۰ نفر

ورزشکاران ایران در سوگ سردار سلیمانی چه گفتند؟

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۱۵
کد خبر: 407543
ورزشکاران ایران در سوگ سردار سلیمانی چه گفتند؟

از لحظه‌ای که خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد، اعضای جامعه ورزش نیز همانند سایر اقشار جامعه ایران نسبت به این واقعه دردناک واکنش نشان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در ساعات اولیه ورزشکاران در صفحات شخصی خود در فضای مجازی با گذاشتن پست و استوری شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفتند. در کنار ورزشکاران، متولیان ورزش و مدیران باشگاه‌های فوتبال نیز در پیام‌هایی جداگانه شهادت ایشان را به ملت ایران تسلیت گفتند. همچنین برخی دیگر از اعضای جامعه ورزش علاوه ‌بر پیام‌های متنی به صورت عملی حزن و اندوه و احترامی را که نسبت به سردار سلیمانی داشتند نشان دادند. در ادامه به مرور بخش کوچکی از این واکنش‌ها خواهیم پرداخت.

علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، محمد حسن انصاری‌فرد مدیرعامل پرسپولیس، فرشید اسماعیلی، سید حسین حسینی، عارف غلامی، مهدی قائدی بازیکنان تیم فوتبال استقلال، محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، آرش میراسماعیلی قهرمان سابق جودوی جهان و رییس فعلی فدراسیون جودو، حمید سوریان و سعید عبدولی قهرمانان کشتی فرنگی جهان، ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مرتضی پور‌علی‌گنجی، کریم انصاری‌فرد لژیونرهای تیم ملی فوتبال، علی علیپور، مهدی شیری، فرشاد احمدزاده، علیرضا بیرانوند، محمد حسین کنعانی‌زادگان، کمال کامیابی‌نیا، سید جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده بازیکنان پرسپولیس، بهداد سلیمی قهرمان سابق وزنه‌برداری، سید مهدی رحمتی دروازه‌بان سابق تیم ملی و حال حاضر باشگاه شهر خودرو و بسیاری دیگر از اعضای جامعه ورزش شهادت سردار سلیمانی را در اولین ساعات انتشار خبر واقعه تسلیت گفتند. کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش، فدارسیون فوتبال و باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتور آذربایجان شرقی، نساجی مازندران، صنعت نفت آبادان، پیکان و سایپا تهران با ارسال پیام‌هایی رسمی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفتند.

تمرین روز شنبه تیم ملی امید با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه‌ به منظور ادای احترام به سردار سلیمانی و یاران ایشان آغاز شد. تیم ملی امید ایران جهت شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک در تایلند به‌سر می‌برد.

روز یکشنبه وزارت ورزش و جوانان مراسم میثاق جامعه ورزش و جوانان کشور با پهلوان ماندگار مردم ایران، شهید عالی مقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در محل وزارت ورزش و جوانان با حضور وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک و رییس کمیته ملی پارالمپیک، مدیران کل ستادی و مسوولان ورزش، روسای فدراسیون‌های ورزشی، ملی‌پوشان، پیشکسوتان، فرماندهان بسیج ورزش، خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس برگزار کرد و در پایان این مراسم مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان بازوبند پهلوان ملی را به سردار کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه که به نمایندگی از خانواده شهید سلیمانی در این مراسم حاضر شده بود، اهدا کرد. در پایان مراسم مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: «به منظور گرامیداشت نام و خاطره سپهبد حاج قاسم سلیمانی وزارت ورزش تا پایان سال تمام رویدادهای ورزشی را به نام این شهید بزرگوار برگزار خواهد کرد.»

باشگاه ماشین‌سازی اقدام به تغییر نام ورزشگاهش کرد و نام این ورزشگاه از بنیان دیزل به ورزشگاه شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر یافت. این ورزشگاه، میزبان بازی‌های خانگی ماشین‌سازی تبریز است و تراکتوری‌ها نیز گاهی از این زمین به عنوان زمین تمرین استفاده می‌کنند. این اولین ورزشگاه در ایران است که به نام شهید سپهبد سلیمانی نام‌گذاری می‌شود. ورزشگاه بنیان دیزل در سال 1390 تاسیس شد و یکی از کامل‌ترین و مجهزترین ورزشگاه‌های فوتبال ایران به حساب می‌آید.

