۰ نفر

ورزشکار حرفه‌ای با ٣٠٠‌هزار تومان حقوق +عکس

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 405505
ورزشکار حرفه‌ای با ٣٠٠‌هزار تومان حقوق +عکس

وقــــتی ورزشــکاران در رشته‌های غیر فوتبالی از درآمد میلیاردی فوتبالیست‌ها انتقاد می‌کنند و معتقدند در حق آنها اجحاف شده، شاید برخی مثل همیشه بگویند که حساب فوتبال از سایر رشته‌ها جداست و نمی‌توان به همه ورزشکاران به یک شکل نگاه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  از سوی دیگر، وقتی زحمات ورزشکاری را برای رسیدن به سکوی جهانی و بالاتر از آن المپیک می‌بینیم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که حق آنها هم بالاتر از یک یا ٢ میلیون است! به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان، سقف پرداختی این صندوق به قهرمانان ٢,٧‌میلیون  تومان است که فقط به تعداد محدودی از قهرمانان طلایی المپیک پرداخت می‌شود.

حقوق ٣٠٠‌هزار تومانی باورکردنی نیست

با اینکه مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان مدعی بود در دوران مدیریت او از مرداد ٩٧ پرداختی به پیشکسوتان و قهرمانان افزایش ٧٠‌درصدی داشته است، اما وقتی از او درباره کمترین و بیشترین پرداختی به این قشر سوال کردیم، با این پاسخ روبه‌رو شدیم: «کمترین مبلغ پرداختی ٣٠٠‌هزار تومان و بیشترین ٢,٧‌میلیون تومان است. البته این ٣٠٠‌هزار تومان، قبلا ١٨٠‌هزار تومان بود که آن را افزایش دادیم و اگر خدا کمک کند برای ‌سال جدید هم  افزایش می‌دهیم. این حقوق نیست، بلکه مستمری است که ما به قهرمانان و ورزشکاران کمک می‌کنیم.» اینکه تصور کنیم پیشکسوت یا قهرمان به دلیل مدال‌آوری در میادین آسیایی و جهانی حقوق ٣٠٠‌هزار تومانی دریافت کند، شاید بیشتر خنده‌دار باشد. حتی در صورت افزایش این مبلغ، ٤٠٠ یا ٥٠٠‌هزار تومان هم با توجه به شرایط اقتصادی موجود بعید است تغییری در زندگی کسی به وجود آورد.

٢,٧ میلیون، حقوقی در حد قهرمان المپیک

چندی پیش بود که احسان حدادی از حقوق ٩٠٠‌هزار تومانی خود به‌عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی با چهار مدال طلا و مدال نقره المپیک لندن خبر داد. درواقع اگر از سقف ٢,٧ میلیونی برای پرداختی ماهانه به قهرمانان صحبت می‌شود، شاید تعداد انگشت‌شماری چنین مبلغی دریافت ‌کنند؛ ورزشکارانی که مدال طلای المپیک و چند مدال طلای جهانی در کارنامه خود دارند. با توجه به اینکه فدراسیون‌ها هم اکثرا حقوقی به ورزشکاران خود بابت حضور در اردوهای تیم ‌ملی پرداخت نمی‌کنند و بعد از پایان دوران قهرمانی هم ورزشکاران در رده پیشکسوتان قرار می‌گیرند، به نظر نمی‌رسد حقوق  ٢,٧ میلیونی که به اندازه حقوق کارمندی ساده است، بتواند تامین‌کننده مخارج زندگی یک قهرمان باشد.

احسان حدادی

تسهیلات غیر نقدی به قهرمانان

با اینکه میزان حقوق پرداختی به ورزشکاران و پیشکسوتان چندان راضی‌کننده نیست، مدیرعامل صندوق از برخی تسهیلات غیرنقدی برای کمک به این قشر خبر داده است. هتل ورزش در خیابان حجاب به‌عنوان خانه پیشکسوتان افتتاح شده است و از این پس میزبان مراسم‌ مختلف ازجمله عروسی، ولیمه و تولد برای حمایت از پیشکسوتان است. از سوی دیگر، صندوق حمایت از قهرمانان در نظر دارد از این پس هر ماه جشن تولد برخی از پیشکسوتان را در این مکان برگزار کند تا به این شکل هم از آنها حمایت کند. نام‌گذاری خیابان‌های شهر تهران یا سایر شهرها به نام پیشکسوتان و قهرمانان با هماهنگی شوراهای شهر از دیگر برنامه‌های این صندوق به شمار می‌رود.

حقوق قهرمانان از چه منبعی پرداخت می‌شود؟

شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که منبع تأمین حقوق ورزشکاران کجاست؟ دقیقا این مهم‌ترین نکته به شمار می‌رود چون به خاطر همین منابع محدود، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان نمی‌تواند سطح پرداخت مستمری‌ها را افزایش دهد. ابطحی، مدیرعامل این صندوق در این‌باره می‌گوید: «بخشی از منابع ما را وزارتخانه تأمین می‌کند، به این ترتیب که ماهیانه رقم ‌نسبتا خوبی در اختیارمان قرار می‌گیرد و براساس برنامه آن را به پیشکسوتان و قهرمانان می‌دهیم. علاوه بر این، درآمدزایی هم داریم. برخی از شرکت‌های ما به درآمدزایی خوبی رسیده‌اند و در برخی از این شرکت‌ها از ٧‌میلیون تومان به سود ٤‌میلیارد تومان رسیده‌ایم.» اتفاق جدید و جذاب دیگر برای صندوق قهرمانان، در اختیار گرفتن انجمن بازی‌های الکترونیک است. به گفته مدیرعامل صندوق، گردش مالی بازی‌های الکترونیک در ایران سالیانه ٤٠٠‌میلیون دلار است که اگر یک‌درصد آن هم به وزارت ورزش برسد، تحول عظیمی در بحث پرداختی به قهرمانان رقم می‌زند.