۰ نفر

ویلموتس، چهره محبوب ژاپنی‌ها!

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 399989
ویلموتس، چهره محبوب ژاپنی‌ها!

ماجرای فسخ قرارداد مربی بلژیکی با تیم ملی فوتبال ایران، هرچند بابت به پیشواز رفتن رسانه‌ها چندان شگفت‌انگیز و عجیب و غریب نبود، اما در هر حال برای خانواده فوتبال، خانه‌نشین‌های فوتبال و فوتبال‌دوستان ایرانی تلخی مضاعفی بود در آستانه بازی‌های بزرگ و مهمی که پیش‌رو داریم و تورنمنت‌های حساسی که قرار است یا چه بگوییم، قرار بود موفقیت در آنها شادی را روی لب میلیون‌ها ایرانی بنشاند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان،  حالا دیگر تیم ملی فوتبال ایران بهترین تیم فوتبال آسیا نیست، مرد بلژیکی در 6 بازی دو شکست را به ما تقدیم کرد و یک مبلغ نجومی که به جیب زد و رفت. حق با چه کسی بود؟ کدام طرف قرارداد کم‌کاری یا ندانم‌کاری کرد؟ پاسخ به این دو پرسش مهم بماند برای بعد و البته بماند روی دوش فدراسیون فوتبالی که مسلما باید بیش و پیش از اینها پاسخگوی مردمی باشد که فوتبال ملی را با پول آنها ساخته و پرورش داده است. فوتبالی که مستقل نیست، دولتی و سیاسی شده، پاک بودنش به همین دلیل ساده زیر سوال است و البته زخمی و خسته و ناامید به آینده‌ای نه‌چندان دور و پیش‌روی خود نگاه می‌کند.

نگاهی از سر بی‌علاقگی، بی‌برنامگی و عاری از‌ انگیزه.  اکنون، چند روزی از انتشار خبر تلخ فسخ قرارداد گذشته، رسانه‌های معتبر جهان چه نگاهی به این موضوع دارند؟ تحلیل‌ها بسیار متنوع و البته نه‌چندان بی‌طرفانه و حرفه‌ای است.  از تحت‌تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بودن گرفته تا ناکارآمدی فدراسیون فوتبال ایران، از زیاده‌خواهی و بیهوده بزرگ شدن ویلموتس گرفته تا بانکی که می‌توانست مبلغی را منتقل کند و دستور دیگری گرفت. بازار شایعات هم داغ است و قبول کردن بسیاری از ادعاها بدون سند و مدرک کار بسیار سخت و البته اشتباهی است. حرفه‌ای هم نیست که بدون نشستن پای درددل اهالی فدراسیون فوتبال، درباره کم‌کاری، بی‌تدبیری یا اشتباهات همیشه تکراری آنها بنویسیم و قضاوت ناموجه داشته باشیم. تردیدی در این موضوع وجود ندارد که فدراسیون فوتبال ایران هدفی جز سربلندی فوتبال ایران ندارد، اما آیا برای رسیدن به این سربلندی، سر به راه شده است؟ راه را می‌شناسد؟ نه به زبان بلکه در عمل، بر این امر مهم باور دارد که استقلال فدراسیون فوتبال همان چیزی است که مردم پیش از قهرمانی و روی پله اول آسیا ایستادن، مطالبه می‌کنند؟

لطف ویلموتس به ژاپن!

ژاپن‌تایمز یکی از پرکنایه‌ترین تحلیل‌ها را در این حوزه منتشر کرده است، این رسانه که اسناد و نقل‌قول‌هایی را از سوی خبرگزاری فرانسه واحد بروکسل در تحلیل خود آورده و منتشر کرده است، می‌نویسد: «چرا نباید از یک واقعیت که می‌تواند برای فوتبال ایران تلخ باشد، ننویسیم، ماجرا این است که مرد بلژیکی به فوتبال ژاپن لطف کرده است، البته این یک حرف جدی نیست، همه می‌دانند که ژاپن خیلی‌وقت است مستحق ایستادن بر راس هرم فوتبال آسیاست و با تاخیری عجیب بالاخره به حق خود رسیده است. شکست‌های اخیر ایران تنها دلیل رسیدن ژاپن به صدر رده‌بندی آسیا نیست بلکه باشکوه بودن فوتبال ژاپن هم دست به دست این فرآیند منطقی داد.»

این رسانه در ادامه تحلیل خود به چند نقل‌قول توئیتری از مربی بلژیکی اشاره دارد و می‌نویسد: «خود ویلموتس با قاطعیت اشاره می‌کند که مقامات فوتبال ایران دروغ گفته‌اند و گویا هیچ توافقنامه دوستانه‌ای بین فدراسیون فوتبال ایران، او و تیمش وجود نداشته است.» در ادامه به نقل از ویلموتس آورده است: «ما درحال مذاکره هستیم که اگر تمام عدم تعهدها در گذشته حل شود، برای اولین‌بار تفاهمنامه رسمی و کامل را به امضا برسانیم! این نشان می‌دهد که قرارداد فدراسیون ایران با ویلموتس، چنانکه ادعا شده، محکم و حقوقی و استاندارد نبوده است!»

همین رسانه ژاپنی در ادامه متن خود آورده است: «ویلموتس به صراحت می‌گوید: من و کارکنانم به دلیل نقض جدی موارد در قرارداد توسط فدراسیون فوتبال ایران (FFIRI) در وضعیت غیرقابل تحملی قرار گرفته‌ایم و دیگر نمی‌شود چنین شرایطی را تاب آورد.»

پرداخت رقم نجومی برای فقط 6 بازی

روزنامه پرتغالی زبان ایستوئه نیز در گزارشی به نقل از آسوشیتدپرس می‌نویسد: «ویلموتس وقتی در توئیترش جمله «پرونده به دست وکیل من است، من دیگر حرفی نخواهم زد» را منتشر کرد، آب پاکی را روی دست فوتبال ایران ریخت و همه مطمئن شدند او دیگر رفتنی است، رفت اما وکیل او مطالباتش را پیگیری خواهد کرد و ایران که تحت‌فشار جدی تحریم‌های آمریکاست، رقمی نجومی را فقط به خاطر 6 بازی به این مربی بلژیکی پرداخت خواهد کرد، هرچند ممکن است ویلموتس در این مورد کوتاه بیاید و تخفیفی قائل شود.»

در ادامه این متن آمده است: «معلوم نیست آن «وضعیت غیرقابل تحمل» و شرایط خاصی که ویلموتس ادعا کرده، چیست که کار را به اینجا رسانده است؟ آیا بازیکنان با او مشکلی داشته‌اند؟ فدراسیون اشتباهاتی داشته یا اینکه همه‌چیز در پول خلاصه شده است؟»