۰ نفر

امان برای تیم‌ملی خوش‌یمن است؟

۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۲:۳۰
کد خبر: 393622
امان برای تیم‌ملی خوش‌یمن است؟

دیدار حساس و حیثیتی ایران و عراق در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی با نکات بسیار جالبی همراه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در چهارمین دیدار خود در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ روسیه در دیداری حساس و شاید سرنوشت‌ساز به مصاف تیم ملی عراق می‌رود. این دیدار با توجه به شرایط امنیتی نامساعد در عراق، در اردن برگزار می‌شود.

به بهانه این دیدار مهم و حیثیتی میان دو کشور همسایه، به بررسی نکات جالب توجه بازی‌های ایران و عراق پرداختیم.

بیست و نهمین دیدار

ایران و عراق تاکنون ۲۸ بار در برابر هم به میدان رفته‌اند که تعداد زیادی از این مسابقات با پیروزی ایران خاتمه یافته است. ۱۶ بازی به سود ایران و پنج بازی هم به نفع عراق پایان یافته است.

علی دایی، بهترین گلزن

علی دایی با زدن چهار گل، بهترین گلزن ایران برابر عراق است. سردار آزمون هم بهترین گلزن حال حاضر ایران است که توانسته دو گل به عراق بزند.

بهترین گلزن عراق

یونس محمود، بهترین گلزن عراق برابر ایران است اما ضرغام اسماعیل، مدافع چپ عراق با یک گل زده تنها گلزن کنونی این تیم در بازی با ایران است.

آخرین برد ایران

تیم ملی در چند سال گذشته توفیق چندانی برابر عراق نداشته و آخرین برد یوزهای ایرانی برابر عراق به دی ماه ۱۳۹۳ و قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ باز می‌گردد. در آن بازی آزمون برای ایران گل زد و یونس محمود پنالتی تیمش را از دست داد.

آخرین برد عراق

مهم‌ترین ناکامی سال‌های اخیر ایران برابر عراق به جام ملت‌های آسیا باز می‌گردد که تیم ملی در ضربات پنالتی به این تیم باخت اما آخرین شکست ایران برابر عراق در سال ۱۳۹۵ و در بازی دوستانه دو تیم در ورزشگاه آزادی و پشت درهای بسته رقم خورد که تیم کی‌روش با یک گل شکست خورد.

بهترین برد ایران

بهترین برد تیم ملی مقابل عراق در سال ۱۳۴۲ رقم خورده است که ایران توانست با چهار گل حریفش را شکست دهد. در آن دیدار حمید شیرزادگان هت‌تریک کرد و مصطفی عرب توانست یک گل بزند. تیم ملی یک بار عراق را ۳-۰ و دو بار هم ۲-۰ شکست داده است.

طلسم پیروزی با یک گل

به علت شباهت‌های متعدد و حساسیت بالا، بازی‌های دو تیم در ادوار گوناگون با اختلاف یک گل به پایان رسیده است. به جز سه بازی که با برتری ۴-۰، ۳-۰ و ۲-۰ ایران خاتمه یافته است، سایر بازی‌هایی که با برد یکی از دو تیم تمام شده، با نتایج ۱-۰ و ۲-۱ به پایان رسیده است. شمار بازی‌هایی که با این نتایج به پایان رسیده به عدد ۱۷ می‌رسد.

انتخابی جام جهانی

دو تیم تنها سه بار در انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفتند که دو بازی با برد ایران و یک بازی هم با برد عراق تمام شده است.

بازی‌های دو تیم در اردن

این دیدار به دلایل امنیتی در اردن برگزار می‌شود اما نکته جالب این است که ایران و عراق قبلا هم در این ورزشگاه به مصاف هم رفته‌اند. بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸، سه دیدار در اردن برگزار شده که دو بازی در ورزشگاه بین‌المللی امان انجام شده است. دو بازی با برد ایران و یک بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است.