۰ نفر

برانکو می‌گوید با ایران 3ساله می‌بندد

۴ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 397144
برانکو می‌گوید با ایران 3ساله می‌بندد

روز گذشته رسانه‌های خارجی هم به خبر اخراج احتمالی ویلموتس از ایران و آمدن برانکو به‌جایش، واکنش نشان داده و مطالب زیادی نوشتند؛ اتفاقا خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی هم همه آنها را ترجمه و دوباره بازنشر کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بااین‌حال موضوعی که در این میان نادیده گرفته شد این است که «منبع» تمامی سایت‌های خارجی همان خبرگزاری رسمی دولت ایران است! یعنی اینکه هیچ رسانه فرانسوی و آلمانی‌زبانی در بلژیک، خبری مستقل از داستان برکناری ویلموتس نداشت. ازاین‌رو، ابهام داستان بیشتر شد و به نظر می‌رسد یا هنوز مارک ویلموتس نخواسته چنین خبری به بیرون درز کند یا اینکه فدراسیون «بازی جدیدی» را از سر گرفته است.

بازی هوشمندانه فدراسیون؟

مارک ویلموتس با وجود شروع توفانی‌ای که در تیم ملی ایران داشته، اما در بازی‌های رسمی نتیجه خوبی نگرفته است؛ او 50 درصد از بازی‌هایش را واگذار کرده و در شرایطی که به نظر می‌رسید تیمش باید صدرنشین گروه سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا باشد، فعلا در رده سوم جدول ایستاده است. با وجود دو شکست برابر بحرین و عراق، اما برای صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی، ابتکارعمل دست ایران است؛ به این معنی که اگر ویلموتس یا هر سرمربی دیگری، هر چهار بازی باقی‌مانده در مرحله گروهی را ببرد، به‌عنوان صدرنشین صعود می‌کند.

 فدراسیون فوتبال اما در این برهه تلاش کرده خودش را از زیر فشار انتقادات برهاند؛ مهدی تاج و دوستانش در ساختمان سئول، به سیاست سکوت ارادت ویژه‌ای دارند و تلاش می‌کنند همه‌چیز را در خفا پیش ببرند. آنها مطابق با انتظار، بحث اخراج ویلموتس را نه تأیید کرده و نه تکذیب تا به یکی از دو هدفشان برسند. هدف اول دورزدن ویلموتس است؛ شاید فدراسیون خوشحال شود اگر ویلموتس رضایت به فسخ قرارداد بدهد؛ او پیش‌تر در جریان همکاری‌اش با ساحل عاج، خودش با فدراسیون فوتبال این کشور مذاکره و به صورت توافقی قراردادش را فسخ کرد. اگر این اتفاق بیفتد، ایران در چند نکته برنده شده؛ اول اینکه هزینه هنگفتی بابت فسخ قرارداد ویلموتس نمی‌دهد و دوم اینکه فرصت کافی دارد تا تیم ملی را با سرمربی جدید آماده دور برگشت مرحله انتخابی کند. ازاین‌رو بدش هم نمی‌آید شایعه حضور سرمربی جدید قوت بیشتری بگیرد. حالا اگر این شایعات، ویلموتس را بر آن کند تا با فدراسیون وارد مذاکره شود، آن‌وقت مهدی تاج می‌تواند دوباره برنده مذاکرات شود؛ او این روزها به‌شدت به‌خاطر پروازی‌بودن ویلموتس زیر تیغ انتقاد است و می‌تواند در صورتی که مورد اول رخ نداد (فسخ قرارداد)، آن‌وقت به سراغ مورد دوم برود و ویلموتس را برای حضور دائمی نه پروازی، به ایران بکشاند. ازاین‌رو، شاید فدراسیون فوتبال وارد بازی‌ای شده که می‌تواند برایش منفعت داشته باشد.

برانکو واقعا گزینه است؟

پاسخ‌دادن به این سؤال، مثل تمامی شایعات زمان‌های نقل‌وانتقالات، پاسخ روشنی ندارد، ولی می‌توان گفت او کلا برای فوتبال ایران و هر مربی‌ای که در ایران کار می‌کند یک آلترناتیو است. سرمربی سابق پرسپولیس که بعد از اخراج از الاهلی عربستان بدون تیم مانده، در ایران طرفداران زیادی دارد. او شناخت کافی از فوتبال ملی و باشگاهی ایران دارد و در دو مقطع در هر دو عرصه هم کار کرده است. شاید حتی اگر این دوره هم برانکو سرمربی ایران نشود، دوباره بحث حضورش در ایران در مقطعی دیگر تکرار شود. بااین‌حال با توجه به شایعاتی که این روزها خیلی قوی به راه افتاده، بهترین فرد برای پاسخ‌دادن به این سؤال، رضا چلنگر، مترجم و دوست صمیمی‌اش است؛ چلنگر به طور شفاف وضعیت برانکو و تیم ملی ایران را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «45 دقیقه پیش با برانکو صحبت کردم و شخص ایشان هرگونه مذاکره با فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد. اتفاقا دیدم یکی از رسانه‌های دولتی نسبت به مذاکره برانکو با فدراسیون در استانبول خبر داده بود که من تعجب کردم، چراکه برانکو حداقل به این زودی‌ها قصد سفر به جایی را ندارد».

 مترجم سابق تیم ملی ایران همچنین در مورد شرط برانکو برای پذیرفتن هدایت تیم ملی ایران در صورت پرداخت طلب باشگاه پرسپولیس نیز گفت: «درخصوص این مسئله نیز با هم صحبت کردیم و برانکو عقیده داشت قرارداد او با باشگاه پرسپولیس به صورت کاملا شفاف بسته شده و نباید چنین موضوعی کش پیدا کند؛ در هر صورت پرسپولیس و برانکو خاطرات خوبی با هم دارند و خود آقای برانکو تمایل ندارد که این خاطرات خدشه‌دار شود، اما اینکه گفته شده اگر این مطالبات و مالیات پرداخت شود، برانکو هدایت تیم ملی را قبول می‌کند مورد تأیید ایشان نبود، چون اصلا مذاکره‌ای رخ نداده که تأیید شود، ضمن اینکه در مورد دیدار آقای صادق، سفیر ایران در کرواسی هم باید خدمت شما عرض کنم که دیدار آنها نشستی کاملا دوستانه بوده که آقای صادق سرمربی سابق پرسپولیس را به صرف یک قهوه دعوت کرد و یکی، دوساعتی با هم صحبت کردند و اصلا بابت مسائل فوتبالی یا قرارداد جدید با تیمی چنین دیداری از پیش تعیین‌‌شده نبود». اما نقطه عطف گفته‌های چلنگر درخصوص سؤال او از برانکو است: «از برانکو سؤال کردم اگر فدراسیون فوتبال به شما پیشنهاد هدایت تیم ملی را بدهد قبول می‌کنید؟ ایشان گفت به این شکل قطعا نه، بلکه با قراردادی سه‌ساله بدم نمی‌آید مربیگری تیم ملی را بپذیرم تا برنامه‌های مدنظرم را تا پایان جام جهانی 2022 بتوانم پیاده کنم».