرون، طبق گفته مسئولان باشگاه پرسپولیس، مذاکرات با سرمربیان داخلی آغاز شده و تا 24 ساعت آینده نام جانشین کالدرون اعلام خواهد شد. جدی‌ترین گزینه‌ها، مهدی تارتار، وحید هاشمیان و یحیی گل‌محمدی هستند. یحیی اما با توجه به اینکه تیمش در کورس قهرمانی و حضور در لیگ قهرمانان آسیاست، بعید به نظر می‌رسد بتواند رضایت نماینده مشهد را برای حضور در پرسپولیس جلب کند. همچنین بسیاری عقیده دارند وحید هاشمیان نیز با شناختی که از اعضای هیئت‌مدیره و سوءمدیریت آنها دارد، پاسخ مثبت نخواهد داد، اما مهدی تارتار به دلیل عدم دریافت مطالباتش از نفت مسجدسلیمان، همین امروز هم می‌تواند قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کند و به پرسپولیس بیاید. پس تغییرات پرسپولیس می‌تواند نیمکت تیم هشتم لیگ؛ یعنی نفت مسجدسلیمان را هم دچار تنش کند.

سپاهان؛ تمرکز امیر به‌هم می‌ریزد؟

شاید تا دو، سه روز قبل بسیاری عقیده داشتند سپاهان بیشترین برد را نسبت به حواشی پرسپولیس و استقلال خواهد کرد و با شروع نیم‌فصل دوم می‌تواند از آشفتگی رقبا استفاده کرده و به مقام قهرمانی برسد. اما بعد از بن‌بست مذاکرات فدراسیون فوتبال با برانکو، علی دایی تبدیل به اصلی‌ترین گزینه هدایت تیم ملی در انتخابی جام جهانی 2022 شد. بااین‌حال شایعاتی مطرح شده که علی دایی آن‌طور که باید، نسبت به آینده تیم ملی خوش‌بین نیست و احتمال رد این پیشنهاد توسط دایی قوت گرفته است. همچنین وقتی نیمکت سرخ‌ها لرزان باشد، دایی نیز یکی از گزینه‌های رقیب سپاهان است. حالا شایعه شده که مسئولان فدراسیون فوتبال که درصدد انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی هستند، پیشنهادی جدی را به امیر قلعه‌نویی داده‌اند که به صورت هم‌زمان مربیگری در تیم ملی و سپاهان را داشته باشد. دلیل این پیشنهاد اما چیست؟ به این خاطر که جانشین مهدی تاج به خوبی می‌داند که مدیران سپاهان اجازه خروج امیر قلعه‌نویی از تیمشان را به بهانه حضور در تیم ملی نمی‌دهند، به همین دلیل با توجه به اینکه دو دیدار سخت سفیدپوشان ایران مقابل عراق و بحرین بعد از نوروز 99 است، به زودی امیر قلعه‌نویی جواب نهایی را درخصوص هدایت تیم ملی ایران به صورت هم‌زمان با سپاهان خواهد داد. تیمی که می‌توانست با آرامش از آشوب نیمکت‌های رقیب بیشترین بهره را ببرد، حالا روزهایی را می‌بیند که سرمربی‌اش باید علاوه‌بر دغدغه قهرمانی در لیگ برتر، صعود به دور دوم انتخابی جام جهانی را هم به دوش بکشد. ازدست‌رفتن قهرمانی شاید به بهای صعود ایران به دور دوم انتخابی باشد.

تراکتور؛ دنیزلی رفت تا روزهای اوج برسد

تا پیش از شروع لیگ برتر، تراکتور با مصطفی دنیزلی یکی از تیم‌های جذابی بود که با جذب بازیکنان ملی‌پوش، درصدد کسب اولین مقام قهرمانی بود. مصطفی دنیزلی که تیمش تا پایان هفته هفتم حتی صدرنشینی را نیز تجربه کرده بود، یکباره دچار افت شد و در هفته یازدهم تصمیم گرفت به صورت توافقی از این تیم جدا شود. هرچند علت فسخ قرارداد هیچ‌وقت به صورت رسمی اعلام نشد، اما تصور بر این بود که روزهای خوب تراکتور هم با رفتن دنیزلی به پایان رسیده است. ساکت الهامی به صورت موقت جانشین مربی مشهور ترکیه‌ای شد و نماینده تبریز با داشتن دو بازی عقب‌افتاده و پیروزی در چهار مسابقه پیاپی توانست خودش را به رتبه سوم جدول برساند. حالا تراکتوری‌ها با مربی موقت خود یکی از مدعیان جدی قهرمانی هستند. هرچند هواداران پرشور این تیم هنوز نمی‌دانند که می‌توانند با «ساکت» چراغ‌خاموش تا قهرمانی پیش بروند یا خیر. البته از مالک باشگاه هیچ بعید نیست که در میانه فصل، یک مربی گران‌قیمت بازنشسته را به کادر تیمش اضافه کند.

