۰ نفر

سلامتی با ورزش چقدر آب می خورد؟

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴
کد خبر: 399964
سلامتی با ورزش چقدر آب می خورد؟

زندگی آپارتمانی در کنار زندگی ماشینی ، بنیان های سبک زندگی در این عصر را پی ریزی کرده اند. سبک زندگی که در آن نه تنها جایی که مکانی هم برای تحرک و ورزیده شدن ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، متاسفانه این سبک زندگی در چند سال اخیر تعداد بی شماری از افراد را درگیر بیماری های مختلف کرده است که شایع ترین آن ها عبارت از مشکلات عضلانی و استخوانی، مصائب چاقی، دیابت و فشارخون بالاست. این در حالی است که بیشتر پزشکان در کنار نسخه های بلند و بالای دارویی شان یک توصیه جدی برای بیماران خود دارند و آن انجام حرکات ورزشی به صورت منظم و مستمر است. در این بین ورزش های سالنی دارای مزیت های بیشتری نسبت به ورزش در هوای آزاد است. ورزش کردن اصولی زیر نظر مربی، دوری از آلاینده های هوایی و از همه مهم تر ورزش گروهی را که موجب اشتیاق بیشتر برای تلاش کردن است، می توان از مزیت هایی دانست که در ورزش در هوای آزاد که بیشتر به پیاده روی منتهی می شود، وجود ندارد. آلودگی هوای هفته گذشته مشهد بهانه ای شد که به جای این که برای شما مقصد گردشگری را شرح دهیم و راهنمای مالی آن را بنویسیم، سری به باشگاه های ورزشی بزنیم و چند و چون دو ورزش گروهی و سالنی را در بیاوریم. به همین منظور مصاحبه ای با یکی از مربیان سرشناس مشهد ترتیب دادیم که شما را در جریان این صحبت ها می گذاریم.

سلام. لطفا خودتون رو معرفی کنید:

سلام. من مریم عرب، مسئول کمیته آمادگی جسمانی مشهد و یکی از اولین مربی های اسپنینگ در مشهد هستم. حدود ۲۰ سال است که در رشته های مختلفی مانند پیلاتس، ایروبیک، TRX و همچنین کار با دستگاه سمت مربیگری دارم.

به نظر شما چرا باید ورزش کنیم؟

احتمالا جواب این سوال برای افراد مختلف فرق می کند. مثلا من به جوانان می گویم ورزش کنید، اما نه برای امروزتان که وضعیت بدنی تان خوب است بلکه برای این ورزش کنید تا چند سال آینده تان را بیمه کنید. به افراد مسن می گویم ورزش کنید تا از دردهایی که در هر نشستن و برخاستن و حتی خم شدن متحمل می شوید رهایی پیدا کنید. توصیه هایم به افرادی که با مشکلاتی چون چاقی، آرتروز و دیابت نزدم می آیند نیز این است که برای جلوگیری و حتی سرکوب مشکلات تان ورزش کنید. اما مهم ترین دلیلی که برای ورزش کردن می توانم برای تان بیاورم این است که ورزش کنید تا سلامت زندگی کنید.

امروز درباره چه ورزش هایی صحبت می کنیم؟

امروز درباره دو ورزش پیلاتس و TRX صحبت می کنم. پیلاتس به عنوان یک ورزش بی هوازی و تخصصی و TRX نیز به عنوان یک ورزش قدرتی را برای تان شرح می دهم.

پیلاتس چه نوع ورزشی است؟

پیلاتس یک ورزش بی هوازی است. در این ورزش که یک سری تمرینات تخصصی به فرد داده می شود، سعی می شود در اولین گام ها عضلات عمقی و ریز بدن را تحریک کرده و همچنین قدرت و استقامت عضلانی فرد را بهبود ببخشد. در این ورزش به مرور زمان بدن فرد قوی شده و آمادگی جسمانی قابل توجهی را کسب می کند. در کنار بهبود شرایط عضله ها، کارکرد مفاصل که در بعضی از افراد همراه با درد است نیز تسهیل می شود.اما همه مزیت های پیلاتس در بعد توانایی بدن خلاصه نمی شود. این ورزش با ایجاد هماهنگی های بیشتر بین عصب و عضله باعث می شود که اصطلاحا کم کم مغز بدن را درک کند که این موضوع می تواند گام های مهمی برای جلوگیری از زوال مغز یا پیر مغزی باشد. این ورزش همچنین می تواند باعث ایجاد حس نشاط و دوری از استرس شود و اختلالات خواب افراد را برطرف می کند.

شما این ورزش را برای چه کسانی توصیه می کنید؟

پیلاتس ورزشی برای تمام گروه های سنی است. حتی ما پیلاتس کودکان هم داریم که تمرینات متناسب با توانایی ها و شرایط بدنی شان دارد. البته بیشتر کارشناسان معتقدند که پیلاتس برای کودکانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند شاید ورزش زودرسی باشد و باید از انجام آن جلوگیری کرد. حتی افرادی که درگیر مسائل آرتروزی و آرتریتی هستند نیز می توانند با انجام تمرینات اصلاحی پیلاتس زندگی بهتر با دامنه حرکتی فراخ تری را تجربه کنند.