مهدی ترابی که اینستاگرام صفحه‌اش را بعد از انتشار تصاویری از سردار سلیمانی بسته بود، اعلام کرد به خاطر ادای احترام به سردار سلیمانی مراسم جشن عروسی‌اش را که قرار بود روز شنبه برگزار شود به تعویق انداخت.

فدراسیون والیبال ایران به منظورگرامیداشت نام سردار سلیمانی، در تصمیمی اعلام کرد از این پس رقابت‌های لیگ‌برتر را با نام جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد کرد.

به نقل از سایت فدراسیون ووشو، الیاس علی‌اکبری برترین کوراش‌کار سال 2018 جهان، مدال نقره مسابقات جهانی 2019 کره جنوبی را به سردار شهید قاسم سلیمانی تقدیم کرد. همچنین وحید معظمی‌فر، مدال طلای جام ستارگان کوراش که اخیرا در هند کسب کرد را به سردار سلیمانی تقدیم کرد.

به نقل از روابط عمومی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، راند سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت قهرمانی کشور در سال جاری متبرک به نام شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در اولین ماه زمستان با حضور بهترین‌های کلاس‌های مختلف به میزبانی پیست اتومبیلرانی آزادی برگزار شد.

در کنار جامعه ورزش ایران برخی از چهره‌ای ورزشی جهان نیز نسبت به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان دادند.

المار نور علی‌یف کشتی‌گیر اوکراینی که پیش از این حضورش در مسابقات کشتی قهرمانی کشور اوکراین با لباسی منقش به تصویر مقام معظم رهبری خبرساز شده بود، بعد از پخش شدن خبر شهادت سردار سلیمانی در صفحه‌ شخصی‌اش با به انتشار گذاشتن تصویری از ایشان نسبت به این واقعه ابراز ناراحتی کرد.

استیو کر سرمربی تیم بسکتبال گلدن استیت به اظهارنظر درباره دستور دونالد ترامپ برای ترور سردار سلیمانی پرداخت. او ابتدا در توییتر خود ادعای مایک پنس نخست وزیر امریکا درباره سردار سلیمانی را رد کرد و در ادامه گفت: «من فقط آنچه را که در جهان اتفاق می‌افتد دنبال می‌کنم زیرا همیشه مورد توجه من است. من نگرانم که بخواهیم به جنگ دیگری نزدیک شویم. من سعی می‌کنم از صفحه توییتر خود ا ستفاده کنم تا به مردم یادآوری کنم کارهای خود را انجام دهند قبل از اینکه پرچم کشور را به اهتزاز در بیاورند و خودمان را درگیر فاجعه‌ دیگری کنیم که قبلا در عراق رخ داد. قبل از جنگ عراق تب وطن‌پرستی را که NBA را فرا گرفته بود به یاد می‌آورم. از آن زمان، ما در لیگ و سایر لیگ‌ها کارهای بزرگی انجام می‌دهیم و من از صمیم قلب از آن حمایت می‌کنم اما آنچه من فکر می‌کنم این است که درگیر جنگ دیگر نشویم و سربازان دیگری به مناطق دیگر نفرستیم که سودی ندارد و جنگ‌های بی‌موردی در وهله اول رخ می‌دهد. ما در این کشور تاریخ داریم، همه شما باید ویتنام و عراق را بخوانید، مردم توسط دولت ما گمراه می‌شوند. اکنون باید با آنچه به ما گفته می‌شود بسیار مراقب باشیم. اگر ما به جنگ دیگری منتهی شده‌ایم، پیامدهای بسیاری برای خانواده‌ها و مردم دارد و از سربازان خود حمایت کنیم و این کار ما و رسانه‌ها است.»

کالین کاپرنیک بازیکن تیم فوتبال امریکایی سانفرانسیسکو که بارها مواضع سیاسی خود را درباره موضوعات مختلف از جمله نژادپرستی و تبعیض در دستگاه‌های دولتی امریکا بیان کرده است در صفحه توییترش نوشت: « این حمله چیز جدیدی از حملات تروریستی علیه مردم‌های سیاه و قهوه‌ای (نژادهای دیگر) نیست. امریکا همیشه افراد نژادهای مختلف را در داخل و خارج تحریم و محاصره کرده است. نظامی‌گری امریکا، سلاحی است که توسط امپریالیسم امریکا به دست گرفته شده است، برای تحمیل سیاست‌های خود و غارتگری جهان غیر خود.»