۰ نفر

سفر بحث‌برانگیز کیمیا به هلند

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 408671
سفر بحث‌برانگیز کیمیا به هلند

تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی در حالی در چند سال اخیر به یکی از معضلات تلخ و ناامیدکننده ورزش کشور تبدیل شده است که هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، تبعات منفی مهاجرت معنادار سعید ملایی و علیرضا فیروزجا، دو چهره شاخص تیم‌های ملی جودو و شطرنج، هنوز مرتفع نشده که حالا گفته می‌شود کیمیا علیزاده، تنها زن مدال‌آور المپیکی ایران هم چنین تصمیمی را گرفته است. انتشار عکسی از کیمیا در کنار تکواندوکاران خارجی، موضوع مهاجرت او را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ عکسی که یکی از رسانه‌های آن طرف آبی مدعی شده مربوط به تیم ملی تکواندوی هلند است. علیزاده و همسرش که از بازیکنان سابق تیم ملی والیبال جوانان است، یک ماه پیش با گرفتن ویزای اسپانیا از کشور خارج شدند و حالا در هلند به‌سر می‌برند. 

اما اینکه عنوان شده چرا بانوی تاریخ‌ساز ورزش ایران‌ دست به چنین اقدام ناگهانی‌ای زده، سؤالی است که ذهن خیلی‌ها را درگیر خود کرده، چرا‌که فدراسیون تکواندو و سایر مقامات ارشد ورزش، در این سال‌ها به‌‌ویژه بعد از مدالی که او در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو به دست آورد، همه‌جوره از او حمایت کردند تا بتوانند این سرمایه ملی را حفظ کنند. نایب‌قهرمان تکواندوی زنان جهان وقتی مدال برنز المپیک را گرفت، از همه طرف تقدیر شد؛ از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک گرفته تا امام‌جمعه کرج و وزیر ارتباطات و مدیران شهرداری از او تجلیل به عمل آوردند. علیزاده در حالی نفر سوم المپیک شد که وزارتی‌ها جایزه ارزشمند مدال طلا یعنی 300 سکه طلا را به او اهدا کردند. کیمیا نیز در مقابل مدالش را به شهدای مدافع حرم هدیه داد و از ضرورت حفظ حجاب صحبت کرد و برای مدال طلا در المپیک بعدی خط و نشان کشید. 

محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو، روز گذشته در اظهارنظری در واکنش به تغییر تابعیت کیمیا گفته است که‌ سفر او تفریحی بوده اما تصویری که از این ورزشکار منتشر شده و بدون حجاب است، نشان می‌دهد علیزاده نه برای تفریح که با هدفی جدی به هلند رفته است. قهرمان المپیک نوجوانان بعد از مدال‌آوری‌اش در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو با مصدومیتی عمیق و مزمن مواجه شد که تاکنون با آن دست‌به‌گریبان است. او حتی پای آسیب‌دیده خود را به تیغ جراحان هم سپرد، اما هنوز نتوانسته است به بهبودی کامل دست یابد. باوجود این مصدومیت، اما درهای تیم ملی همیشه به روی کیمیا باز بود و او هر‌گاه از‌لحاظ فیزیکی شرایط تمرین‌کردن را داشت، بدون هیچ اما‌و‌اگری به اردوها دعوت می‌شد؛ اتفاقی که در پاره‌ای از اوقات حتی با واکنش کارشناسان و منتقدان مواجه می‌شد. علیزاده شهریورماه امسال بعد از نزدیک به دو سال دوری در ترکیب تیم ملی در جام جهانی به میدان رفت و توانست به همراه سایر هم‌تیمی‌های خود در بخش تیمی به سهمیه المپیک برسد. البته مسابقات بخش تیمی در المپیک 2020 به‌صورت آزمایشی برگزار می‌شود و طبق گفته مسئولان فدراسیون تکواندو متعلق به شخص نیست. آخرین حضور او در مسابقات به عنوان یک تکواندوکار ایرانی به رقابت‌های لیگ باشگاهی (چند هفته پیش) بر‌می‌گردد که مصدوم شد و از ادامه رقابت‌ها باز‌ماند. با این اتفاق او نتوانست در رقابت‌های انتخابی تیم ملی شرکت کند و سرمربی تیم ملی مدعی شد که کیمیا به شرط صدور مجوز از‌سوی پزشکان می‌تواند به تمرینات برگردد. حالا علیزاده در شرایطی راهی اروپا شده که به گفته بسیاری اگر در ایران هم می‌ماند، احتمالش خیلی ضعیف بود با پای مصدومش بتواند سهمیه المپیک را بگیرد. 