مزایای پیلاتس چیست؟

البته بنده در همان ابتدا مزیت های پیلاتس را گفتم اما به صورت مختصر می توان گفت که پیلاتس ذهن را سالم می کند، جسم را در عین حالی که قوی و نیرومند می کند؛ خوش فرم نیز می کند. افزایش قدرت و استقامت دو تا دیگر از ارمغان هایی است که پیلاتس به شما هدیه می دهد. دم و بازدم های منظم هنگام تمرینات نیز منجر به اکسیژن رسانی خوب به تمام بافت ها و عضلات می شود.

برای این ورزش به چه وسایلی نیاز داریم؟

وسایل مورد نیاز برای این ورزش دو دسته است. وسیله هایی که هر فرد باید برای خودش تهیه کند و وسیله هایی که باشگاه داران باید برای اعضایشان تهیه کنند. وسیله های شخصی عبارت از کفش مخصوص پیلاتس که می توان از کفش های روفرشی هم استفاده کرد، مت پیلاتس ، کش تراباند، لباس راحت و یک شیشه آب است. اما باشگاه ها نیز باید وسایلی چون چوب، دمبل، توپ کوچک، توپ جیم بال ، رینگ و فوم رول را حتما داشته باشند تا مربی برای انجام تمرینات مختلف محدودیتی از این دست نداشته باشد.

انجام پیلاتس را چند ساعت در هفته مناسب می‌دانید؟

شما می توانید تمرینات پیلاتس را برای 3 تا 6 جلسه یک ساعته در هفته داشته باشید.

TRX چه نوع ورزشی است؟

ورزش TRX یک ورزش نیمه هوازی است که در آن سعی می شود استقامت بدن را تا جایی که ممکن است بالا ببرند. در این ورزش تمرین های مختلفی به فرد براساس نیاز بدنش داده می شود، مثلا برنامه تمرینی غول آسا روی استقامت بدن تاکید دارد.  تمرینات TRX با یک بند که به بند TRX معروف است انجام می گیرد. بند در واقع به فرد برای انجام حرکات کششی و قدرتی کمک می کند و یکی از نقاط ثقل بدن می شود. یعنی بدن بخشی از وزن خود را به بند منتقل می کند و بر همین اساس انجام حرکات ورزشی کمی تسهیل می شود.

شما TRX را برای چه کسانی توصیه می کنید؟

انجام این ورزش هم مانند بیشتر ورزش ها محدودیت زیادی ندارد. من معتقد هستم که هر فرد با هر توانایی می تواند ورزش کند، اما باید این ورزش را زیر نظر مربی با تجربه انجام دهد و در یک بازه زمانی مناسب آمادگی بدنی اش را برای انجام بیشتر و بهتر حرکات ورزشی بالا ببرد. اما از آن جایی که TRX ورزش مهارتی است تقریبا از حوصله افراد زیر 15 سال خارج است با این حال که انجام منظم و درست این تمرینات در افراد زیر 15 سال باعث افزایش قد و تقویت عضلات می شود.

مزیت های TRX چیست؟

در TRX شما به صورت همزمان چندین فاکتور بدن تان شامل استقامت، چابکی، قدرت و سرعت  را بهبود می بخشید. یکی دیگر از مزیت های ویژه TRX چند بعدی بودن آن است به این معنا که هنگام حرکات این ورزش به صورت همزمان چندین عضله و مفصل درگیر می شود. آخرین مزیت این ورزش این است که اگر شما بند مخصوص آن را داشته باشید می توانید در هر جا آن راآویزان کرده و به انجام تمرینات خود بپردازید.

برای TRX چه وسایلی نیاز است؟

بند TRX مهم ترین وسیله انجام این ورزش است که در بیشتر باشگاه ها از سقف آویزان است. ولی اگر می خواهید این بند را برای خودتان داشته باشید نیز می توانید کیت آن را تهیه کنید. قیمت کیت بند TRX که تمام بندها و لوازم جانبی آویزان شدن را دارد حدود 390 هزار تومان است. دیگر وسایل شخصی به لباس راحتی، کفش مناسب سالنی و بطری آب خلاصه می شود. اما باشگاه ها نیز باید وسایلی چون دمبل، استپ، کتل بل، روب را داشته باشند که ورزشکاران محدودیتی از این دست نداشته باشند.

آیا انجام تمرینات TRX محدودیت خاصی دارد؟

انجام این تمرینات برای بانوان باردار، افرادی که به تازگی عمل جراحی داشته اند و کودکان ممنوع است. در بقیه افراد می توان با توجه به نکات زیر به این ورزش پرداخت. اول این که حتما این تمرین را تا جایی که حرفه ای نشده اید زیرنظر مربی انجام دهید. در انتخاب مربی دقت کنید تا از آسیب های جدی که ممکن است به بدن فرد وارد شود، جلوگیری کنید. اگر مشکلی دارید قبل از آن با پزشک معالج خود مشورت کنید و سپس با مربی درمیان بگذارید. مربی ها در بیشتر مواقع حرکات جایگزینی برای شما طراحی می کنند که در عین حالی که چابکی و استقامت تان را بهبود می بخشد به عضله آسیب دیده تان هم فشار نمی آورد.

jpgfile_20260_9676_637112813018130554

jpgfile_20260_9676_637112813015460393