استقلال؛ تردید در ادامه روند استراماچونی؟

ماجرای استعفا و بازگشت استراماچونی به استقلال، کل ورزش کشور را به مدت سه هفته معطوف به خودش کرد؛ در نهایت اما سرمربی ایتالیایی تصمیم گرفت که به همکاری با تیمی که بعد از چهار سال با او به صدر جدول رسیده بود، پایان دهد. در پایان طبق انتظار، اعضای هیئت‌مدیره تصمیم گرفتند فرهاد مجیدی را بار دیگر به‌عنوان سرمربی تیمشان منصوب کنند. نگاه تردیدآمیز هواداران استقلال در حالی است که مجیدی فصل گذشته نیز بعد از برکناری شفر، در پنج مسابقه پایانی هدایت این تیم را برعهده گرفته و با کسب 3 برد و 2 تساوی نتایج قابل‌قبولی کسب کرده بود. بااین‌حال ادامه بازی‌های تماشایی دوران استراماچونی همراه با پیروزی‌های پرگل، موضوعی است که باید صبر کرد تا نگاه فنی فرهاد مجیدی با همین بازیکنان مشخص شود. گفتنی است شایعه استعفای فرهاد مجیدی به دلیل عملکرد ضعیف هیئت‌مدیره در جذب بازیکنان دلخواهش چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد تا نشان دهد با وجود حضور سرمربی، روزهای پرتنش این تیم هنوز به پایان نرسیده است.

شهر خودرو؛ های‌جکِ مربی به تیم ملی یا پرسپولیس؟

پدیده‌ سابق یا همان شهر خودرو، فصل گذشته با نمایشی تماشایی و شکست استقلال و توقف سپاهان نقش پررنگی در قهرمانی پرسپولیس داشت. بسیاری یحیی را مربی بادانش ایرانی می‌دانند که می‌تواند در تیم‌های بزرگ‌تری مربیگری کند. یحیی دیگر آن مربی چندسال پیش نیست که مهدوی‌کیا را در حساس‌ترین دیدار فصل (فینال جام حذفی) نیمکت‌نشین کند و با عملکرد قابل‌قبول در فصول اخیر ثابت کرده که بی‌دلیل نیست هر سال گزینه مربیگری پرسپولیس و تیم‌های مدعی دیگر است. بااین‌حال اما سرخ‌پوشان پایتخت بعد از رفتن برانکو، به صورت جدی با یحیی مذاکره کردند که با مخالفت مدیرعامل شهر خودرو این انتقال انجام نشد. این‌بار اما علاوه‌بر پرسپولیس، فدراسیون فوتبال نیز مذاکراتی را با او انجام داده تا در صورت جلب رضایت شهرخودرویی‌ها، یحیی سرمربی تیم ملی ایران شود.  شهر خودرو درحال‌حاضر رتبه پنجم لیگ را در اختیار دارد و کمتر از سه هفته دیگر باید در رقابت‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود، اما هر روز درگیر این موضوع است که یحیی از این تیم جدا می‌شود یا خیر.

فولاد؛ مدیریت ثبات نتیجه می‌دهد؟

سعید آذری بعد از حضور بلندمدت در ذوب‌آهن به دلیل اختلاف با اعضای هیئت‌مدیره از این تیم جدا شد و حالا به‌عنوان مدیرعامل فولاد خوزستان کارش را پیش می‌برد. آذری طبق سنت گذشته‌ خود از جواد نکونام حمایت کرد و با وجود نتایج نه‌چندان مطلوب در ابتدای فصل، حالا این تیم چشم‎‌انتظار شروع نیم‌فصل دوم است. با جذب پاتوسی برای این تیم، آذری نشان می‌دهد که می‌خواهد تیمش به‌عنوان یکی از قدرت‌های جدید لیگ برتر معرفی شود، هرچند نام جواد نکونام نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی ویلموتس در تیم ملی ایران مطرح شده و با توجه به اینکه نکونام سابقه دستیاری کوتاه در کنار کی‌روش را دارد، پربیراه نیست که این پیشنهاد به او مطرح شود. نیمکت لرزان تیم‌ها در کنار نفت مسجدسلیمان روی عدد «هشت» متوقف می‌شود. هشت تیم تا پیش از آغاز لیگ برتر روزهای پرتنشی را پشت‌سر می‌گذارند و باید دید چه تیمی می‌تواند خودش را از این باتلاق بیرون بکشد.