کیمیا سهمیه المپیک می‌گیرد؟ 

سهمیه‌های المپیک در تکواندو از دو راه توزیع می‌شود؛ اول از طریق سیستم رنکینگ که با توجه به دوری طولانی‌مدت علیزاده از میادین بین‌المللی و امتیازات پایین او، برایش میسر نبود. با توجه به این موضوع او باید از طریق مسابقات قاره آسیا که ابتدای سال آینده برگزار می‌شود، برای کسب سهمیه تلاش می‌کرد که آن را نادیده گرفت و رفت. چیزی که مشخص است طبق قوانین بین‌المللی کیمیا نمی‌تواند تا سال 2021 با پرچم کشور دیگری در المپیک روی شیاپ چانگ برود. او اگر بخواهد اقامت کشور دیگری به فرض مثال هلند را بگیرد، باید دو سال از آخرین زمان حضورش با پیراهن تیم ملی ایران بگذرد. البته این اتفاق در یک صورت دیگر می‌تواند بیفتد که فدراسیون ایران رضایتش را صادر کند که در این مورد بعید است چنین اتفاقی بیفتد. این تکواندوکار جوان فقط با پرچم تیم ملی ایران شانس حضور در المپیک 2020 را داشت و حداقل می‌توانست در مسابقات تیمی که سهمیه‌اش به دست آمده بود، در توکیو مبارزه کند. با این حال، تنها راهی که ممکن است پیش‌روی علیزاده برای حضور در المپیک 2020 توکیو باشد این است که کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) امتیاز خاصی برای او در نظر بگیرد. ioc در دوره قبل بازی‌های المپیک، یک‌سری مسابقات گزینشی المپیک را برای ورزشکاران پناهجو برگزار می‌کردند تا از این طریق شانس خود را برای گرفتن سهمیه این بازی‌ها امتحان کنند. ورزشکاران پناهجو در‌صورتی ‌که بتوانند با این شرایط المپیکی شوند باید با پرچم ioc در این بازی‌ها حاضر شوند. در این مورد می‌توان به راحله آسمانی، عضو اسبق تیم ملی تکواندو اشاره کرد. او نیز که چند سال پیش تابعیت بلژیک را گرفت، با این شرایط سهمیه حضور در المپیک 2016 را به دست آورد. 

سکوت معنادار

با همه اینها اگرچه برخی از رسانه‌های خارجی بر این باورند که کیمیا علیزاده تصمیم به پناهندگی در هلند گرفته اما تا این لحظه او و خانواده‌اش واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که انتشار یکی از مصاحبه‌های کیمیا و همسرش حامد معدنچی که مربوط به سال قبل است، در چند روز اخیر بازنشر شده که به نوعی ادعای رسانه‌های خارجی را مبنی بر مهاجرت آنها از ایران تأیید می‌کند. این زوج ورزشکار در پاسخ به سؤال مجری برنامه تلویزیونی فرمول یک که آیا قصد رفتن از کشور را دارند، سکوت معناداری می‌کنند. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه خبر تازه‌ای از این تکواندوکار به دست می‌آید. اما چه بهتر اینکه این بانوی پرافتخار ورزش کشور که کارنامه درخشانی از عناوین آسیایی، جهانی و المپیک دارد، در اقدامی حرفه‌ای و اخلاقی خودش رسما در مورد انتشار عکس سؤال‌برانگیزش اطلاع‌رسانی می‌کرد و با این حرکت قدردانی خود را نسبت به زحماتی که مجموعه ورزش کشور برای او کشیده بود، ابراز می‌کرد. کیمیا نمونه معدودی در ورزش ایران است که از دوره نوجوانی و آغاز درخشش تحت حمایت مالی فدراسیون تکواندو، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قرار گرفت. او بعد از المپیک ریو جوایز نقدی قابل توجهی را از ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی دریافت کرد که کمتر ورزشکار مدال‌آور ایرانی تا الان به خود دیده است. انتشار عکس قهرمان تکواندوی زنان آسیا کنار تکواندوکاران هلندی به قدری برای رسانه‌های خارجی هم مورد سؤال است که در گزارش‌های مختلف به آن پرداخته‌اند. اینکه چرا تنها بانوی مدال‌آور ورزش ایران در المپیک باید این‌چنین تصمیم به ترک تیم ملی کشورش بگیرد. 

تداوم مهاجرت

فضای ورزش کشور بعد از پیوستن سعید ملایی، قهرمان 2018 جودوی جهان به مغولستان در حالی ملتهب شد که از آن زمان تاکنون ادامه پیدا کرده است. دو روز پس از خبرسازشدن ملایی، موضوع پناهنده‌شدن پوریا جلالی‌پور؛ کماندار تیم ملی معلولان ایران به هلند منتشر شد. این ورزشکار موفق به کسب سهمیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو (جانبازان و معلولان) در مسابقات هلند شده بود. بعد از آن علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج ایران و جهان نیز در اقدامی مشابه در مخالف با عدم سیاست رویارویی با نماینده‌های اسرائیل تابعیت فرانسه را گرفت. سوپر استادبزرگ شطرنج دنیا به تازگی نایب‌قهرمان مسابقات سریع جهان شد. در همین مسابقات عکسی از میترا حجازی‌پور، استادبزرگ شطرنج زنان که بدون حجاب بود منتشر شد که حاکی از مهاجرت او از کشور بود. شطرنج ایران که این روزها خیلی خبرساز بوده، در دو، سه روز اخیر نیز یک حاشیه دیگر هم داشت و آن بازانتشار عکس بدون حجاب یکی از داوران زن این رشته بود. نام این داور شهره بیات است. او اولین و تنها بانوی داور بین‌المللی شطرنج گرید A در آسیا و مدرس فدراسیون جهانی شطرنج است که قضاوت در مسابقات مهمی از جمله فینال قهرمانی شطرنج بانوان جهان را در کارنامه دارد. بیات در مسابقات قهرمانی بانوان جهان که در حال برگزاری است بدون حجاب ظاهر شد. بعد از انتشار عکس‌های بی‌حجاب داور زن ایرانی در این مسابقات حواشی زیادی پیش آمد. پدر بیات در ابتدا اظهار کرد عکس‌های بی‌حجاب دخترش شیطنت عکاسان بوده و تنها برای یک لحظه روسری‌اش از سرش افتاده است. اما بعد از این موضوع عکس‌های دیگری از بیات منتشر شد که بی‌حجاب بودند که در واقع حاکی از عدم بازگشت او به کشور بود.