۰ نفر

پخش ویدئوهای لیگ برتر پولی شد

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 397682
پخش ویدئوهای لیگ برتر پولی شد

سال‌هاست که فدراسیون فوتبال با صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی اختلاف دارد و با ورود وزارت ورزش هم این مسأله بعد از چند‌سال حل نشده است. حالا فدراسیون در بخش دیگری وارد شده و عرضه و پخش محتوای مسابقات فوتبال ایران در اینترنت و فضای مجازی را بعد از برگزاری مزایده به یک شرکت واگذار کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  مسئولان فدراسیون این اتفاق را گام اول برای حرفه‌ای‌شدن در بخش کپی‌رایت می‌دانند و به حل‌شدن موضوع حق پخش در صداوسیما نیز امیدوار هستند. اما سوال اینجاست که پروژه فدراسیون برای قانونمندکردن انتشار تصاویر لیگ برتر فوتبال در رسانه‌ها و فضای مجازی به خوبی پیش خواهد رفت یا با مقاومت رسانه‌ها مواجه می‌شود؟

اعطای امتیاز پخش اینترنتی به یک شرکت

روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد سازمان لیگ فوتبال با همکاری سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال بستر درآمدزایی تازه‌ای برای رقابت‌های لیگ‌برتر ایجاد کرده است. در ادامه اطلاعیه فدراسیون آمده است: «موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه‌گستر فراکاو به‌عنوان تنها کارگزار رسمی سازمان لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین دارای حقوق انحصاری عرضه، فرآوری و انتشار محتواهای مرتبط با مسابقات فوتبال و برنامه‌های جانبی آن در فضای مجازی معرفی شده است. بر این اساس هرگونه انتشار، پخش و بازپخش محتوای مسابقات فوتبال کشور در تمامی بسترهای فضای مجازی و دیجیتال صرفا با مجوز کتبی این موسسه امکان‌پذیر خواهد بود. این اقدام و توافق با همکاری سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر در راستای درآمدزایی مناسب و دفاع از منافع باشگاه‌ها صورت‌می‌پذیرد.»

خداحافظی با پخش رایگان

تا امروز حتما بارها مشاهده کرده‌اید که سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، کانال تلگرامی و اینستاگرامی در زمان برگزاری بازی‌های لیگ بدون هیچ محدودیتی هم تصاویر زنده و ضبط‌شده مسابقات را منتشر می‌کنند و هم می‌توانند گزارش‌های اختصاصی از استادیوم‌های فوتبال تهیه کنند. با توجه به اطلاعیه دیروز فدراسیون از این پس تمامی رسانه‌های رسمی و غیررسمی باید از شرکتی که در مزایده حق پخش اینترنتی برنده شده، مجوز داشته باشند تا بتوانند تصاویر لیگ برتر را منتشر کنند. قطعا این مجوز باید با مذاکره و پرداخت مبلغی بعد از توافق بین طرفین صادرشود، به این ترتیب رسانه‌ها باید با پخش رایگان مسابقات فوتبال چه به صورت زنده و چه ضبط‌شده خداحافظی کنند!

حق پخش از رسانه‌ها شروع شد

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با این طرح به دنبال درآمدزایی هستند تا بعد از سال‌ها باشگاه‌های لیگ‌برتری بتوانند از محل حق پخش هم درآمد داشته باشند. البته این اتفاق در شرایطی رخ داده که رسانه‌ها سال‌هاست پیگیر پرداخت حق پخش تلویزیونی از سوی صداوسیما هستند،‌ اما گویا فدراسیون بدون توجه به حل‌نشدن این مسأله، سراغ بخش دیگری رفته و می‌خواهد قانون کپی‌رایت را براساس استانداردهای جهانی پیش ببرد. بدون‌شک رسانه‌هایی که تا دیروز مسابقات را بدون پرداخت مبلغی پخش‌می‌کردند یا گزارشگران آنها با حضور در استادیوم بدون مشکل گزارش اختصاصی تهیه می‌کردند، در برابر طرح جدید فدراسیون مقاومت می‌کنند؛ اگرچه اقدام فدراسیون غیرقانونی نیست و به نظر می‌رسد به‌زودی مقاومت رسانه‌ها هم خواهد شکست.

درودگر: قانون را رعایت نکنند پروانه‌شان باطل می‌شود

صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال درباره چگونگی اعطای امتیاز پخش اینترنتی به یک شرکت می‌گوید: «بعد از اقدامات قانونی، مزایده‌ای را برگزارکردیم. البته در مزایده اول سه شرکت حضور داشتند که یکی از آنها پاکت نیاورد و مجبور شدیم مزایده دوم را برگزارکنیم. در مزایده دوم هم دو شرکت حضور داشتند که یکی از آنها مدارکش کامل بود و بعد از باز شدن پاکت‌ها برنده اعلام شد.»

او در پاسخ به این سوال که فدراسیون در قبال این واگذاری چه مبلغی را دریافت کرده، عنوان می‌کند: «قراردادی که امضا کردیم، به صورت مشارکت است و فعلا پولی دریافت نکرده‌ایم. درواقع از درآمدزایی‌ که از این طریق صورت بگیرد، سازمان لیگ و فدراسیون هم سهم خواهند داشت. ما ضمانت‌نامه بانکی از شرکتی که برنده مزایده شد، گرفتیم و روی کار آنها نظارت‌داریم.»

رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها برای پخش زنده یا ضبط‌شده هر مسابقه باید چه مبلغی بپردازند، می‌افزاید: «این مسئولیت برعهده شرکت فراکاو است که برنده مزایده شده و ما فقط در صورتی به رسانه‌ها اجازه پخش می‌دهیم که از این شرکت مجوز کتبی داشته باشند. رایزنی و مذاکره برای رسیدن به توافق باید با مسئولان این شرکت انجام‌بگیرد.»

درودگر درباره اینکه اگر رسانه‌ای بدون توجه به این قانون مثل روال سابق مسابقات لیگ برتر را پخش کند، چه برخوردی با آن صورت خواهد گرفت، می‌گوید: «ما یک کار استاندارد انجام دادیم و می‌خواهیم از این طریق قانون کپی‌رایت را اجرا کنیم. اگر هر رسانه‌ای این استانداردها را رعایت نکند، هم سازمان لیگ و هم شرکتی که امتیاز اختصاصی پخش مسابقات را دارد، حق پیگیری قضائی خواهند داشت و می‌توانند پروانه آن رسانه را باطل کنند. حتی درباره کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی غیررسمی هم این قضیه صادق است. ما قصد مقابله با رسانه‌ها را نداریم و شرایط خوبی برای آنها پیش‌بینی کردیم تا در چارچوب قانون به پوشش کامل مسابقات لیگ برتر بپردازند.»

او در پایان در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر اینکه چرا فدراسیون نتوانسته حق پخش را از صداوسیما دریافت کند، می‌افزاید: «در قانون اساسی این مسأله پیش‌بینی نشده بود و ما تلاش زیادی کردیم تا با مذاکره این مسأله را حل کنیم. طبق آخرین تصمیم قرار است مجلس در بودجه صداوسیما موضوع حق پخش فوتبال را ببیند و پول فوتبال به‌طور مستقیم به حساب فدراسیون بیاید. امیدوارم به‌زودی در زمینه پخش تلویزیونی هم بتوانیم قانونمندشویم.»